Från tramp till passage/piaff

malinsky

Trådstartare
Hej!

Rent generellt, jag ska inte trixa själv utan ta hjälp av tränare om det skulle bli aktuellt. Men hur går man från tramp till piaff och passage? Min foderkuse och jag brukar trampa (hon snarare än jag, jag sitter ju lixom på...), och ägarinnan har ridit passage och piaff med henne tidigare när hon var i tävlingsform, men det var ju ett tag sedan, så kan någon förklara...
...och framför allt, går det att förklara? haha...

Sv: Från tramp till passage/piaff

tydligen inte... :smirk:

Jag ska dessutom lära mig rida innan jag ens funderar på saken :D Men det hade varit kul att höra vad ni säger om detta..

ha det gott i snön!

som jag förstår det är det, i princip, bara att kräva ännu mer samling för att få piaff.

Gränsen mellan tramp och piaff är ganska flytande... Man kan väl säga att tramp är när man närmar sig piaffen, men allt eftersom det förbättras så blir det svårt att avgöra om man kallar det tramp eller piaff. Så, ja piaff är samma sak som när du rider tramp, fast mer samlad, mer energi, bättre takt osv... När piaffen är bra och befäst, kan man gå vidare till passage genom att rida piaffen och ur den samlingen tillföra lite mer skjutkraft så att hästen börjar röra sig mer framåt.
Det är den teoretiska lätta förklaringen, det brukar ju alltid vara svårare, mer komplicerat och kräva individuella anpassningar i verkligheten! :p

:) Aha!

Tja, då är det väl bara att fortsätta så kanske hon till slut får muskler nog att orka öka samlingen.. kanske vi gör en riktig piaff sådär nångång när jag blir pensionär... haha

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 035
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 122
Senast: Hermelin
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama