från rockard till fyrhjulsvagn?

B

bambo

undrar hur det gått för er andra som först kört med rockard, och sedan spännt för fyrhjulsvagn? Hur har hästarna reagerat?

Sv: från rockard till fyrhjulsvagn?

Det har gått jättebra. Våra har aldrig reagerat över något byte av vagn. Är de trygga i det de gör så skall det inte vara några problem att byta vagn.

JAG var den som reagerade när vi bytte från rockard till maratonvagn.
Hästen brydde sig inget. Klart att det blir lite annorlunda och tyngre att dra en sån vagn jämfört med rockard..

Anna-Carin

apropå fyrhjulsvagnar, såg en riktigt fin victoriavagn till shettis, stod att den passade både enbet och par, men orkar en shettis dra en såpass stor vagn själv? Står just nu i begrepp att byta ut travutrustningen som följde med mot "vanlig" körutrustning, är dock osäker på om jag skall ha en två-eller fyrhjulsvagn (hon är bara travkörd innan så det lutar väl åt en vanlig rockard)

Thor sa: Åhhhh, va skönt med en riktig vagn som inte skumpar så mycket i selen. Tror faktiskt att min fyrhjulsvagn är lättare än rockarden jag har så för den delen har han inte brytt sig. Men han gick helt plötsligt mycket bättre famför vagnen när han fick en "riktig" vagn att dra. Själv tyckte jag det var underbart att helt plötsligt kunna se vad som händer framför hästen. Kommer aldrig mer köra med rockard.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar