Från lösdrift till box?

Myzan87

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att stalla in hästen efter att den har gått på lösdrift några år? Något speciellt man ska tänka på? Eller det är bara att stalla in den precis som vanligt typ efter sommarbetet?

Har fått för mej att de lättare får kolik den första tiden eftersom de är vana vid att röra på sej hela tiden. Stämmer det?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Från lösdrift till box?

Tog in en häst som varit på lösdrift i ett och ett halft år. Det gick jätte bra, men de är nog rätt inviduellt antar jag.

Antagligen är det de. Vad tyckte hästen om att få komma in i box?

Det är bra att höra andras erfarenheter så fler får gärna dela med sej :bow:

Jag tog också in min ponny efter ett år på lösdrift, och det gick också väldigt bra. ;)

Får jag fråga bara, varför ska du ställa in den i box?

Har inga erfarenheter själv men kan tänka mig att hästen blir väldigt rastlös, sen beror det väl på hur många timmar om dygnet du har tänkt ha den inne?!

Vill ställa in henne främst för att vi ska få sällskap när vi rider. Som det är nu är vi väldigt väderberoende dvs ingen stanns att ställa in för att göra iordning, låta henne torka etc. Sen är det många som går eller kör bil på den vägen ner till sjön.

Så här ser det ut där jag gör iordning henne. Funkar när inte hingsten går i hagen för det är grinden in till hans hage :angel:
"Lilla hagen"

Andra hållet

Har lagt ner tid på att hitta rätt stall med stora hagar (både sommar och vinter sammanlagt 7ha) och någorlunda långa utetider. I det stall vi ska flytta till tar dom ut dom vid 6-7tiden och in vid 16-17 (får kvällsmat då och sen "nattamat" senare) och sen rids dom efter det. Visst hade man föredragit att dom skulle vara ute 12-14h men när det är ljust länge får dom komma ut efter kvällsmaten tills det är mörkt.

Så för att göra det kort så ställs hon in för att vi ska få mer sällskap och motion på vintern (kolmörkt på andra stället så man hittar inte ens hästen när det är mörkt :o)

Senast ändrad:

Du upplevde inte några förändringar i h*n sätt efter att ha kommit in? Typ grinigare eller något?

Skönt att det gick bra varifall! :)

Det är väl bara o stalla upp henne och se hur det funkar.
Jag tror att det kan bli lite stressigt att gå från lösdrift till box 11 timmar i streck om natten.

Du har ingen möjlighet att låna någon box över dagtid i några timmar?
Så kan du även ha lite koll om det går bra..

Jag tror som tidigare svarat att det är väldigt individuellt. Har själv en unghäst jag tog från lösdrift till stall tidigt i våras och han tyckte det var väldigt jobbigt.. Från all frihet till liten box och liten hage gjorde att han förändrades en hel del på mycket kort tid, och jag hade all förståelse över detta. Jag tror att flyttar man över en lösdrifthäst på stall så är det väldigt bra att ha tillgång till stora hagar och många timmar daglig utvistelse. Att gå över från att han fick fri tillgång på hösilage till att bara få 3ggr per dag försökte jag jämna ut med att alltid ha bra, ätduglig halm tillgänglig.

Har ingen tillgång till box som det är idag (har bara tillgång till stall om det är akut där hon står idag). Ända möjligheten att få tillgång till box är att flytta henne och låta henne gå kvar på sommarbete men kommer in några timmar på em/kvällen och får sen gå ut igen.

tack så mycket :bow:

Har tänkt använda halm som strö i boxen + att hon kommer få mycket hö att pilla med. Boxarna är ganska stora (fölbox för stor häst) och troligast blir det att hon kommer få stå i mitten så hon har en massa kompisar att nosa på. Boxarna har inte heller galler mellan utan väggarna är ganska höga (runt 1,40-1,50m) så det finns möjlighet till lite mer fysisk beröring.

Men har din stått på lösdrift i hela sitt liv eller han stod i stall innan? Hur länge gick han på lösdrift?

Jag fick två hästar till mitt stall i vintras som gått på lösdrift i 4-5 år. Var lite orolig att de skulle vantrivas inne. Snacka om att jag blev förvånad när dessa två hästar alltid kom först (i full galopp:rofl:) när jag ropade på hästarna och skulle ta in dem på kvällarna.

De trivs väldigt bra uppstallade. Det beror inte på att de vill in till maten för de har fri tillgång på hösilage i hagen. De har en stor hage och går ute minst 7-21 (vintertid), därför blev inte övergången så stor för dem!

Oj, ja...det är ju lite förvånande :eek:

Men utetiderna verkar lagom och skulle själv vilja ha det men många tar in dom vid 16-17 på kvällen :cool: Men vissa saker får man väl ta med en nypa salt om allt annat är godkänt

Vi har spiltor, men de gick underbart bra, otroligt nog. Trodde han skulle bli rastlös och jobbig. Men det gick ju som sagt jättefint, saknade nog att bli riktigt ompysslad antar jag :)

Jo, vissa hästar tycker om pysslet. Kul att höra att att det gick bra :)

Han ställdes på lösdrift när han var 1år, alltså stått i box som föl. Sen har han stått på lösdrift i nästan 2år så den stösta delen av hans liv har ju varit "lösdriftliv" om man säger..

Då kan man förstå varför han ändrades när han kom in.

Ponnyn har ju stått där nästan lika länge dock var hon 4 när vi flyttade till sommarbetet/lösdriften. Ska bli spännande att se hur hon tar det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 158
Senast: MML
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: EmelieW
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 864
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V