Från hösilage till hö?

Swish

Trådstartare
Har sökt lite i forumet här, men tyckte inte jag hittade något bra svar.
Jag har ett fullblod som nu står på 12 kg hösilage om dagen. Jag ska nu gå över till hö, då jag måste ordna foder själv från denna helgen. En hösilagebal hinner han ju inte äta själv innan den blir dålig, så om jag inte hittar någon som vill dela hösilage i nya stallet får han stå på hö. Har aldrig köpt hö förr, hur står det i pris/kg jämfört med hösilaget? Kommer det bli mycket dyrare för mig nu? Pga varsel har jag fått börja plugga, så månadsinkomsten är ju hyffsat ransonerad.
Finns det någon regel för hur mycket hö han ska ha i stället för hösilaget, eller det är bara att prova sig fram?

Sv: Från hösilage till hö?

Hur mkt hö han ska i förhållande till silaget beror på TS-halten i silaget, men man ger ju fler kilon av silage än av torrhö eftersom det innehåller mer vatten. Torrhö ligger på 84% TS. Sedan påverkar ju analysvärdet hur mkt han behöver för att täcka upp med energi, protein osv.
Som riktlinje brukar jag dock räkna med ca 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt för att tillfredsställa tuggbehovet. Jag vet att folk räknar på så lite som 1,2 kg så det är nog olika hur man gör och givetvis beroende på om hästen står på halm eller ej, analysvärde, utevistelse i hage med möjlighet till "plockande" osv.

Pris kan jag tyvärr inte svara på då det är många år sedan jag hade egen häst och behövde jämföra. Men det brukar ju variera lite beroende på vart i landet du bor och i skåne har jag ingen aning alls hur priserna brukar ligga :o

Allt hänger ju på hur högt TS du har i ditt nuvarande foder, men 12 kg till ett fullblod låter väldigt lite om inte fodret har väldigt högt TS.
Hö håller ca 84-87 % TS, hästen behöver i minimigiva utan inräknat arbete 1,2 -1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt och dygn. Fullblod har dessutom ett liter rastillägg, visserligen i näringberäkning men jag skulle nog välja att utöka grovfodret också med tanke på risken för magsår om TS blir för låg.

Tror att här nere i Skåne så kan det vara svårt att få tag i bra hö. Det lilla som brukar finnas att köpa håller ofta dålig kvalité för att vi inte alltid rätt lagrings möjligheter. Det blir lätt mögligt även om det ligger inomhus p g a att vi ofta har så hög luftfuktighet.
Men det brukar kunna gå att köpa ensilage i småbalar som fungerar även om man bara har en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 633
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 318
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar