Från hö till hösilage - fånghäst

_Runaway_

Trådstartare
Nu är det min tur att ställa fångfrågor..
Min fånghäst går nu på hö (inget bete), och ska vänjas över till hösilage nu. Men frågan är hur mycket jag vågar börja med? Hur mycket per dag/per mål, hur fort vågar jag öka? Vill ju vara lite extra försiktig. Han kommer få microbalans under övergångsperioden. har ötit hösilage så han tål det, jag vill bara ha tips om övervänjningen.

Sv: Från hö till hösilage - fånghäst

Byt ut 1kilo dag1,2,3 sedan 2 kilo dag 4,5,6 o,s,v då blir övergången ca 14 dagar om hästen äter 8-9kg hö.

Jag är extremt nojig så jag ger bara nån tuss vid varje mål i några dagar sen byter ut nått halvkilo några dagar osv. Försöker att göra övergången i 3 veckor.

Men jag är troligen extremfallet definierat :D

Jag tror inte alls du är nojig. Fånghästar kan vara extremt känsliga. Jag hade varit precis så försiktig som du. Hade tagit MINST tre veckor på mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 349
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka