Framtidsfunderingar

Tonto

Trådstartare
Det verkar som att Tonto inte riktigt håller för Patrullen. Lite olika saker har nu fått mig att besluta att vi lägger det på hyllan, han trivs helt enkelt inte med det. Tråkigt, men that's life.

Men eftersom att jag någon gång i framtiden vill ha en patrullhund så funderar jag på vad jag ska ha för ras när skitstövlarna har vuxit upp.

Jag vill köra patrull, bruks och gärna IPO, jag kan avstå IPO om allt annat klaffar. Helst inte en enorm hund, men jag kan stå ut med större hund om rasen passar in på alla andra vis. Jag önskar i en perfekt värld en hund med mycket kamp, mycket lek, samarbetsvilja, socialt tillgänglig, nyfiken, avreagerar snabbt om den blir rädd, inga kvarstående rädslor, bra bett, förig och mentalt stabil och trygg i sig själv.

Jag kör ju en del barmarksdrag med, så ett plus vore om det fungerar med den framtida hunden med.

Vad är det för ras jag letar efter?

Senast ändrad:
Det är bland annat skrikschäfrar som Tonto inte tål. :laugh: Dom verkar även lite speciella med andra hundar, men jag kan ju ha fel?

Det är bland annat skrikschäfrar som Tonto inte tål. :laugh: Dom verkar även lite speciella med andra hundar, men jag kan ju ha fel?

Tänker du på pipande under träning så beror det ju mycket på avel. Och sen till viss del på hantering givetvis. Min har nog aldrig pipit ens en gång under träning. Något enstaka skall har sluppit ut när hon är riktigt taggad vid några tillfällen. Men inget som är direkt svårt att undvika.

Hur menar du med speciella kring andra hundar? Många bruksraser med lite mer i sig funkar väl inte helt problemfritt med alla andra hundar. Men det har de väl gemensamt med de andra bruksraserna.

Det verkar som att Tonto inte riktigt håller för Patrullen. Lite olika saker har nu fått mig att besluta att vi lägger det på hyllan, han trivs helt enkelt inte med det. Tråkigt, men that's life.

Men eftersom att jag någon gång i framtiden vill ha en patrullhund så funderar jag på vad jag ska ha för ras när skitstövlarna har vuxit upp.

Jag vill köra patrull, bruks och gärna IPO, jag kan avstå IPO om allt annat klaffar. Helst inte en enorm hund, men jag kan stå ut med större hund om rasen passar in på alla andra vis. Jag önskar i en perfekt värld en hund med mycket kamp, mycket lek, samarbetsvilja, socialt tillgänglig, nyfiken, avreagerar snabbt om den blir rädd, inga kvarstående rädslor, bra bett, förig och mentalt stabil och trygg i sig själv.

Jag kör ju en del barmarksdrag med, så ett plus vore om det fungerar med den framtida hunden med.

Vad är det för ras jag letar efter?

Riesen från brukslinjer?

Tänker du på pipande under träning så beror det ju mycket på avel. Och sen till viss del på hantering givetvis. Min har nog aldrig pipit ens en gång under träning. Något enstaka skall har sluppit ut när hon är riktigt taggad vid några tillfällen. Men inget som är direkt svårt att undvika.

Hur menar du med speciella kring andra hundar? Många bruksraser med lite mer i sig funkar väl inte helt problemfritt med alla andra hundar. Men det har de väl gemensamt med de andra bruksraserna.

Jag vill helst ha hundar som fungerar ihop även om vi har möjlighet att ha dom separerade osv. Hundarna behöver inte gilla varandra med får gärna acceptera att man lever tillsammans.

Både pipande/skällande i träning och sedan så har det alltid varit schäfrarna som skriker i basen när dom hör när det skjuts på båda patrullhundskurserna vi startat. Vet inte om det är för att vi träffat på skrikiga hundar eller om det är något som är vanligt?

Funderade lite på Jaktgolden/Labrador om man skippar IPO?

Efter att ha letat bra appotörer kan jag säga att en hel del jaktgolden dras med stress och rädslor. Finns ändå en del bra exemplar, men tror labbarna är säkrare på den fronten. Nu är dina övriga önskemål långt utanför min kunskap så kan egentligen inte tipsa om huruvida labbarna eller golden passar bättre. Jag fokuserar ju som sagt på apporteringen :D

Men spontant tänkte jag väl schäfer som de andra nämnde. ;)

Låter spännande, är det mycket pälsvård på dom? Enorma hundar dock. :o

Nja beror på, många rakar ner dom och då är det inte så mycket. Bruksriesen brukar ändå inte gå bra i ringarna så trimningen är inte ett måste.
Tycker att bruksvarianten är nättare och mindre särskilt tikarna. Däremot är det en helt annan hund mentalt jämfört med en vallhund eller jaktlabbe. Du verkar ju rätt intresserad av drag och där är ju riesen definitivt med på listan över lämpliga raser. Jag vet en bra uppfödare som även föder upp DS. Hennes riesentik är uppe i IPO3 och har precis tävlat Mondioring. En fantastiskt cool hund och hennes syster ägs av min kollega som bara har hunden som sällskap i barnfamiljen (inget jag står bakom) men hunden är trots det väldigt trevlig och avslappnad.
Har dock förstått att många kan vara rätt jobbiga till vardags och mognar väldigt sent. Mycket hund helt enkelt. Det är rätt vanligt att riesenägare går över till DS till slut :p
Om du är ute efter ett bra bett borde ju alla apportörer gå helt bort?

Jag vill helst ha hundar som fungerar ihop även om vi har möjlighet att ha dom separerade osv. Hundarna behöver inte gilla varandra med får gärna acceptera att man lever tillsammans.

Både pipande/skällande i träning och sedan så har det alltid varit schäfrarna som skriker i basen när dom hör när det skjuts på båda patrullhundskurserna vi startat. Vet inte om det är för att vi träffat på skrikiga hundar eller om det är något som är vanligt?

Inom familjen tycker jag de flesta verkar funka med varandra. Även om man såklart aldrig kan vara säker.

Svårt att svara på varför just dom skriker. När jag gick patrullhundskurs så var det mest schäfrar och den som låg och pep och skällde konstant var en vit herde.. Min egna jag hade då låg och vilade från dag 1.
Och den jag har nu kan absolut ge ifrån sig något enstaka skall när jag lämnar henne bunden för att gå och göra en uppletanderuta. Men då viftar jag ju samtidigt med leksaken. Och hon blir tyst efter bara ett par skall och är absolut inte uppstissad när jag kommer tillbaka :)

Men ja, schäfer har väl närmare till ljud än vad tex rottisar har. Är ju svårt att säga då schäfer som ras är så stor och det finns så många olika linjer. Så jag tror absolut att du kan få det du söker om du nu vill köra IPO :)
Om inte så är ju säkerligen en jaktlabbe enklare i många avseenden.

Mina vallhundar _hatar_ brötiga schäfrar. Verkligen hatar. De gör vad de kan för att signalera att de helst vill ligga under en sten tills schäfern försvinner. Kanske är aussiens språk lite mer schäfertåligt, men mina BCs tycker att schäfrar är som värsta sortens mobbare- svåra att läsa, brötiga i sitt språk, lyssnar inte på små signaler och är alldeles för fysiska.

Retrievers är ju dock inte kända för att vara speciellt kampglada eller ha bra bett :p

Mjukt och fint bett, inget tuggande eller slitande, det är en retriever ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 953
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 813
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar