Framtid(?) för obrukbar unghäst?

A

aztor

Vad har egentligen en unghäst, framavlad för att prestera på elitnivå, för framtidsutsikter vid en större skada som med största sannorlikhet påverkar användbarheten? Ett sto kan ju trots att det inte hunnit skaffa sig egna meriter ställas i avelsboxen om stammen är eftertraktad, men med en hingst kan man ju omöjligt göra det samma utan att den själv ha presterat.

Hur länge "väntar man ut" hästen för att se hurpass mycket skadan påverkar? Vad har man för alternativ? Kan man triangelmärka en unghäst? Hur länge är det rimligt att hålla på att kämpa när det man köpt och betalat för är en häst som ska kunna prestera på toppnivå internationellt, men som nu dragit på sig så stora skador att den sannorlikt kommer vara kroniskt halt? Även om det i boxen står en helt underbar häst (på ständig boxvila:cry:) som vi är så himla glada i, så kommer denna häst kosta åtskilligt i veterinärkostnader, tid och engagemang de närmsta åren, för att sannorlikt inte kunna prestera högre än promenadhäst om vi har riktig tur. Detta är samtidigt tid, pengar och engagemang som skulle kunna läggas på en frisk häst...

Är så svårt när man är så känslomässigt engagerad att se realistiskt på det. Man vill självklart ge hästen tid, ge den en chans, men när veterinärerna är skeptiska är det inte så lätt att se ljust på framtiden. Frågan är bara hur länge man ska kämpa, och framförallt vad som är alternativet? Vad gör man?

Har ni några tankar och erfarenheter får ni gärna dela med er av dem...

Sv: Framtid(?) för obrukbar unghäst?

e det ett sto eller hingst/vallack? Stam?

Om hästens värde beräknas till över 200 000 så kan de ju vara värt att vänta ut den o se. Men betingar den ett lägre värde än så tycker jag att de är bättre att ta bort den om den inte kan leva ett sådant drägligt liv att man kan betäcka den (om det är ett sto), om den är riktigt bra stammad vill säga. Det blir för dyrt o det tar för mkt kraft både för er o hästen om man räknar med en konvalecenttid på flera år! Om hästen inte är inriden heller så är ju frågan om man vill lägga ner tid på att rida in en häst som kanske kan gå som promenadhäst. Marknaden är väldigt mättat nu o söker man efter en sällskapshäst finns det många som är billigare än ett halvblod! (Vilket jag antar det gäller?)

Hingst. Riktig kanonstam, fantastisk exteriör och har redan fått många lovord. Planerad att tävlas internationellt och verka i avel. Betingar ett högt värde.

Har precis blivit friskförklarad efter en större skada, när nästa inträffar. Bägge olycksfall i hagen, yttre påverkan. Sällskapshäst är inget alternativ för denna häst, han är född för att behaga och arbeta, är otroligt lättlärd och en dröm att hantera. Han är dessutom för ung, inridning ej påbörjad.

I nuläget inväntar vi nästa omgång röntgenplåtar, men när man pratar med bägge veterinärerna som är inblandade säger de att de är bekymrade. Efter att man berättar att hästen är avlad för högre klasser är de ännu mer skeptiska.

Frågan jag ställer mig är ju hur lång tid man ska ge det innan man ger upp. Under kan ju alltid ske, och först måste vi fastställa skadans omfattning och vad som sker när läkningen sätter igång innan vi gör något. Men det finns ju heller ingen rim och reson i att skjuta upp det otänkbara... Vi går mot sommar (tro det eller ej) och om hästen kan få röra sig fritt i hage är det ju inga problem att vänta till hösten. Men om det handlar om konstant boxvila börjar jag fundera på om det är värt det - ur hästens synpunkt framförallt...

Fler åsikter? Någon som varit med om liknande dilemma?

Vet inte om jag missuppfattat något . I bästa fall kan hästen promenad ridas och resten av tiden ha total boxvila ?!?

Och du funderar på att ev triangelmärka hästen ?

Det är nästan så att jag funderar på att du är ett troll !?

Det finns väll inte så mycket att diskutera om det är en hingst som ska ha total boxvila och EV promenadridas att man tar bort den ....

Ett djur skall ha ett värdigt liv om den skall användas till promenadhäst och kunna gå ute i en hage och MÅ BRA .

I annat fall ansr jag att den ska till 'Trappalanda hur ont det än gör för oss människor .

Man får aldrig vara egostisk med djuren och behålla dom för sin egen egen skull .

Mia

Jag vet inte hur noga du läst (och jag kanske varit otydlig) men under konvalecens, och i nuläget när skadans omfattning ej är helt utredd, är det total boxvila som gäller. Hur länge är det ju ingen som vet.

I bästa fall, om vetrinärernas första "magkänsla" är fel, kanske hästen blir återställd. Det vet vi ju inte förrän efter inridning, om skadorna läker såpass att detta är ett alternativ. Ett annat scenario är att hästen kan leva ett liv som promenadhäst och leva ett "normalt" hästliv som vallack, utan träning på högre nivå; d.v.s. triangelmärks. I värsta fall är skadorna av sådan art att hästen tas bort redan nu.

Det är jäkligt psykiskt påfrestande att behöva vänta på besked, i första hand omfattning av skada, i andra hand hur en ev. läkningsprocess fortgår.

Det rör sig mycket i huvudet, och det är svårt att veta vart man ska dra gränsen. Hur många skador kan en "topphäst" dra på sig, och fortfarande prestera? Ska man ge sig in på år av konvalecens för att i slutändan "bara" få en promenadhäst? Samtidigt vill jag inte ta bort en häst som har chansen att bli helt återställd.

Min mening med tråden var väl helt enkelt att få höra en åsikt av de som varit med om en liknande situation, där det handlar om hästar som är köpta för att ingå i en tävlings- och avelsverksamhet, och inte en vanlig hobbyhäst. För hur känslomässigt involverad man är i hästen, är det en investering man har gjort, och det sätter en lite annorlunda prägel på situationen. Men i slutändan vill man alltid göra det som är bäst för hästen, utan att blanda in den ekonomiska biten...

Så nej, jag är inte ute efter att vara egoistisk i denna situation, men just nu vet jag inte vad som är mest egoistiskt - Kämpa vidare eller vidare...

Tja rent krasst så har du ju inte en aning om det är en topphäst eller inte. När hästen har presterat och håller för det då vet du.

Nu är ju läget -0 och chansa att vänta ut och få kanske fram en medelmåtta det kan ju bara du avgöra om du tycker det är värt det.

Om den är värd mycket pengar så förmodar jag att du har den försäkrad så jag hade valt att ta bort den om nu veterinärerna är så negativa.

Hej igen.

Om jag förstått rätt nu så blir pålle antingen kronisk halt eller i bästa fall så kan den leva ett normalt liv men som triangelmärkt ridhäst ?

Om inget under inträffar så han klarar högre krav och det finns en mikrochans till det ?

Jag har nog heller inget svar men det beror ju på som du själv skrev hur livet under läkning kommer vara för honom .
Hur lång boxvila osv ,sen vet jag själv hur dåligt man mår efter man har försökt rehabilitera sin häst i månader och som i mitt fall fått fel information av vetrinärer i prognos hur bra pållen blir .

Och Vet istället använt ens häst till försökskanin.
Vilket jag själv frågade om när det gällde min häst så han inte användes till just försökskanin .

Efteråt har jag själv fått reda på att man inte har behandlat häst med dessa skador .:devil::eek::cry:

Och med tanke på detta så ja skulle jag ta bort honom .

Det blev lite rörigt men hoppas du förstår ,börjar få migrän ...

Lycka till Mia

Livskvalitén för HÄSTEN måste komma i första hand. Sedan är det bara du som sätter begränsningarna hur mycket pengar du vill lägga ner på honom. När det gäller hästar är det alltid på vinst/förlust. Sedan att det är svårt att få igenom en hingst idag & sedan konkurrera med ALLA hingstar som finns ute i världen för betäckningar, är ännu svårare.
Så om han inte har en unik stam så ska du ta hänsyn till hästen, du känner honom bäst & kan bäst ta beslutet. Det finns förhoppningsvis andra med den stammen som inte är så otursföljd, som istället kan bära fanan vidare.
Ang. triangelmärkning/kastrering så förstår jag inte varför han skulle kunna ha ett bra liv som skogmulle häst ? Han har ingen insikt i hans kapacitet eller hur vacker han är. Tävla & träna är människans påfund.
Jag har en skogmulle häst med lymfangit, tro hon skulle bli förnärmad om du sa att hennes liv inte är lika mkt. värt för att hon inte är ute på tävlingbanorna ...............................hennes pappa är en GP häst ! Hon skadades svårt vid 1-2 års ålder & blev utdömd. Tagit många år för henne att bli bra.
Däremot så kräver en sådan häst en lång rehablitering, en ryttare som anpassar sig efter hästens skador. Det kan vara svårt, då rutinerade ryttare inte vill köpa deffekta hästar. Dom som gör det har ofta inte så stora rid/hästkunskaper.
Förstår att du sitter i en knepig situation.

Min mening med tråden var väl helt enkelt att få höra en åsikt av de som varit med om en liknande situation, där det handlar om hästar som är köpta för att ingå i en tävlings- och avelsverksamhet, och inte en vanlig hobbyhäst. För hur känslomässigt involverad man är i hästen, är det en investering man har gjort, och det sätter en lite annorlunda prägel på situationen. Men i slutändan vill man alltid göra det som är bäst för hästen, utan att blanda in den ekonomiska biten...

Förstår att det är jobbigt läge innan man vet:(. Men om du köpt hästen som en investering måste du ju haft detta scenario i tankarna, och en plan B? Det är ju tyvärr så med hästar. Skrota i hage tills det är dags för inridning? Hingstämne verkar det ju vara dåliga odds för.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 367
Senast: krambanan
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 992
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka