Framstegstråden!

Totola

Trådstartare
I den här tråden rapporterar vi om våra senaste framsteg inom ridningen - stora som små, där det kändes som en stor grej/ett trappsteg uppåt/ett övervunnet hinder när det inträffade! :banana:
Nu tänker jag utbildningsmässigt för egen del och/eller hästen snarare än tävlingsresultat.

Om det sker flera såna framsteg under tiden tråden lever kvar så förutsätter jag att ni uppdaterar! ;)

Det senaste för egen del var när jag senaste passet "lyckades" sitta ner i traven på kusen. :) Visst kunde jag egentligen innan, men det kändes inte harmoniskt utan som att rumpan ville upp för att inte störa hästen i ryggen. Men nu var det som att hästens rygg bjöd in till att sitta ner, tempot var lagom (lägre än vanligt) och ryggen mer svingande än stötig, mycket mindre spänt. En basic sak, men STOOR för mig! :rofl:

Få höra era rapporter!:)

Sv: Framstegstråden!

Idag har en STOOR grej hänt för mig och min 4åring.

Vi har hoppat kombination för första gången och dessutom utan minsta tvekan. Så lycklig över det lilla busfröet. Sen så har vi varit iväg utan att hon har fått ryck vilket hon brukar få på nya platser (ny hopptränare idag).

Vad kul! :)
Måste vara roligt med unghästar, de borde ju utvecklas rätt rejält i perioder?

Jo det är underbart roligt att ha en häst från grunden, man vet ju verkligen hur hästen fungerar sen;)

Och visst känner man utvecklingen på ett helt annat sätt, det är verkligen perioder som du skrev, berg och dalbana.. speciellt de 3 sista veckorna har varit bombaderade med framgångar så det är väldigt kul:)

Idag red jag "medryttarhästen" för 2 gången sedan igångsättningen, 20 min i skritt. Kändes gött att äntligen vara på rätt väg, hoppas verkligen att hon får bli helt ren o fräsh, för fasiken vad jag tror på denna hästen :D

Och så kan du ta åt dig äran också när det går bra! ;)

Stefffie: lycka till, tråkigt när hästarna är ofräscha :p men med rätt behandling och lite omsorg blir det mesta bra! :)

Framsteg och framsteg men jag red min sköthäst för första gången på 5 år i måndags. Han är 24 år gamal och går för det mesta endast barnlektionerna men nu var han med på vår och j*vlar vad kul han är o rida!!:bump: Och det syntes verkligen på honom att han längtat efter att få vara med i leken igen (stått i 6mån pga trubbel med gaffelbanden) och passade på att sträcka ut ordentligt i galopperna (fd. hopphäst) och vilken galopp sen :love: Rent ridmässigt var det ingen höjdare men jag har inte haft så kul på en lektion på länge :banana: Sen att vi hållt ihop i 5 år från marken gjorde ju inte saken värre ;)

Hoppade en 155 oxer och hästen var exemplarisk, jätte duktig:D

det största framsteg jag gjort nu är att hoppat upp i sadeln igen.
jag känner inte alls för o rida så mkt längre efter ridolyckan.
så det är väl det mentala som man får jobba med ett bra tag.

Vad duktig du är som kämpar på:)
(har följt dina olyckstrådar)

Du ska verkligen vara stolt över dig själv.

PS. Dina hästar är urläckra, du får gärna skicka hit dom om de är dumma;) DS.

Jag fick sitta upp på ponnyn igår utan att han blev livrädd och försökte få av mig! :banana: :D Han stod blickstilla och väntade tills jag fått i foten i stigbygeln! :bump:

Häst 1.
Att hon inte sticker när man galopperar i skogen längre.

Häst 2.
Har lärt sig att gå på volt under veckan. Detta kunde och ville hon verkligen inte göra för 10 dagar sen. Framförallt inte höger varv. Idag går hon i båda varven, måste jobba på att få ännu rundare volter dock. Och störst av allt - hon har hittat sig högra galopp!!! :bump:

Häst 3.
Har varit så rädd om bakbenen/"elak" och farlig att förra ägaren skulle slakta henne, bara 3 år gammal. Gick inte ens att kratsa hovarna utan att hon anföll. Igår såg jag ett par små ojämnheter på hennnes hovar och tog en fil. Åtgärdare detta utan några större protester, visst blev hon lite otålig ibland för det tog väl 40 min eller så, men inte aggressiv. :banana:

Ni andra är ju väldigt duktiga och gör tydligen framsteg på löpande band! Kämpa på!

Igår bestämde jag mig för att "chansa hejvilt" genom att inte sätta på nosgrimman igen efter vår skrittur dagen innan, trots att jag tänkt jobba honom lite.
Tänkte att det får väl bära eller brista helt enkelt! :angel:

Så kortar vi tyglarna, och japp där var huvudet i vädret direkt. *suck*
Men! Jag drev och höll om som en galning, och vips så söker han sig neråt och det går helt plötsligt att jobba helt utan nosrem! :bow:
Okej att det var inte helt avslappnat, men för oss var det ett stort framsteg. Jag hatar att han haft nosgrimma och rem så hårt åtdragna att det inte ens gått att få in ett finger emellan för en massa år sedan. :eek:
Det har ju bara skapat problem i stället för att lösa de som påstods skulle lösas. Rid i stället för i helvete! :smirk:

jag har börjat hoppa med min ponny igen (har hopprädsla) :D! bara typ 30-40 hinder, men jag är glad iaf :)

knappen

Igår lyckades Eddi och jag hålla rena förvända galopper i bägge varven utan att bryta till trav efter ett halvt varv! Är SÅÅÅ nöjd med pånken! :banana:

1. Jag kan få min häst att galoppera lugnt och relativt avspänt. Har övat mycket på att bara lulla omkring eftersom hon blir så het och övertänd i galoppen. Fast det går nästan bara om jag är själv (eller om åtminstone alla i gruppen rider på en volt eller så). En grupp med ca 5 hästar som alla rider övergångar och lite olika vägar är en garanti för totalt kaos i huvudet på henne.

2. Jag har denna vecka hoppat: oxer (min stora skräck); bana (dvs flera hinder efter varandra i galopp, se ovan); kombination med kort sväng efteråt (hatar hörn, lyckades förra året nästan knäcka ett revben efter att ha ridit rakt in i ett hörn när jag inte kunde bestämma mig för om jag ville åt höger eller vänster). Allt var visserligen lågt, ca 50 cm gissar jag, men ändå.

idag tävlingsdebuterade jag o min nya kuse! :D
det va bara en klubbtävling men ändå...
red LC:1 o. LB:0 o vann båda klasserna överlägset. hade över 70% i båda. men kom ihåg att det bara var klubbtävling! men jag är supernöjd för pållan var sååå fin!:love:

nästa helg är det debut i hoppning!:D

Min tillridningshäst börjar gå ned på tygeln i galopp :rofl: när ja börja rida honom för ca ett halvår sen gick han med huvudet rätt upp i luften och bakbenen rätt ut och hade inte en anning om vad galoppfattning var..

Nu går jobbar han ordentligt i båda varven i skritt och trav och trampar under sig som sjutton :) och som sagt, han tar galoppfattning och har börjat gå ned :) stolt :) Han är f.d. travhäst ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama