Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

J

Jasmine4

Det vore ändå intressant att komma vidare och se på ren konkret praktik hur rörelser eller kraven på rörelser skiljer sig åt när man sitter där på sin häst.
Är det egentligen där skillnaden finns? Man har samma namn på olika saker? Jag skulle gärna höra hur man som akademisk ryttare rider en skola "by the book" så som Totola kallade det. Jag menar den akademiska boken, förstås. Om någon kan beskriva det kanske det blir lättare att förstå? Vad siktar man mot, vad ska hända i hästens kropp? Vad krävs för det, av ryttarens hjälper?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Främsta skillnaden

Det vore ändå intressant att komma vidare och se på ren konkret praktik hur rörelser eller kraven på rörelser skiljer sig åt när man sitter där på sin häst.
Är det egentligen där skillnaden finns? Man har samma namn på olika saker? Jag skulle gärna höra hur man som akademisk ryttare rider en skola "by the book" så som Totola kallade det. Jag menar den akademiska boken, förstås. Om någon kan beskriva det kanske det blir lättare att förstå? Vad siktar man mot, vad ska hända i hästens kropp? Vad krävs för det, av ryttarens hjälper?

Då kanske det är lättare om ni startar en ny tråd om just det, - hur man rider en öppna exempelvis, eftersom det i den här tråden har handlat om mycket annat också.

Det är lätt att just specifika beskrivningar och liknande drunknar i all annan intressant information och idéer, när tråden börjar bestå av så många sidor.

I övrigt håller jag med er om, att tråden i sig är trevlig och intressant även om vi kom fram till nästan samma svar för två år sen i den tråden Naturligtvis (tror jag) länkade till.

Mvh

moderator
som nu far till jobbet - Pax Vobiscum

Men jag måste ändå invända att det där med skillnader kanske ligger i just hur man utför rörelser och hur tanken bakom är och vad man har för grundkrav för att kalla en rörelse en skola, bara som exempel. Det är först när man förstår det som man kan börja förstå skillnaden kanske?
Någon skriver om att det är svårt att beskriva skillnaden som att det är mer en känsla (ja hur ska man kunna begripa då?) ytterligare andra citerar något som låter mer som hämtat ur ett reklamblad, där det talas om harmoni, som om inte alla vill uppnå harmoni med sin häst? Nej, det gör inte att man förstår mer, utan kanske blir mer skeptisk istället i värsta fall.
Det blir kanske intressant först när man kan konstatera att jaha, de här kraven har man inom akademisk ridning för att kalla en rörelse för en viss skola och det förklarar man med att......osv. Medan inom VD har man dom HÄR kraven, för att.....osv.

Då först kan man förstå vad som skiljer i tänkandet, inbillar jag mej.

Men jag måste ändå invända att det där med skillnader kanske ligger i just hur man utför rörelser och hur tanken bakom är och vad man har för grundkrav för att kalla en rörelse en skola, bara som exempel. Det är först när man förstår det som man kan börja förstå skillnaden kanske?
Någon skriver om att det är svårt att beskriva skillnaden som att det är mer en känsla (ja hur ska man kunna begripa då?) ytterligare andra citerar något som låter mer som hämtat ur ett reklamblad, där det talas om harmoni, som om inte alla vill uppnå harmoni med sin häst? Nej, det gör inte att man förstår mer, utan kanske blir mer skeptisk istället i värsta fall.
Det blir kanske intressant först när man kan konstatera att jaha, de här kraven har man inom akademisk ridning för att kalla en rörelse för en viss skola och det förklarar man med att......osv. Medan inom VD har man dom HÄR kraven, för att.....osv.

För mig så handlar den största skillnaden i att VD måste man ha mer tempo, energi och skjutkraft. AR fokuserar mer på bärkraft, nog för att det måste finnas för att kunna göra rörelsen bra men i AR så når man aldrig dit dvs till den framåtridningen.

Jag förstår tänket man har för rider man omkring i ett lägre tempo känns det ganska okey , man har hästen på sätet och det känns bra i handen och att uppleva samma känsla när skjutkraften blir inblandad det kräver sjutton sin ryttare, sin balans, bålstabilitet och en häst som är helt genomarbetad och bärig och det är inte lätt direkt. Det är ju det tävlingsryttarna kämpar på med varenda eviga dag. Att få samma känsla även när det går rejält framåt.

Ja och det säger jag inget om. Men kan vi inte starta en specifik tråd om rörelser och tänket bakom dem då? Det var så jag sa - inget annat.

Mvh

moderator, som blev tvungen att leta fram telefonnummer, då grannen hittat en lös häst i trädgården - rätt svar ja... PONNY! Men nu är det "bakverk" på gång på jobbet.

Det ligger lite intressanta lektioner uppe på youtube man kan titta på , någon av dessa även med ljud där man hör instruktionerna. Kolla in höger sidan så ligger där lite annat smått och gott att titta på för den som är intresserad.

http://www.youtube.com/watch?v=ylku5Xwek9U&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=3D2w2lQ6S6E

Haha, det är som att ta en ridlektion för Greve Dracula jue!

KL
Vad hästarna kniper med svansarna på filmerna? Särskilt den bruna.
PRE'n tycker jag ser tygelhalt ut i traven.

Nu har jag tittat på den första. Det är lite svårt på grund av dom förbaskade fåglarna att höra allt och hänga med i vad han säger. Men då kommer frågorna förstås i alla fall om det i slutmålet finns mer energi? Han talar om mer energi men om jag ser med mina VD-ögon så är det inte rätt sorts energi, för hästen är dels inte rak och då heller inte igenom i kroppen, hur ser man på rakriktning?
I början av filmen känner jag igen det jag ser som min kompis gör med innertygeln samtidigt som ytterbogen flyter iväg.

En annan fråga gäller bettet, tygeln är ganska glapp men hon tar ändå en hel del i den, det blir en del stora rörelser som ser oroligt ut, är det meningen? Hästen reagerar ganska kraftigt och ser inte nöjd ut i munnen, jag ser att det är en stång hon rider på?
Självklart är det en clinic och inte perfekt. Det inser jag.

Men en fråga till, hur ser man på taktmässighet?
Jag ska studera alla filmerna och återkomma, tack!:bow:

Ja tack:D Lite bakverk till filmerna till sjuklingen med halsont och feber skulle sitta riktigt bra:d

Ja, det har du rätt i, det ser lätt ut för att skjutkraften saknas och det är den som de är svårt att manövrera, ska gudarna veta, men kommer den sen, längre fram på ett högre stadium?

Sv: Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Spröda, färska wienerbröd och ljumna, stora, kanelbullar (som luktar i hela cafét) kan det duga?

/moderator *som smyger bärbart i personalrummet, mellan de uteblivna gästerna...*

Den blonda tjejen är väl den näst bästa- killen som gör den högre skolan är nog snäppet bättre.
Hon vet ju hur man använder sätet:bow:
Sen kan jag tycka att om båda hästarna fattar galopp genom att studsa upp med rumpan, så fattas det en del i grunderna. Det skvallrar direkt om att hästen går i framvikt.
Den böjer aldrig på hasen. även om den trampar korrekt. Övrigt travarbete är i samma klass som Karls elever:crazy:
finns det ingen svensk- riddare?

Skolorna av PRE-n är samma som fusk- böj på halsen o flytta in rumpan- klart:confused:

Oj här har det hänt saker, nu blir det rörigt var man ska svara:confused:
Men du det hade varit helt perfekt med dom där wienerbröden, nu fick jag knapra på mackor innan jag somnade för att bli av med febern:(

eftersom Dracula inte får vara med kan ni väl skippa kaffebröds diskussionen också och hålla er till ämnet, eller?

sorry Ingela, jag var bara tvungen, :D det var ärligt menat som ett i all välmening skämt, men jag rättar in mig i ledet om ni skippar kaffebröds snacket.

Jo Dracula får vara med, det vore väldigt spännande, då fick jag nog mina svar!

Men jag hoppas att du inte menade allvar, jag tycker det var så trevligt med lite skoj och skämt, och jag hade gärna tuggat lite wienerbröd. :d Ibland vet man inte riktigt vad man ska tro har jag märkt. Men jag tror dej att du skojade. Det gjorde jag också.

KL
När vi är inne på att AR är till mkt likt yoga- i andra tråden, så verkar folk tro att den blonda tjejen inte gör ngt för att få hästen att trampa.
Gissa hur mkt hon måste RIDA när den ska fram i passage:bump: där det måste till skjutkraft- för att ta sig framåt.

Det går inte att få sin partner att göra balettkonst med en slapp ryttare.
Tänk att hälsa på ngn med en slapp hand- som en död kall fisk eller en danspartner som inte har ngn takt- se bara på Let´s Dance:rofl:

tänker på Working equitation- J. Ly¨nce som red passage på min ena o tanterna på läktaren, som även har tävlat lätta klasser utbrast- SE! Han rider varken med sätet eller skänklarna:bow::love:
Vilket kvalificerat BS:mad: min häst gör passage- för sätet o SÅ red han oxå- om man vet vad man ska titta efter.:grin:
Tanterna åkte till Portugal o köpte unga Lusitanos, men fick sedemera lämna bort dem på tillridning hos skickliga svårklassryttare.
allt som ser Magic ut plus en snygg karl- går att sälja dyrt.

Senast ändrad:

Jag vill gärna koppla tillbaka till mina frågor i det här förra svaret:
Det är frågor efter filmerna: Hur ser man på taktmässighet och rakriktning? Är takt något man vill prioritera eller ska det komma sen, eller spelar det ingen roll? Samma fråga när det gäller att hästen ska arbeta rakt. Någon som vill svara?
Nu när vi är inne på det, annars måste jag vänta en månad till dess att jag kan följa med på träning:D

Men jag ser också att hon rider med sätet. Hon sitter bra. :bow: Han säger också åt henne hur hon ska använda sina hjälper, det hörs men tyvärr alldeles för lite. Handrörelserna däremot hade jag frågor om, så stora eftersom tygeln är lång eller bara för att det ska vara så kanske?

En helt annan sak, jag har lite svårt att förstå dej. Menade du att din häst reds i working equitation?
Sen tänker jag att Dressyr har rätt i att kommer man som affärsman med en ny produkt måste man säga att den är bättre än alla liknande, det är enkel matematik för en affärsman. Men det är tråkigt om det får konsekvensen att det blir motsättningar inom ridning och mellan oss här:(

eftersom Dracula inte får vara med kan ni väl skippa kaffebröds diskussionen också och hålla er till ämnet, eller?

sorry Ingela, jag var bara tvungen, :D det var ärligt menat som ett i all välmening skämt, men jag rättar in mig i ledet om ni skippar kaffebröds snacket.

Det är lugnt :bow:, jag hoppades att det var ett skämt. Men det var andra på forumet, som tog illa upp. Så det kan vara bra, att använda rätt skämt, vid rätt tillfälle.

/moderator

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama