Framskritt/Avskrittt

Chili

Trådstartare
Vilket är viktigast?

Båda har ju uppenbara fördelar, men på något sätt känns avskrittningen viktigare. Då förutsätter jag att hästen har fått gå i en hage någon timma, så hästen är ju inte helt stel när man tar ut och rider den.
Kommer däremot hästen direkt från boxen kan jag förstå att den behöver skrittas fram ett tag.

Borde det inte vara OK att börja trava försiktigt i lugnt tempo efter bara ca. 5 min skritt ifall hästen har fått gå i hagen innan? Ju hårdare pass - desto längre framskritt, men hur långt är länge? Ska man alltid räkna det i minuter eller går det att räkna i km?

Avskrittning känns för mig viktigare, så att hästen blir av med slaggprodukter och inte är stel dagen efter.
Vad tycker ni?

Sv: Framskritt/Avskrittt

Skrittar alltid fram 20 min och av ca 20 min. Detta på hästens vilkor då jag tycker att hon är mycket bättre att rida efter ordentlig framskrittning. Minutrarna efteråt tycker jag att min häst är värd efter ett arbetspass.
Tycker att både och är lika viktiga, för att undvika skador och som du sa, slaggprodukter.

Både och är lika viktiga.

Framskrittningen för att förebygga skador och låta hästen värma upp sina muskler. Men iofs tycker jag det är helt ok att skritta på korta tyglar och jobbar hästen ungefär halva framskrittningen om man känner för det!!

Sen beror det mycker på väder med. Är det kallt och hårt underlag (och man inte har ridhus) skrittar jag fram nästan dubbelt så länge och jobbar sen i trav.

Avskrittingen är viktig för slaggprodukterna, som du sa. Men också att hästen får varva ned och komma ned i normalpuls under en rätt så lång tid.

Jobbar jag på banan brukar jag skritta ut en runda på 20 minuter både före och efter passet. Mest för att det är roligare för både mig och hästen än att bara skritta runt på banan innan vi börjar jobba. Vi blir så uttråkade annars...:D

Tycker def avskrittningen är viktigast.
Ang framskrittningentycker jag dock det är väldigt viktigt att hästen blir varm och mjuk innan man börjar med några större krav om formen osv. Om det sen sker genom skritt, trav eller galopp är ju upp till hur hästen känns för dagen.

Har man haft hästen i hagen hela dagen och hästen känns ok, har jag inga problem att börja trava/galoppera efter 5-10 min skritt. Dock inga större krav på formen, framåt-neråt-avslappnat ska det vara, för att få upp värmen och mjuka upp sej.
SEN kan man börja jobba i alla gångarter, när hästen är VARM, inte innan.
Vissa dagar kanske man märker att det behövs mer framskrittning även om hästen vart i hagen hela dagen=
man måste ju känna sin häst och veta hur den fungerar, allt funkar ju inte lika för alla.

Jag tycker framskrittningen är något viktigare än avskrittningen, eftersom en häst som inte får mjuka upp lederna går sönder mycket lättare. Skritten gör att smörjningen kommer igång i lederna.

Avskrittning är noga det med, men jag skrittar aldrig av hästen lika länge som jag rider igång den. Den får inte flåsa, och ska ha varvat ner. Det räcker tycker jag.

Jag håller i mycket med er, speciellt Magnum. Jag känner själv, iaf på den jag rider nu, att en lätt trav gör henne lite mer varm och mjuk än om jag skrittar fram i ytterligare 10 min.
Hon känns ofta lite seg när jag skrittar fram, så först framskritt ca 10 min, sen en stunds trav, sedan skrittpaus och sedan trav + galopp. Allt i makligt tempo, ibland med högre tempo i slutet av galoppen. Då kommer hon igång lite och sedan brukar det gå bra att jobba vidare.

Givetvis blir det ju variationer. Ska hästen jobba hårt är ju uppvärmning väldigt viktigt. Ska jag däremot ut en runda på 30 min kanske jag skrittar fram och sedan travar resten utan någon skrittpaus förrän avskrittningen.

Men det är ju lite surt om man har en häst som fortsätter flåsa efter 20 min avskritt bara för att den är småstressad i sin personlighet :p

Gärna fram för fler svar!

Jag skrittar fram i åtminstone 10 minuter, och då har min häst gått i hagen hela dagen. Sen galopperar jag innan jag travar, funkar bäst på alla hästar jag ridit. Jag tycker att galoppen "går igenom" hästen bättre än traven samt att den inte är lika stötig och hård mot lederna, om du förstår min luddiga förklaring...
Avskrittningen lägger jag mer tid på, och då går jag alltid med hästen.

Chili skrev:
Vilket är viktigast?

Båda har ju uppenbara fördelar, men på något sätt känns avskrittningen viktigare. Då förutsätter jag att hästen har fått gå i en hage någon timma, så hästen är ju inte helt stel när man tar ut och rider den.
Kommer däremot hästen direkt från boxen kan jag förstå att den behöver skrittas fram ett tag.

Borde det inte vara OK att börja trava försiktigt i lugnt tempo efter bara ca. 5 min skritt ifall hästen har fått gå i hagen innan? Ju hårdare pass - desto längre framskritt, men hur långt är länge? Ska man alltid räkna det i minuter eller går det att räkna i km?

Avskrittning känns för mig viktigare, så att hästen blir av med slaggprodukter och inte är stel dagen efter.
Vad tycker ni?

Man behöver skritta fram minst 10 min, på en äldre häst ännu längre. Detta pga att när hästen inte arbetar så är det mesta av hästens blod koncentretat till hästens mag- och tarmsystem. För vad gör en häst större delen av sin tid. Jo äter! Hästen är uppbyggd så att om den inte jobbar så behövs det inte lika mycket blod ut till musklerna.

Så framskrittningen behövs för att blodet ska pumpas ut till hästens stora muskler och det är också anledningen till att det behövs längre framskrittning på en äldre häst. Den har helt enkelt större muskler än en ung häst (förutsatt att den är tränat ordentligt och musklad), inte det att den är stelare. Kan dock upplevas så om den får dåligt med framskrittning.

Avskrittningen är också väldigt viktigt eftersom den behövs för att slaggprodukter efter mjölksyra ska kunna transporteras bort. Ju mer muskler hästen har desto längre tid tar det. Också viktigt att hästen kommer ner i puls och inte flåsar m.m.

Jag ser inte att det finns någon anledning att stressa inom varken fram- eller avskrittning. Gör man detta ordentlig så har man igen det i ridningen.

/Lizzie

*knapplån*

Hur lång avskrittning anser ni är lagom?

Mitrolle skrev:
Jag tycker framskrittningen är något viktigare än avskrittningen, eftersom en häst som inte får mjuka upp lederna går sönder mycket lättare. Skritten gör att smörjningen kommer igång i lederna.

Avskrittning är noga det med, men jag skrittar aldrig av hästen lika länge som jag rider igång den. Den får inte flåsa, och ska ha varvat ner. Det räcker tycker jag.

jag håller med. framskrittningen är oerhört viktig just för att ledvätskan ska komma igång, tar minst 15 minuter. ang avskrittning så resonerar jag likadant också, andningen skall vara normal och hästen ska ha varvat ned ordentligt.

båda är minst lika viktiga för mig

bara för att hästen har gått i hage innan betyder det inte att den har gått omkring utan för det mesta står dom. Våra hästar går till och från ligghallen där dom står och vilar samt till "toaletten" så jag vill ha en lika lång uppvärmning som avskrittning

helst vill jag sätta igång minst 20 minuter innan jag börjar jobba nånting, avskrittningen ska vara så pass länge att hästen har varvat ner, inte flåsar och helst torkar om den har blivit svettig

HumleMumlan skrev:
*knapplån*

Hur lång avskrittning anser ni är lagom?

Kan bero på vad hästen gjort. Har det varit mycket samlande träning så behöver min häst skrittas av i MINST 10-15 min. Egentligen lika lång avskrittning vid konditionsarbete också.

Så för min del ligger avskrittningstiden på minst 10-15 min, men oftast blir den snarare 20 min.

/Lizzie

Jag skrittar nog fram längre än jag skrittar av. Tycker nog ändå att båda är lika viktiga.

På min pålla är fram - och avskrittning jätteviktig. Hon börjar ju komma upp i åren nu (17, inte lastgammal men heller ingen ungdom) så hon behöver "komma igång" ordentligt innan man kan börja jobba henne.

Jag får lite skrittning "gratis" då stallet ligger en liten bit från ridhuset. Jag leder henne alltid till ridhuset, så hon först får röra på sig utan mig på ryggen. Sen går jag oftast nått varv med henne, innan jag sitter upp. Sen skrittar jag på lång tygel i ca 5-10 min, sen jobba lite på kortare tygel i ca tio min. Sen kan jag börja komma igång i trav.

Efter ett ridpass så skrittar jag på lång tygel i nått varv, sen hoppar jag av, spänner loss sadelgjorden ngt hål, lägger på ev. täcke så hon inte blir kall och leder runt henne i ridhuset ett tag. Sen skrittar vi ner till stallet igen.

För mig är det mycket viktigt att börja och sluta passet med henne vid sidan, att jag inte sitter upp på henne innan hon rört på sig lite ensam, och fått upp cirkulationen lite i ben och rygg.

Jag skulle vilja säga att framskrittning är viktigare.

Om man inte värmer upp sin häst ordentligt så kan man riskera skador, som t.ex. en sträckt muskel. Om man inte skrittar av sin häst ordentligt så riskerar man istället en stel häst med träningsvärk. En häst som inte fått slaggprodukter från arbetet bortforslade av avskrittningen. Med andra ord inte någon som är lika allvarligt.

Fast om man inte har tid att skritta fram och av hästen, så kan man ju låta bli att rida.

Hälsning Maja

Jag skrittar alltid fram 20 minuter och av 20 minuter, minst.
Inför tävlingar etc kan jag köra det dubbla. Jag är jättenoga
med det där, det är superviktigt. Har jag bråttom ngn dag så
kanske jag börjar plocka upp hästen efter 10 minuter men jag
börjar inte trava&galoppera förrens det har gått 20 minuter.

Jag tycker att det är lika viktigt.

båda är viktiga men jag tycker nog att avskrittningen är lite viktigare, dels för att när jag ska rida hästen har den troligen gått i hagen och röt på sig med varma täcken, då jag bara behöver skritta en stund för att sedan lugnt jogga hästen på längre tygel, på så sätt kommer hästen igång utan att den kan sträka sig eller likande, men efter ett hårt pass jobb e avpulösningen viktigt för det e offtare att hästen blir skadad efter, gallig och svullen halt eller likande, det är då viktigt med ordentligt avskrittning, och av joggning. :) särskillt för mina hästar som offtast går in efter att jag har ridit dom (rider offtast på kvällen) vill då att dom ska vara helt nere i puls m.m inann dom ställs in i en box.

Jag värderar framskritten högre än avskritten, faktiskt. Båda är viktiga, javisst, men skulle jag fuska skulle jag inte stjäla tid från framridningen. Även om hästen gått i hage fram tills ridningen så har den oftast inte rört sig kontinuerligt. Tänk på hur det ser ut i hagarna, inte knatar hästarna runt runt runt i skritt? Nej, de betar, tar några steg, betar, halvsover, drar en galopprepa, betar betar betar. Så jag litar inte på att musklerna är ordentligt genomblödda och att ledvätskan har smort upp lederna tillräckligt för att kräva tuffare arbete.

Sen är lilla hästen ett hetknippe som måste ha framskrittningen för att klara av att koncentrera sig på jobbet, men det är en annan historia...

Chili skrev:
Vilket är viktigast?

Vad tycker ni?
Både och är väldigt viktiga!!
Minst tio minuter före och efter!!!!

Jag både skrittar fram och skrittar av av gammal vana för så har man blivit lärd, men om man tänker på det så är ju faktiskt hästar konstruerade för att klara av att gå från vila till vrålgalopp när ett gäng rovdjur anfaller utan att linka omkring med sträckta muskler efteråt. Så med andra ord tror jag nog inte framskrittningen är lika viktig

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 866
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar