Framskor runt om?

Train

Trådstartare
Hej!

Funderar bara på varför vissa hovslagare använder sig av framskor även på bakhovarna?
Är det bättre/sämre på något sätt?

Fick nämligen höra av min nya hovis att hästen haft framskor även bak och han verkade inte så glad över detta..
Visste inte om detta så har aldrig frågat min gamla hovis varför han valt att göra så men nu blir jag lite nyfiken på vad det kan finnas för anledningar :)

Dessutom sa han att trakterna var väldigt låga och försökte få dem högre - hur ska det vara med det?

Anledningen till att jag frågar är att den gamla hovslagaren ansåg att hovarna hade blivit mycket bättre och den nya (som även har skott hästen en gång när jag precis köpt honom) tyckte att det var katastrof och att de blivit mycket sämre :(
Han berättade även vad han såg, vad han gjorde åt det och varför, så känner att jag fått en mycket bra förklaring även om jag var lite för trött för att komma ihåg mer än vad jag kunde göra åt sakerna själv :o
Samtidigt har jag ju inte hört gamla hovisens syn på saken och vill inte döma honom eftersom jag antar att han har en anledning till att göra på sitt sätt också och den kanske är lika bra eller bättre :)

Vill höra lite fakta och tankar kring detta nu :laugh:

// Train :)

Sv: Framskor runt om?

Min hovis och även hovisen som skott när den vanliga varit sjuk har båda använt sig av bakskor runt om och förklarat det med att just min häst har hovar som bakskor har bättre passform för och de inte behöver ändra så mycket i skon för att den ska sitta bra. Kanske likadant med din hovis? Han kanske tycker att framskorna passar hovformen bak bättre än bakskor?

Framskor är ju lite rundare än bakskor. Din häst kanske har lite rundare fötter även bak, så framskor passar bättre? Jag har ingen aning, bara spekulear. Annars är det väl ingen skillnad på skorna, förutom formen då, så det kan väl nte spela någon roll om bara passformen är bra?

Vet inga fakta, men kan du inte ringa den gamla hovisen och fråga honom hur han har tänkt? Utan kritik eller så, utan bara att du undrar och förklara att den nya skodde helt annorlunda. Framskorna bak hade jag absolut frågat om iaf!!

Har med ny hovis nu... Saknar min gamla massor... Men det gick bra och han skodde bra, den nya med. Men han verkade mycket hårdare, sulan blev liksom helt slät och skon ligger nära sulan. Den gamla verkade mer skålformad sula och lite djupare mellan sko och sula.

Under de tre år jag har haft hästen har min gamla hovis skott ut henne två storlekar och nu denna gången satte nya hovis en stl större sko. Så han breddade en hel del. La mig inte i så mycket denna gången, men nästa gång han kommer ska jag vara mer frågvis!! Då ska jag fråga om alla skillnader och varför, vill ju veta vad han har för plan med hovarna.

Ville egentligen att den nye skulle ringt den gamle och att han skulle berättat lite hur han hade jobbat med henne. Men det lät som om yrkesstoltheten inte tillät det... Men duktiga och noggranna är de båda två!!

Hej Train.
Fakta: Att använda framskor alt. bakskor runt om är inte något fel i sig utan det är tillpassningen som är det viktiga!

Tanke: Det låter som om båda dina hovslagare tänkt rätt eftersom de lyckats ge din häst större fötter.
Personligen så skulle jag lyssna mest på den som förklarar och visar.
H*n är antagligen oxå lättare att fråga och disskutera med om du undrar över nåt.

Lycka till!

De tar väl skorna som passar bäst. Har den mer runda bakfötter är det ganska positivt.
Däremot skulle jag bli :eek: om den behövde bakskor fram.

Det där med trakten är ju relativt till övriga hoven- att den inte ska stå i "bakvikt", utan i balans .

Kl

var ute o tömkörde min stora på grusväg idag o tittade på mest framhovarna
Man såg tydligt att strålen pressades neråt i islaget- som i sin tur pressas ner av hela stötdämparapparaten.. Tänker på de som tror att strålen inte får ngt mottryck om inte strålen når upp ovanför skon/ hoven- när hoven är upplyft.
Det blir en himla skillnad när den sen belastas- om strålen får ta det mesta-när nedslaget blir hårdare av tempot i trav o galopp. Då vill det till att man rider på underlag som ger med sig

Min hovis använder de skor som för tillfället passar hoven bäst, vilket betyder att mina hästar ibland haft "fel" skor. När målet sedan varit uppnått har han slagit på "rätt" skor igen. :)

Jag tycker inte man kan eller ska gereralisera sådär. Det handlar egentligen inte bara om fram o bakskor. Det är även stora skillader i form bland olika skomärken. Vissa hästar passar vissa skor på utan ett enda riktande slag, vissa hästar behöver få skorna rejält riktade innan de passar. Passar då en framsko bättre än en baksko varför inte använda en framsko o slippa banka massor på skorna. Skon ska ju anpassas efter hoven inte tvärt om o då kan det faktiskt va rätt med tom en baksko fram om hästen nu råkar ha sån form på sina hovar...

Det är även stora skillader i form bland olika skomärken.

Haha, min hovslagare motiverar alltid varför han väljer en viss sko, och försöker tålmodigt visa och förklara varför han väljer en Mustadsko idag istället för Cemtec eller vad han har med sig för sorter. Jag ser sällan någon skillnad...:o:D

Mmm, där kan jag förstå dig. Just Mustad och Cemtec är hemskt lika i modellen... jämför de där märkena med t.ex. en SM-sko så ser du rejäl skillnad.:idea:

Men det måste väl ändå vara extremt sällan en sko bara är att ta från lådan och lägga på hästen, utan att behöva riktas det minsta?

Självklart är det sällan men det händer o som jag sa man kan ju välja skor, skomärke som passar så pass så man slipper bli grön i ansiktet av allt bankande innan den passar:idea:

Svarar alla:
Tack för svaren och den intressanta läsningen! :)

Gamla hovisen kommer till stallet och skor några andra hästar nu i veckan så om jag hinner dit och träffa honom ska jag nog försöka fråga honom lite också :)
Har lite telefonskräck så vågar inte ringa :o

// Train

Rent generellt kan man ju säga att en häst är född fysiologiskt med rundare framhovar och lite mer trekantsformade bakhovar och detta beror på hästens skelett.. Skenbenen fram är mera runda och skenbenen bak är lite mer trekantsformade,, detta beror på hästens viktfördelning som naturligt är 60% fram och 40% bak så ett mer runt skenben och rundare hovform fram rent naturligt kan ta upp den större belastningen som framdelen fysiologiskt har.

Som nämts så finns det alltid undantag eftersom hästar är individer och om nu en häst naturligt har en rundare hovform bak eller en mer trekantig hovform fram så ser jag inga problem med att man utgår ifrån den grundformen på sko som för den enskilda individen är mest lämpad..

Varför göra det svårare än det är och ta en baksko för att rikta om den till en framsko eller ta en framsko och rikta om den till en baksko??? Det viktiga är med all skoning att hoven verkas fysiologiskt och att skon riktas efter individens fysiologiska förutsättningar utifrån hovformen,,, inte tvärtom!!!

Tyvärr har jag så sent som i går och många gånger tidigare stött på icke fysiologiskt verkade hovar som har före haft framskor bak och bakskor fram men efter fysiologiskt utförd verkning har det skälvklara valet varit att välja en framsko fram och en baksko bak..

Naturligtvis finns det alltid undantag och det finns ingen skrivel regel att den enskilda individen under inga omständigheter får skos med framskor bak och bakskor fram.

Mitt ex från i går va att efter att hoven verkats i balans och tån inte fysiologiskt korrekt backats samt att ingen symetri av vägghornet hade gjorts så passade en baksko klockrent direkt från fabriksutförande. Efter att att tån hade verkats i fysiologisk balans och vägghornet bearbetats i för den enskilda individens fysiologiska förutsättningar med symetri så passade plötsligt samma storlek på sko men nu en framsko utifrån fabriksutförande klockrent!!!

Slutkontenta: Det finns inga regler men det finns mkt att tänka på och ta hänsyn till för att uppfylla en fysiologisk skoning och en fysiologisk skoning ska alltid utföras utifrån den enskilda individens optimala förutsättningar och val av sko ska ske utifrån individens naturliga hovform. Fram bak eller bak fram spelar ingen roll men hästens skellet är alltid fysiologiskt i skenbenet rundare fram och mer trekantigt bak så deras naturliga hovform är alltid rundare fram och mer trekantig bak.

P.S. Tyvärr finns det vissa hovisar som endast har framskor i sitt lager eftersom det blir "billigare" än att ha en uppsättning framskor och en uppsättning bakskor i samma skostorlek och där ser man sällan ett resultat av fysiologiskt korrekt utfört arbete.

Mmm, där kan jag förstå dig. Just Mustad och Cemtec är hemskt lika i modellen... jämför de där märkena med t.ex. en SM-sko så ser du rejäl skillnad.:idea:

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om? Mustad och Cemtec är inte ett dugg lika. Inte om du menar SM-modellen som du nämner? SM är inte ett märke utan en av Mustads modeller.

P.S. Tyvärr finns det vissa hovisar som endast har framskor i sitt lager eftersom det blir "billigare" än att ha en uppsättning framskor och en uppsättning bakskor i samma skostorlek

På vilket sätt skulle det bli billigare att ha bara framskor? Priset är ju detsamma?
Men visst, jag känner också till nån enstaka hovis som enbart har framskor i bilen!?

Öhum nä, jag är inte hovslagare:crazy:... o jag pratar bara om de skor JAG sett. Att SM-sko är en mustadsko lärde jag mig nu! Alltid lär man sig nåt nytt + att jag googlade på cemtec o upptäckte att de har massa olika modeller inte bara den vanliga väldigt runda modellen som brukar finnas i alla hästaffärer.

Här är sidorna jag gjort mig klokare på:)
http://www.cemtec.se/mall1.asp?Node=26&lg=

http://www.mustad.se/framedsv.htm

Jag har aldrig sagt att jag är fullärd, däremot är jag intresserad av hovar o lär mig GÄRNA mer!:banana:

Då måste jag bara få fråga... VARFÖR spyr folk så mycket galla över SM-skorna? De befattar sig inte med dem osv låter det? Vad är det som är så mycket sämre med dem än andra Mustadforsskor?

På vilket sätt skulle det bli billigare att ha bara framskor? Priset är ju detsamma?

Naturligt vis så är priset detsamma men som du själv vet,,,, så ligger ju vinsten i att man halverar sitt varulager av skor.. eftersom man då inte behöver investera i dubbla uppsättningar.

Du om ngn förstår säkert vad jag menar..

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om? Mustad och Cemtec är inte ett dugg lika. Inte om du menar SM-modellen som du nämner? SM är inte ett märke utan en av Mustads modeller.

Båda fabrikaten oavsett modellbetäckning är rena skitskorna och knappast framtagna för hästens välbefinnande.. Däremot så är dom lite billigare i inköp vilket är kollegialt mot hovisarnas ökade vinnst per skoning och den rabatt dom erbjuder alla som är dom trogna..

Ryktet säger även att dom (Mustad) t.o.m. skänkt en släpvagn till SHF och om detta rykte stämmer så är det inget annat än en gåva (muta) vilket är helt olagligt,, men framtiden får siga om det.
:angel:

Mustad som även har köpt upp alla fabrikat på raspar och numera tillverkara plagiat av dom i Columbia med allt vad det lett till,,,

Tack gode gud att en annan tillverkare för dagen genom tre års tid lagt ner tålamod, kollegialt omdömme från hela Världens hovisar för att skapa kvalite före kvantitet.

Det företaget sätter hästarnas välbefinnade före eget ekonomiskt tänkande genom kvantitet..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden