Framskor runt om?

Sv: Framskor runt om?

:eek:OJ, där ser man! O jag som trodde Mustadfors var ett bra o seriöst företag! Vad för märke ska man satsa på nu då för att få bra saker?:confused:

:eek:OJ, där ser man! O jag som trodde Mustadfors var ett bra o seriöst företag! Vad för märke ska man satsa på nu då för att få bra saker?:confused:

Ett företag som ligger söder ut och inte är i behov av "smygreklam" vilket inte är tillåtet på detta forum men du kan söka på Holland.

På vilket sätt anser Du att ovan nämnda skor inte är framtagna för hästens välbefinnande?

Vad menar Du är skillnaden som gör de holländska skorna mer fysiologiskt riktiga?

Frågar av genuint intresse då jag ffa skor med SM modellen.
Gillar den och vill veta om jag missat ngt.

Hovslagarexamen - mer än tio år sen.

Naturligt vis så är priset detsamma men som du själv vet,,,, så ligger ju vinsten i att man halverar sitt varulager av skor.. eftersom man då inte behöver investera i dubbla uppsättningar.

Du om ngn förstår säkert vad jag menar..

Fast halverar gör man ju inte? Summan av skor är ju konstant, eller hur? Själv skulle jag aldrig bara köpa bara framskor eller bakskor. vilket helvetes bankande det skule medföra...

Båda fabrikaten oavsett modellbetäckning är rena skitskorna och knappast framtagna för hästens välbefinnande.. Däremot så är dom lite billigare i inköp vilket är kollegialt mot hovisarnas ökade vinnst per skoning och den rabatt dom erbjuder alla som är dom trogna..

Ryktet säger även att dom (Mustad) t.o.m. skänkt en släpvagn till SHF och om detta rykte stämmer så är det inget annat än en gåva (muta) vilket är helt olagligt,, men framtiden får siga om det.
:angel:

Mustad som även har köpt upp alla fabrikat på raspar och numera tillverkara plagiat av dom i Columbia med allt vad det lett till,,,

Tack gode gud att en annan tillverkare för dagen genom tre års tid lagt ner tålamod, kollegialt omdömme från hela Världens hovisar för att skapa kvalite före kvantitet.

Det företaget sätter hästarnas välbefinnade före eget ekonomiskt tänkande genom kvantitet..

Jag kan inte på något sätt hålla med dig. Mustad har enligt mig bra skor, det märke du använder är också bra. Det handlar bara om vad man som hovis trivs med. Själv trivs jag med mustad, men jag skor även med kerckheart. Eftersom jag bor nära fjällvärlden vet jag att Mustadskor(lite hårdare) passar bättre här än Kerkhart(lite mjukare) eftersom det senare märket inte skulle hålla en halv skoperiod under de förutsättningar som gäller i norra delen av landet.

Mustad har sponsrat shf med ett nytt släp, det är inget hemligt och det är heller inte olagligt.

Men jag håller med dig om att rasparna blivit sämre.
I SHF styrelse är ajg nog ganska ensam om att sko med Mustadskor vilket företagetr är medvetna om. Trots det sponsrar de oss med ett släp till! Är inte det bra?

Ett företag som ligger söder ut och inte är i behov av "smygreklam" vilket inte är tillåtet på detta forum men du kan söka på Holland.

...och ska man vara riktigt navelskådande så anser jag inte att "ditt" märke är viktmässigt balanserat för hästens välbefinnande! Vilket "mitt" märke är.

Hurm... när jag ser er proffs diskutera verkar ingen veta vad som är det ultimata alternativet heller... jaja. Det är väl som det ska va i ett hantverk. Lika många åsikter som utövare:idea:

KL oj oj oj, det är ju inte lätt att vara hästägare alltså :)
Jag har alltid använt KW skor till mina ponnyer. Tänker på miljön också för dom är närproducerade!

...och ska man vara riktigt navelskådande så anser jag inte att "ditt" märke är viktmässigt balanserat för hästens välbefinnande! Vilket "mitt" märke är.

Humm då har tydligen både jag,B.W. och många andra här i Sthlm en mkt lägre kunskapsnivå och erfarenhet än vad du har..

Konstigt är oxå att du anser att ju mindre en sko slits in fysiologiskt för den enskilda individen,, ju bättre är det.

Köper du själv aldrig egna nya skor till dig själv och upptäcker hur obekväma dom är den första veckan innan du gått in dom??

Slutligen vill jag bara poängtera att allt typ av sk "sponsring" i slutändan leder till att man blir "fast". :grin:

Senast ändrad:

Fast en framsko går ju alltid att rikta till en "baksko" och tvärtom så visst går det att "bara" ha framskor i lager. Om man har bra verktyg med sig.

Det borde dock vara världens sämsta affärsmässiga ide, eftersom det innebär att man i 95% av skoningarna måste rikta om 2 framskor till mer bakskoliknande form. Vilket tar en massa tid om man ska kallrikta skorna.

Eller så kan man skita i att göra det bra och forma hovarna efter de skor man råkar ha med sig. Men det är knappast för hästens bästa och borde vara en metod som en utbildad hovis inte ens skulle fundera på.

Bägge våra hästar skos med framskor runt om, gammelman därför att en baksko inte passar likabra då hans bakhovar är snudd på lika runda som framhovarna.

Den yngre har även han fått framskor i bak, det beror på att trakten behöver ett utökat understöd då han annars vill rotera hoven lite vid varje kliv/steg. Det här har gjort att han har totalt upphört med det, dessutom vågar han flytta mer vikt på bakbenen än tidigare.

Humm då har tydligen både jag,B.W. och många andra här i Sthlm en mkt lägre kunskapsnivå och erfarenhet än vad du har..

Konstigt är oxå att du anser att ju mindre en sko slits in fysiologiskt för den enskilda individen,, ju bättre är det.

Köper du själv aldrig egna nya skor till dig själv och upptäcker hur obekväma dom är den första veckan innan du gått in dom??

Slutligen vill jag bara poängtera att allt typ av sk "sponsring" i slutändan leder till att man blir "fast". :grin:

Vad grinig du är! Att skon är obalanserad går ju mycket enkelt att mäta sig fram! Kappan sitter inte i mitten av skon eftersom ytterarmen är längre! Det är bara att hänga skon på fingret precis under kappan så ser du åt vilket håll den hänger.
Faktiskt har jag aldrig gått i ett par nya obekväma skor, men jag förstår din tanke. Dina hästar går inte särksilt ofta på fjälltoppar elelr hur? Det gör många av de hästar jag skor. Jag gissar på att de flesta av dina hästar går i skog eller ridpaddock eller liknande. Många av mina hästar knatar runt i fjällmiljö där jag faktiskt bor. Och de (mustad)skor jag plockar av på sommaren är ofta betydligt tunnare än de Kerckhart-skor jag skor med på dressyrhästarna som bara går i ridhus och liknande! Så vem är mest bekväm då? Det gäler att se till helheten. Det stall jag skor i på Island har vi dessutom skorna svetsförstärkta, de är lövtunna i alla fall efter 4 veckor!

Hade det inte varit för Mustads sponsring hade vi aldrig haft 2 materialsläp, så bra årsmöten med mera...varför är det illa? Jag skor inte med Cemtec bara för att de också sponsrar SHF, vilket även Kerkheart gör! Och Werkman....och Vettec, vilket jag vet är en produkt du mer än gärna använder!

Den här diskussionen hör INTE hemma i den här tråden, det får ni ta på annat håll.

Boj/moderator

Eftersom jag bor nära fjällvärlden vet jag att Mustadskor(lite hårdare) passar bättre här än Kerkhart(lite mjukare) eftersom det senare märket inte skulle hålla en halv skoperiod under de förutsättningar som gäller i norra delen av landet.

Intressant att Mustads skor skulle vara hårdare i materialet, när deras vanliga vinterbroddar behöver bytas ungefär dubbelt så ofta som de broddar min hovis har med sig istället. (Namnet på dem föll ur huvudet just nu...:o)

Eller finns det någon baktanke med det?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar