framridning

Eliseeh

Trådstartare
Årets första hopptävling i helgen! :D
Hur brukar ni göra på er framridning inför klassen, hur länge skrittar ni? Hur många skutt tar ni innan ni går in på banan? osv :) ?

Sv: framridning

Jag har en ny häst iår så jag vet inte riktigt hur framridningen kommer att se ut på henne men såhär gjorde jag på förra hästen:

Framskrittning utan ryttare: 15 min
Framskrittning med ryttare: 5 min
Trav ca 2-3 minuter
Galopp 5-15 minuter (med skritt pauser)
Hoppa kryss: 4-7 ggr
Hoppa räcke: 3-4 ggr
hoppa oxer: 2-4 ggr

Skritta 1-2 ryttare innan jag skulle in på banan

Nuvarande hästen kan jag tänka mig:

Framskrittning utan ryttare 15-20 min
Trav: 5- 8 min
Galopp: 2-4 min
Hoppa kryss: 3-4 ggr
Hoppa räcke: 3
Hoppa oxer:2
skritta 2-3 ryttare innan det är min tur

Min häst går bäst om jag inte rider fram så länge på hopptävlingar..
skrittar ca 10-15min
Travar 5-10min
Galopp ca 5min
Lilla hindret: 5-8ggr
Räcke:2-3
Oxer 2-3 ggr
Skrittar när det är ca 2 ekipage före mig..

Jag rider inte fram länge, eftersom det ofta är trångt på framhoppningen så blir min häst stressad.

Först blir han ledd utan ryttare 10-20 min. Sedan skritt, trav och galopp i ungefär 10 min innan jag börjar skutta. Hoppar krysset typ 2 gånger. Sedan brukar jag travhoppa räcket (på ca 1 m) en eller två gånger. Sedan 2-4 språng på räcket och oxern beroende på hur fort han känns fin. Är det en stund kvar tills jag ska in så får han skritta på långa tyglar. Två ekipage innan hoppar jag ett språng så maxat som det får vara.

Jag brukar skritta 10-15 minuter Sen jogging på lösa tyglar ca 3 minuter sen lite skritt och sen börja jobba hästen lite i skritt trav och galopp. och hoppning på lilla krysset ca 3 -4 gånger, fler om de är hinder högre än 90cm. Sen travhoppa räcket en gång och sen galopphoppa 3-4 gånger så de känns bra. Och sen oxern en gång och sen en gång precis innan jag ska in typ.

När jag rider fram så skrittar jag kanske 5min, sen börjar jag trava.. och "joggar igång" kanske 5min, sen gör lite galopp fattningar åt båda hållen.. och sen tar jag några skutt. Känns hästen väldigt smidig och bra så hoppar jag kanske 2-3 skutt. Sen skrittar jag tills jag ska in (kanske 10min).. och då brukar jag göra många halter, skänkelvikningar, igångsättningar ex. skritt-trav-skritt osv. och försöker att få hästen lydig. ^^

Jag brukar inte heller rida fram så länge eftersom min häst har lätt att riva...
Nästan alltid brukar den ledas fram i ca 10 minuter och därefter skrittar jag i ca 10 minuter under ryttare och flyttar för skänkeln osv. Ser till att hästen är med mig!

Inne på framhoppningen börjar jag att galoppera i ca 5-6 minuter och därefter hoppar jag krysset ca 2 gånger. Sen skrittar jag lite och efter det kommer jag en gång lågt på räcket och därefter på full höjd om det inte är högre än 1.20m på ponny. Sen en gång på ett långt stig språng på oxern och därefter en eller två gånger oxer full höjd. Precis innan jag går in på banan tar jag räcket en gång :) Och å lite skrittpauser här emellan ;)

Brukar köra på att när det är ca 20 ekipage kvar innan mig att jag ska sitta i sadeln. Sedan värmer jag upp hästen tills jag tycker att den känns bra. Tar det lilla hindret ett par ggr i trav och galopp. Hoppar Sedan räcket 2-3 ggr och likadant med oxern. Tar ibland ett extra språng om det något som inte kännts riktigt bra. Skrittar sedan en stund och brukar sedan ta något varv i galopp och sedan hoppa räcket 1 gång innan jag går in på banan

Min framridning brukar se ut såhär: (nuvarande häst som behöver ganska lång uppvärmning)

skrittar gåendes brevid hästen 15 minuter
sitter upp, skrittar 5 min.
sedan börjar jag jobba lite dressyr i alla gångarter i ca 15 - 25 minuter beroende på hur lång tid man har på sej innan start.

hoppar lilla 2-3 gånger och kollar av så allt e okej. (hon e en titt & stannhäst)
hoppar rättuppståendet 3-6 gånger
hoppar oxern ca 3 gånger :)

Hästen jag tävlar sackar gärna ihop lite om det går förlångsamt så min framridning/hoppning ser ut såhär;

-skritt ca 10 min
-trav ca 10 min
- galopp i ca 5-10 min med mycket tempoväxlingar
-hoppar lilla krysset 4-5 ggr
-hoppar räcket 3-4 ggr
-hoppar oxer 1-2 ggr
Sedan måste jag ha honom fram för skänkeln helst i galopp tills jag ska in på banan, samt galopp in på banan :)

Framridningen skiftar från gång till gång för mig beroende på hur hästen är för dagen.
Sist var jag från det jag satt upp färdig med framhoppning på 10 minuter..

Fast de var ju för att jag var sen o inte hann mer..

Men normalt så skrittar jag kanske 5-10 min, travar 3-4 min o galopperar 4-5 min, sen hoppar jag lilla 2 ggr. Och sen beroende på vilken klass jag ska hoppa så hoppar jag oxer o räcke olika mkt. Till en 1m hoppar jag räcke o oxer 2ggr var, om hästen hoppar väl. Ska jag hoppa 130 så blir de 3ggr var på oxer o räcke istället.
(o så har jag en del skrittpauser i allt de här med)

Om jag blir klar för snabbt o får vänta innan de är min tur så tar jag ett språng på räcket innan jag går in.

:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrittar hästen så den är "färdig" när jag får gå in på framridningen, där inne travar jag litegrann och galopperar nåt varv åt båda hållen, sen hoppar jag typ 2 ggr/hinder och sen är jag.. klar. Jag har en häst som stressar upp sig så hiskeligt om ma rider fram och hoppar för mycket, han hoppar som bäst i början och då är dte ju synd att "förbruka" de hoppen på framridningen. Än så länge tävlar vi som högst LC och det är ju inga höjder.

i morgon så ska jag på min första tävling och fick detta rådet för framridningen.

15 personer innan start= börja rida fram
trava skritta trava och galoppera i båda varven och få kontroll över hästen.
7-8 pers innan start = börja hoppa fram
1, kryss 1-2ggr
2, räcket 2ggr
höj
3, oxern 2ggr

och presis innan man ska rida till banan så tar man räcket en gång till.
verkar det bra?
jag har varit nervös och haft magknip och skakar bara jag tänker på det i 4dagar nu, är inte nervös för själva tävlingen, mest över att lasta hästen och hantera den på banan. det är bara jag och min häst ovana pappa som åker dit, min tränare är iväg på praktik och den tävlings vana grannen öär i tyskland och hämtar en häst. så jag är på gränsen till ett nervöst sammanbrott nu :cry:

Min häst går bäst om jag inte rider fram så länge på hopptävlingar..
skrittar ca 10-15min
Travar 5-10min
Galopp ca 5min
Lilla hindret: 5-8ggr
Räcke:2-3
Oxer 2-3 ggr
Skrittar när det är ca 2 ekipage före mig..

Varför så pass många språng inne på framhoppningen?

när jag ska rida första klassen så räknar jag 2 minuter på varje ryttare, så länge det inte är Clear Round då jag räknar 1 ½ minut.

jag vill ha en timma på mig från att jag lastar ut, till första klassen, skrittar tills han är igång och varm, man känner oftast det, eller? :)
så jag kanske skrittar i en 15-20 minuter
sen travar jag i ungefär 7-10 minuter
sen så skrittar jag i 5 minuter. och sen så galopperar jag och gör tempoväxlingar så att han är framme för skänkeln. :)

när jag väl är inne på framhoppningen så hoppar jag på det lilla räcket/krysset i mitten i en åtta. några gånger i trav och galopp.

sen så hoppar jag 90/1m så när jag hoppar räckket första gången vill jag gärna lägga ner den översta bommen snett. från att hoppa 50 - 90, nepp det tkr jag inte är rätt, men sen så kommer jag på det 3 gånger kanske, om allt känns bra,
och oxern 1 - 2 gånger :),

till andra klassen så vill jag ha 45 minuter från at jag lastar ut, och kör ungefär samma upplägg nu som innan fast hoppar bara 1-3 språng på framhoppningen! :)

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju självklart på hur länge du behöver rida fram.

Den hästen som är "mest lik andra" av mina brukar jag väl sitta upp på 30 min före beräknad start.

Skritta 5-10 minuter (beroende på årstid),
Trava tills jag känner att han är lätt i hand och svänger bra för ytterskänkeln samt är lydig framåt/tillbaka. Totalt ca 5 min?
Galoppen samma som i traven, galopperar ca. 5-10 minuter.

Är detta en dag då jag skrittar fram 5 min (varmare ute) så är jag nu uppe i 15-20 min.
Framhoppning tycker jag generellt sett att dem flesta orutinerade hoppar fram alldeles för mycket.

Börjar med att ta krysset ca 4-6 ggr, byter var efter varje oftast för att se till att behärska landa i rätt galopp.
Uppe i 20-25 min.

Räknar vi nu med att jag kanske ska rida en 110 klass så:
Därefter sänker oxern till en 80-90 cm kanske, hoppar det 1 gång. Fler om det går totaltskit. Höger oxern till 110, tar 1-3 språng. Gärna med lite varierad avsprångspunkt.

Vänder mig sedan till räcket. Sänker det till en 80-90 cm. Hoppar det 1 gång och går det bra så höjer jag till 110, annars tar jag om det igen. När det ligger på 110 gör jag som på oxern, kommer 1-3 gånger och försöker få en något varierad avsprångspunkt första och lägga honom optimalt på sista.
Uppe i ca. 25-30 min.

Skrittar något tag tills ryttaren innan mig går in på banan, då tar jag ett sista språng på oxern och sedan går jag in och vinner skiten (;

Liknande trådar

Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
883
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 696
Senast: Kajsalisa
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka