Framridning/Uppvärmning - vad är rätt?

flyer

Trådstartare
Det har jag funderat på ganska länge. Hur gör ni och vad tycker ni är bäst/rätt? Vad tror ni är bäst för hästen? Jag har hört så många versioner att jag blir helt förvirrad :confused:

Jag tänker mest vid träning och tävling.
En del anser att man endast ska skritta fram och att man sedan ska börja jobba dem ordentligt i alla gångarter för att hästarna annars blir "loja" och ofokuserade om man rider dem "fritt" i alla gångarter innan man börjar jobba dem.
Andra anser att man ska värma upp dem utan några krav alls i alla gångarter, d.v.s. att man skrittar fram, travar fram och galopperar fram utan att ex. tänka det minsta på formen.
Sedan finns det dem som tycker att man ska börja med att skritta fram för att sedan rida dem i en lång/låg form ett tag innan man börjar träna seriöst för att det stretchar ryggmusklerna bra.

Jag vill givetvis min hästs bästa men vet inte riktigt vad som är rätt. Jag har alltid gjort som alternativ två men då en tränare sa att det var fel började jag höra med annat hästfolk och alla hade olika versioner. FINNS det ett sätt som är rätt eller vad säger ni? :)

Sv: Framridning/Uppvärmning - vad är rätt?

Jag rider alltid mina hästar i form. Jag ställer olika krav på samling men vill alltid att hästen ska arbeta korrekt och använda ryggmusklerna istället för att bära mig på ryggraden. Enda undantagen är fri skritt.

Jag tror man måste anpassa framridningen efter den individuella hästen, och ibland också göra justeringar på framridningen beroende på hur hästen känns.

Så det går inte säga att ett sätt är rätt och det andra fel. Men för en specifik häst så finns det självklart vissa sätt som funkar mycket bättre än andra.

Du måste alltså hitta den framridningen som passar din häst bäst! :)

Helt enkelt hästar är djur och därmed olika - dom är inte maskiner.

Och jag tycker att det varierar helt beroende på vilken utbildningsgrad hästen ligger på och på individen.

Att inte ställa några som helst krav på formen i början skulle jag dock generellt inte tillämpa på någon häst. Då skulle det vara väldigt speciella förutsättningar för just den hästen om jag skulle behöva ta till en sådan åtgärd och då bara under en övergångsperiod.

På min äldre välutbildade häst värmer jag i en lägre, stretchande form. På unghästen i en ganska öppen form som fokuserar på framåtbjudning. När väl den har kommit lite längre i sin utbildning kommer det bli värmning i en lägre form.

Håller med där att det är lite olika från häst till häst, men det kan vara lite dag till dag med, vet jag att jag kommer behöva jobba en del i skritt med lösgörande så skulle jag skritta fram och gå mer rätt på sak, för att jobbet den ska göra är mer eller mindre uppvärmning i sig. har jag en häst i dålig kondition och jag vet att jag måste träna fattningar så galopperar jag inte mer än något varv åt varje håll för att den bara precis ska vara uppvärmd, inte trött för jobbet sas. Sedan brukar jag generellt ge en längre startsträcka eller så, kanske inte helt fritt från form, på tygeln får den ju vara, men framridningen ser jag som 'kalibrering' och ska kolla gas och broms, sidvärts funkar, mjuka upp sig för att göra jobbet, samlingen kommer när den är varm och 'på'.

Självklart är jag medveten om att alla hästar är olika individer och att man får anpassa sig efter dem :)
När jag menar att man rider "fritt" utan att tänka på formen menar jag endast de första minuterna/ minuten innan hästen blivit varm ordentligt.
Anledningen till att jag har varit (är) så förvirrad är ex. att tränare #1 har kritiserat tränare #4 sätt och vice versa. En tränare jämförde det med en sprinter; de börjar inte med att kuta direkt utan joggar o.s.v. tills de blir varma. Han sa även att det var viktigt att låta hästar gallopera och trava fritt någon minut/några minuter för att hitta steget och få sträcka på sig på sitt sätt innan man börjar ställa krav. Den andre tyckte det var helt fel och att hästarna ska veta direkt när de kommer in på banan att här ska det jobbas o.s.v. Hon föredrog alltså bara framskrittning.

Jag kan väl känna idag att jag börjar med att skritta fram, sedan jobba alla gångarter i lite lägre form för att sedan höja den lite längre in i passet. Avslutar med att rida i lite lägre form. Min häst är 15 år och välutbildad.

Alltså, jag tycker man ser en hel del ryttare som "rider fram fritt", alltså låter hästen flänga runt obalanserat med långa tyglar i trav och galopp utan någon som helst kontakt. Det tycker jag är fel. Hästen ska alltid arbeta "rätt" och i form, sedan kan den formen självklart varieras beroende på hästen. Sen har det väl att göra med hur hästen bär sig, men jag skulle aldrig trava och galoppera runt så obalanserat som man ser vissa göra när de rider fram. Enda gången hade väl varit om det var en häst med extremt dålig framåtbjudning.

Jag tycker hästen skall varmas upp ordentligt i alla gångarter innan man börjar ställa krav på den. Vad som är krav varierar ju med utbildningen.

Jag travar alltid några rundar i båda varven på helt lång tygel, och det enda kravet jag har då är att de skall bjuda fram och vara någorlunda låga i formen (dvs inte springa med huvudet i skyn), alltså avspända. Sen kör jag massa övergångar, fortfarande i en relativt lång och låg form och galopperar i låg, lång och rund form Så börjar jag med dagens egt arbete/övning.

Jag tycker det borde vara självklart att hästen inte är redo att jobbas samlad med det samma den kommer ur boxen, den behöver ju värma upp sina muskler. Och att bara skritta brukar inte räcka, särskilt inte om det är kallt ute.

Så länge hästen lyssnar på dig så jobbar den ju eller hur!? Den såsar inte runt eller bestämmer själv var den skall gå bara för att formen och kraven är lägre. Dvs den tränarens argument är helt irrelevant.

Jag tycker nog att det beror på ett flertal saker.

Om jag ska rida för tränare eller rider fram för tävling:
1) När på dagen jag rider.
Jag gör olika beroende på om jag rider på morgonen och allltså tar hsäten direkt från stallet eller om jag rider på em/kväll när han har varit i hagen under dagen. Rider jag på morgon så blir det alla gångarter i båda varven på halvlång tygel och helt kravlöst innan jag gör något annat. Herrn tjurar ur totalt annars nämligen. Har han hunnit skrota runt i hagen så skrittas han fram först och sen kan man börja jobba i arbetsform och lösgörande (dock inte med jättekrav) men det varierar lite beroende på tränaren och vad dagens övning går ut på.

2) Vad vi ska göra/jobba med.
Ska det hoppas tex är det viktigt att han får ordentligt med galopptid utan krav innan vi jobbar galoppen så han kommer igång i kroppen. (Stor häst tar normalt 45 min innan han är igång och hyfsat loss). Ska jag rida dressyr så kan jag jobba mer i skritt och trav med arbetsvändningar eller övergångar och låta galoppen vänta.

3) Hur han känns i kroppen.
Stel, mjuk, ojämn i sidorna etc. Är han trött/har träningsvärk efter tufft pass dagen innan eller extra pigg för att han har vilat. Vilket väder har vi haft under hans hagtid dvs har han rört mycket på sig eller stått mest stilla.

4) Hur han känns i knoppen.
Han är en "tänkande humörs-" häst med mycket som rör sig i huvudet och blir lätt lite tjurig om för stora krav kommer för snabbt, om jag gör för stora/små hjälper, om jag är stressad när jag gör iordning honom etc. Det gäller att vara lite taktisk och rannsaka sig själv (gjorde jag någon hjälp som han kan misstolka, sitter jag rätt i sadeln osv.) när man ber honom göra något och han inte gör det. Visst kan jag säga till honom om han inte gör vad han ska men har jag inte gjort rätt så blir han sur över tillsägelsen.

Jag testar/varierar och diskuterar också med mina tränare. I vårt fall avgör dagsformen mycket för hur framridningen ska gå till. Något som alltid fungerar är halvlång tygel i alla gångarterna utan (större) krav. Han blir positivt inställd till att jobba av det och eftersom han är lite speciell i sitt humör så kan man tjäna ganska mycket på att just ha honom positivt inställd.

Jag som själv tränar gym och tränar för att tävla i kroppsbygge vet hur jäkla viktigt den där tråkiga men dock livsnödvändiga uppvärmningen är.

Så fort jag slarvar med den får jag ont på nara någon vecka i lederna och i muskelfästerna.

Därför är jag extremt noggrann med att värma upp min häst också innan arbete.

Jag börjar alltid att skritta på lång tygel i 15 minuter då lederna får mjukas upp.
Sedan kortar jag upp tyglarna och börjar ställa flytta undan för skänkel i ca 5 minuter.
Sedan travar jag runt 4 kantspåret i lite friare form för det är än så länge bara uppvärmning.
Efter en 3 min uter i trav är hästen uppvärmd och klar för att gå på de lite mera vinklarna och kravena som krävs!

Jag är också noga med att skritta av på lång tygel efter ett ridpass så slaggprodukter i musklerna får försvinna. Brukar bli en av skritt på 5-10 minuter beroende på hur svettig hon är!

Det är klart att ryttare gör olika. Framridningen/uppvärmningen ska ju anpassas efter hästen och de är ju alla lite olika. Du måste hitta ett grundlupplägg som passar dig och hästen. Detta kan du sedan variera utifrån efter dagsform, tävlingsklass osv.

Jag loggar alltid på lite längre tygel innan jag ställer högre krav. Lite på volter, övergångar, ökningar osv.
När hästen börjar bli varm och mjuk i kroppen så börjar den också automatiskt komma upp i formen successivt.

Jag tycker det är jätteviktigt att värma upp hästens kropp ordentligt innan man kräver arbete. Den tar ju knappast skada av att inte "gå fint" i några minuter. Däremot verkar många ryttare ta skada av det. ;)

Jag har alltid som krav att min häst ska gå i form under hela arbetspasset. Först skrittas han fram ett tag, därefter lite arbete i skritten med fokus på att få en lägre och rund form. I traven får han lite mer frihet när det gäller formen, det vill säga gärna låg och rund. Han är fortfarande för kall för att kunna ställa krav, så det gör inget om han blir lite för lång, så länge han arbetar korrekt med ryggen och i lägre form. Så småningom börjar jag korta upp honom något, fortfarande i lättridning, flyttar svaga skänkelvikningar och lägger volter. Därefter anser jag att han är uppvärmd och kan ställa krav.

Jag håller med. har mycket svårt att tänka mig att dom skulle ta skada av några minuter på HELT lång tygel i alla gångarter.

Nu är det inte ofta jag rider så, men på min unghäst utan framåtbjudning så var det det enda raka sättet att få fram henne. Tog man minsta i henne innan hon var uppvärmd så dog hon och förblev lite så.
Tack och lov så blev det bättre och bättre och nu bjuder hon fram från start.
Jag behöver inte flänga runt med hellånga tyglar längre utan värmer med lite lätt kontakt som jag kortar vartefter.

Jag gör ungefär som Centaur. Skrittar fram på helt lång tygel en bra stund. Jobbar (flyttar lite för skänkeln osv) lite i skritten i en låg form för att övergå till att trava ett par varv på helt lång tygel. Min häst hostar nästan alltid när han börjar travas så det får han lov att göra på lång tygel i ett lugnt tempo. Ser inga som helst samband med att hästen inte skulle vilja jobba sen för att den får börja på lång tygel. Galopperar ganska tidigt i passet i lätt sits och rider sedan mkt övergångar och sidvärts innan jag anser att uppvärmningen är klar.

*kl*

Min skrittas alltid i minst 20 minuter, varav dryga hälften på lång tygel och sedan med lätt kontakt i låg och rund form.
Jag travar sedan fram rätt kravlöst och försöker minnas "ponytrotten" som min tränare gormat om och inte börja jäkta, jaga eller bli frustrerad över att det känns oengagerat och kort. Brukar efter några varv på stora böjda spår och varierande ställning i nacken även på rakt spår övergå till att göra massor av övergångar skritt-trav och successivt öka kraven på reaktion både nedåt och uppåt. Formen hela tiden rätt låg och tygelkontakten rätt lätt ("sladdrigt" är tänket).

Galopperar sedan med precis samma fokus, låg, rund form och massor av övergångar innan jag skrittpausar en stund och sedan kortar upp tygeln och börjar kräva lite mer jobb. Brukar ta totalt 30-35 minuter inklusive skritten. Jag försöker hålla samma schema inför tävling - men det är vansinnigt svårt. Dels yttre omständigheter och dels förändrat underlag, spänning, nerver o.s.v... Jag hoppas nå dit någon dag dock. :C

Det som fungerar bäst för hästen (och ekipaget) är förstås det som är rätt förutsatt att hästen på något sätt får värma upp innan det ställs krav på den.

Har både varit med om hästar som behövt skritta fram 20 min, vägrat skritta alls innan de fått röra sig i alla gångarter, till andra som måste få galoppera innan de travar för att inte bli jättestela eller inte gått att rida "kravlöst" i början utan att de börjat tokbralla.
Det som fungerar bäst för hästen jag har nu är utan tvekan att få lulla runt lite, lång, låg och långsamt i början bara för att hon ska få komma igång i kroppen utan att det blir för mycket spänningar. Dock så är det med just långsamt och avspänt det som hon har absolut svårast för så har absolut inga problem med att hon blir okoncentrerad då hon verkligen måste lyssna ordentligt.

När jag rider fram tänker jag inte så mycket på formen, utan att hon ska gå fram.
Det blir lätt * i allafall för mig * att man tänker så mycket på formen att dom tappar bjudningen ibland.
Fast sen är det ju olika från häst till häst, vissa trampar ju på som bara den redan från början och vissa hästar strosar alltid runt med benen i Kina ;)
Men somsagt, på min häst tänker jag fram!

Alla hästar är olika. På en häst jag red kunde man aldrig börja med galoppen förrän hon jobbat på ett bra tag i trav, annars blev hon tokpigg och gick och hoppades på galopp HELA tiden. NU NU NU. Nej nej nej :p Så hon värmdes först i skritt, trav i lägre form och sen travarbete. När hon var lite trött och lagomt arbetad kunde man börja med galoppen.

En annan häst jag red mycket kunde man inte ens fundera på att börja jobba med förrän man hållt på i alla fall 20-25 minuter. Först 10 minuters skritt och sen ungefär 20 minuters igångtravande och galopperande. Började man "joxa" innan dess blev det dragkamp och pannkaka av hela passet.

Hästen jag rider nu ska helst INTE skrittas fram för då börjar hon titta runt och spänna sig på en gång. Utan gå i lite längre och låg form med kontakt hela tiden så man kan bryta stressen och aktivera henne lagomt istället. Sen några varv i trav och sen direkt på galoppen där hon har lättast för sig och värmer bäst.

Alla krakar är olika :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar