Framridning/Uppvärmning - vad är rätt?

Sv: Framridning/Uppvärmning - vad är rätt?

Jag hör till dem som normalt värmer länge på lång tygel. Häst 1 är stor, muskulös, och behöver lång tid för att vakna i kroppen och koppla på hjärnan. Häst 2 är motsatsen, lättstressad, nätt, går gärna uppåt istället för framåt - behöver mjukstart och tid att frusta loss utan några krav. Sedan är hon "med".

Börjar man greja för tidigt med den ena möts man av grinigt ointresse, den andra av upphetsning som lätt slår över i stress. Får de 20-30 minuter på lång tygel i skritt och trav, så är det en helt annan häst man rider sedan. Den flegmatiske galopperar jag gärna så också, för att han ska få "rulla på" ett tag och kvickna till. Då bestämmer han ramen helt själv, och jag bara följer med.

Hemma värmer jag vanligen upp ute - väldigt bekvämt. Men på framridning får man ju acceptera vad som finns, och göra det bästa av situationen. Men alltid värmning på lång tygel först. Sedan finns det säkert individer som behöver kortas upp tidigare än andra.

precis som många säger, alla hästar är olika :)
mitt sto lojar ur lite om jag börjar med uppvärmingen direkt i ridhuset innan träning/tävling. så jag letar någon liten ridväg eller i alla fall en liten sträcka som jag kör den första uppvärmingen på. först fri skritt, sen lång och låg trav och sedan låg galopp, när hon känns uppvärmd växlar jag mellan ökad och minskad trav samt galopp. precis innan jag ska in i ridhuset så ökar vi galoppen och sedan skrittar vi in i ridhuset för att börja med den riktiga uppvärmningen. nu tävlar jag dock i hoppning så det jag vill få ut av uppvärmingen är ju att kontrollera gasen och bromsen, att hon lyssnar på hjälperna och bara känns taggad och glad helt enkelt.

Hej!

Min förra dressyrtränare var mycket för individualism och sån är jag med.

Alla hästar skrittas (eller fördelaktligen leds) fram minst 10 min (om jag leder blir jag också lite uppvärmd). Sen några varv i trav utan krav för att känna på dagsformen.

Efter det varierar det kraftigt vad jag gör. Vissa hästar behöver galoppera för att komma igång, andra mår bättre av att trava, vissa vill ha övergångar, andra sidvärtes.. Efter uppvärmningen lägger jag alltid in en kort paus i skritt, för återhämtning och "stretchning" innan det blir "hårt arbete".

Detta funkar super för mej och de hästar jag rider.

/Lavinia, som hade en uppenbarelse i ridningen när hon läste träningslära för människor

Jag tror precis som många andra att det är viktigt att anpassa framridningen efter varje häst. Jag rider fram de flesta hästar i form, men inte med mer krav än att gas och broms fungerar, och att jag kan ställa åt båda hållen egentligen. Något jag gör först med ALLA hästar är renodling av hjälperna på lång tygel. Efter x antal minuter skritt gör jag skritt-trav och skritt-halt och halt-trav övergångar på helt lång tygel. Hästen ska stå still i halten och jag ska kunna släppa tygeln helt utan att hästen faller fram. Skänkeln rör inte hästen förutom när jag ber den att den ska gå fram. Då ska det ske DIREKT och med kraftig reaktion. Nu rann jag iväg lite från ämnet haha :p Renodlingen är för mig det absolut viktigaste i framridningen, och jag skulle aldrig rida ett pass på banan utan att genomföra min lilla procedur. :)

Jag skrittar fram på lång tygel i ca 15 min. Under tiden som jag gör det brukar jag fundera och känner efter hur jag sitter i sadeln, mkt fokus på rakriktning och "balans". Att hitta rätt fokus och förbereda mig mentalt för dagens pass.

Sen brukar jag skritta på kort tygel, hur länge jag gör det beror på vad jag ska göra för dagen. Här brukar jg fokusera på snabba reaktioner för skänkel och tygel och vikt osv.

Sen värmer jag antingen upp i trav och/eller galopp. Jag vill att hon ska gå i rätt form, alltså arbetsform så snabbt som det går. å att hon är avslappnad i överlinjen. Det jag däremot inte kräver från början är samling, beroende på passets utformning så kräver jag mer samling senare eller inte.

För mig skulle det inte kännas rätt att inte vilja att hästen ska gå i form från första början (med undantag av fri skritt). Man kan ju variera formen väldigt mkt och anpassa den efter hästens utbildningsnivå, hur hästen känns för dagen, hästens temperament osv osv.

Beror helt på vilken häst man har.
ex. mitt sto räcker det med lite fram skrittning och sen kan jag börja jobba henne.
en annan vallack som jag red in i höstas började jag trava med på en gång.. skrittade man runt och försökte värma så blev han bara ofokuserad och det blev bara en kamp om han skulle skritta eller inte.
en annan häst var jag tvungen att värma i alla gångarter innan jag kunde börja jobba, .. och en fjärde häst behövde ridas lång och låg ett bra tag innan han "lossnade".

Du kan göra så att du testar ex. 3 dagar ditt första alternativ, sen testar du ditt andra alternativ i tre dagar osv. och sen utvärderar du och funderar på vad som funkade bäst för din häst :)

jag är av den synpunkten att när jag hoppar upp på hästen ska den veta att nu jobbas det. den ska inte behöva vara osäker på när vi ska börja jobba och hur länge den får göra vad den vill. det är inte så att jag börjar i hög form utan jag håller mig i låg form i början men det är jag som bestämer vad och hur det ska göras. jag tycker att mina hästar är mycket tryggare och säkrare på det här sättet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar