Främmande katt i vårat hus, vad göra?

Sv: Främmande katt i vårat hus, vad göra?

Usch
Förstår din situation, jag hade det så under en period. Dock var det en vildkatt som gick in hos oss. Han skrämde våra så att dom bajsade ner sig, så det var inte han som smutsade ner. Han var bara ute efter maten. Skaffade då en lucka med magnet och problemet försvann. I dag har jag tagit av katterna halsbanden och tejpat ner själva stäng mojängen för luckan så att den funkar utan halsband och magnet. Det kanske kan vara en lösning för dig oxså. Att under en period ha på halsband och magnet.
Egentligen är det synd om katten som din granne har, och det var synd om vildkatten som sprang här oxså. Hittils har jag låtit alla vilda katter som mina katter accepterar stanna. (det är nog därför jag har åtta katter) Men när det inte funkar med de bofasta katterna är man tvungen till åtgärder.
/B

Det som hon sa var att man har skyldighet att se till att ens djur inte skapar väsentlig oangelängenhet för annan.

Isåfall borde du ha rätt att skjuta den vid det här laget... Se bara till att du har något att falla tillbaka på (tex lag) om du skjuter den så att du inte får skadestånd och liknande på dig sedan

Ja, skulle vilja veta vad det är som gäller enligt lag. Kom hem från stan alldeles nyss, då sprang grannkatten ut ur en buske precis bredvid vårat hus. Den blev ju rädd förstås, sprang runt hela vårt hus, och ner åt skogen till, bort från där den själv bor... Har riggad vår kattlucka på enbart ingång och stängt till farstun, så hoppas på att fånga in den i natt... Så kan jag ta med den och parkera den på grannens trapp och fråga om det gick bra med hans utlovade att ha den inne på nätterna...

Skulle tro att det är någon av era egna katter som bajsat i samband med att grannkatten skrämt den. Med tanke på att det är löst och lite överallt så tror jag på den teorin.

Händer här hemma ibland (väldigt sällan) när våra egna två hankatter ryker ihop. Den mesiga av de två skiter då på sig och lyckas också ofta med konststycket att själv hamna i kletet vilket gör att det gärna blir bajs lite överallt. Inte roligt, varken för oss som får torka rent eller för "skit-katten" som blir tvättad i handfatet.

Skit samma egentligen VEM som bajsar, det är ju ändå grannkatten som utlöser det hela.

Lycka till med bortskrämmandet av grannkatt!

//Doccan

Ja, roligt är det inte alls hur som helst. Det som gör att vi tror att det är grannkatten som bajsar är att det varit 2 ggr i soffan, "övergrävt" med filten som legat där...

Ja, vi hoppas med på ett slut på detta, men som uppdatering kan sägas att grannen sagt han ska ha den inne på nätterna, kvällen efter satt den upp hos oss vid 23.30 tiden...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 906
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama