Främmande föremål i tarm -erfarenheter?

Undeniable

Trådstartare
Hej!
Jag var aktiv här på Buke för x antal år sen, har nu hittat tillbaka då jag fått problem med min hund, och undrar om någon har liknande erfarenhet och kan bidra till lite nytt ljus eller stöd i denna situationen..

Min hund är en Cairnterrier på 5 år, tidigare helt frisk. För 2 veckor sedan blev hon buköppnad och fick en kotte utopererad ur tunntarmen, tyvärr var tarmen mycket förstörd och de fick ta bort 20 cm (!), jag fick beskedet att prognosen var dyster då risken för läckage var stor. (Kotten hade legat i tarmen i nästan 6 dagar pga en feldiagnos från en veterinär vi besökte på orten hon insjuknande på, när vi väl åkte till djursjukhuset var hon väldigt illa därann) Men hon piggade på sig mot alla odds och blir piggare för varje dag, förutom ett par bakslag.
Men! Hon får fortfarande väldigt ont när hon äter :( Vi har ej kunnat minska ner på portionerna till 2/dag vilket vi enl råden skulle ha gjort förra veckan. Får hon för stora portioner får hon jätteont, igår fick hon jättekramp och jag fick vara uppe med henne hela natten.. Istället kör vi på ca 6 portioner per dag.

Jag undrar över/önskar lite insyn/råd över är erfarenheter när det vänder igen, hur länge ska man acceptera magsmärtor? Hon har fortfarande mest blötfoder, ju mer torrfoder desto ondare får hon.. Enligt råden ska vi dessutom börja blanda ut med hennes vanliga foder typ imorgon, men detta känner jag är omöjligt i dagsläget!! Vid utskrivningen sa veterinären att hon ej förväntas få några kroniska svårigheter efter detta, ej behöva näringstillskott etc. Vilket jag tycker låter jättekonstigt? Ändå 20 cm tarm som är borta?

Jag känner mig allmänt uppgiven, vill ju inte att min älskade hund ska gå och få ont varje gång hon äter? Någon som har varit med om liknande, eller vet? Hur länge kan jag räkna med att hon kommer ha ont?
Känner att jag inte riktigt får de svar jag vill från veterinärerna här på djursjukhuset, någon som känner en veterinär (Skåne) som är expert på detta området??

Tacksam för input!

Det kan ha bildats en striktur i området där båda tarmändar har sytts ihop med varandra.
Dvs att ärrvävnad minskat diametern på tarmen och varje gång det kommer en större mängd mat får maten svårt att passera, tarmen kan spännas ut och bli gasfylld vilket gör ont. I värsta fall kan det bli stopp i tarmen igen.
För att åtgärda en striktur krävs en ny operation.
Någon expert på "tarmoperationer" finns det inte, men en duktig och erfaren kirurg kan vara till hjälp.
Tyvärr är komplikationsrisken stor när delar av tarm behöver tas bort och att det bildas strikturer är inte ovanligt.
Det är jättebra att ni ger små portioner mat men ofta om hon har problem annars, fortsätt med det tills ni får ny hjälp av veterinär.
Får hon mycket ont bör ni uppsöka veterinär akut.
Att ta bort 20 cm tarm brukar i övrigt inte påverka tarmens upptagningsförmåga. Mycket mer tunntarm än så kan tas bort.

Tusen tack för ditt svar!! :bow:
Striktur ja, det fick vi höra endast lite i förbifarten av utskrivande veterinär, men hon menade på att det endast skulle innebära problem om hon svalde ngt främmande föremål på nytt.. Men låter såklart logiskt att mycket mat kan stoppa upp också.
Vi har varit 2 vändor till veterinär sedan hemkomst efter op. Andra gången var hon väldigt illa, vred sig i smärtor och hade feber, vi åkte in i ilfart och befarade att tarmen läckte.. Det hände samma dag vi börjat att ökat mängden mat per portion (enligt råden då). Jag nämnde detta då jag själv trodde att detta kunde vara en orsak (efter att veterinären med största sannolikhet uteslutit bukhinneinflammation) men veterinären sa bestämt att det absolut inte kunde vara en orsak... Som sagt, jag känner att jag inte riktigt är överens med de svar/råd vi får från veterinärerna på djursjukhuset :/ Det du skriver (utan att ens har träffat hunden) låter mycket mer logiskt och verkar stämma in bättre!

Jag och min sambo har beslutat för att ej operera henne igen, vill inte utsätta henne för mer lidande. Men om det rör sig om en striktur, hur lyckade är operationerna? För det är klart, om chansen vore stor att hon blir helt bra sen kan man ju tänka över det en gång till..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 731
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama