Framhoppning

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Freeedies

Någon mer än jag som tycker det ofta är för rörigt på en framhoppning? Ofta är det föräldrar som ska stå och höja och sänka hit och dit. Det är ofta för mycket hästar inne på en liten framhoppning och man blir bara stressad. Även om jag rider stor häst har jag stött på dessa problem allt för ofta.

Men antagligen blir det väl bättre och bättre ju högre klasser man tävlar. :)

Skriv era egna erfarenheter av framhoppningar och hur era hästar reagerade? :)

Sv: Framhoppning

Jag kan tycka att vissa (många) borde lära sig högerregeln och vad en röd rosett i svansen betyder. Dessutom känns det ibland lite onödigt att skritta fram inne om det är fullt i ridhuset och inte ösregnar ute. Sedan ska vi inte ens nämna förbannade barnvagnar och hundar :devil:

Däremot är jag inte särskilt mycket för att irritera mig "på plats" s a s. När jag väl är där gäller det bara att göra det bästa av situationen och försöka se allt som händer som bra träning. Stress är det bästa skygglapparna. Har nästan bara varit ute och tävlat med unghäst och visst skulle man kunna irritera sig när folk virrar runt som yra höns så min häst blir onödigt spänd - men jag försöker (försöker !!) se det som bra träning. Min häst ska lyssna även om det är stökigt. Min erfarenhet är att den bästa taktiken när det gäller tävling är att inte störa sig på sådant man inte kan påverka (underlag, domare, konkurrenter) och fokusera på det jag kan påverka (hästen). :)

Sv: Framhoppning

Jaa men precis, jag håller med dig! Det gäller ju att infinna sig i situationen och göra det bästa av den. Men däremot tycker jag inte man borde få höja och sänka så pass mycket som en del gör... Om man ska hoppa 130 cm då är det den höjden som gäller, för man har ju ett litet kryss i mitten oftast. Sedan är det skillnad med unghästar, för dom kanske behöver lite mer tid på sig att vänja sig vid höjd och plats :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 265
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka