Framgång med ridtravare

S

Silly

Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare? Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser. Finns det några exempel på framgångsrika ridtravare? Vad ska man leta efter om man får för sig att satsa på en sån häst? Är det svårt att utveckla galoppen på en häst som kan galoppera i båda varv men inte så länge?

Funderar..

Sv: Framgång med ridtravare

Finns många framgångsrika travare, om det är som ridhästar du menar. Googla så får du fram massor. Pessoas senaste topphäst har travarblod i sej förresten! ;)
Leta efter en som är ridhästbygd, och som inte har gått på travet så länge, och inte gjort många starter. den måste va ung då med, så du inte får en häst som är lite startad pga skador.
Alla som sett min häst har tappat hakan nä jag sagt att det är en fd travare, ALLA har trott att det var ett halvblod!

Rent krasst, vill man satsa på sin ridning är det inte en ridtravare man ska välja! Jag har haft två stycken i min ägo och vet hur mycket blod,svett och tårar som ligger bakom framgångarna! Har man kunskapernan så kan en ridtravare vara en väldigt trevlig häst som klarar av lite lättare klasser i både dressyr och hoppning. Framför allt är det en häst med en väldigt hög arbetsmoral (något som jag kan sakna hos halvbloden).

Man får inte glömma vilket avelsarbete som ligger bakom travaren... Den ska springa fort! Ofta är det väl pengar som gör att man väljer en ridtravare och det behöver inte vara något fel i det, men man ska tänka efter både en, två och tre gånger vad man vill med hästen och med sin egen ridning. Är det en vän för livet man vill ha och där resan är det primära och inte målet så kan en ridtravare vara allt man letar efter.

Min första ridtravare som inte var startad på travet (annat än kval). Hoppade som en gud, men var riktigt jobbig att lasta därför blev det inte många tävlingar...
5221815.jpg

Min andra ridtravare som startat en del och som blev ridhäst på heltid vid nio års ålder. Henne tävlade jag lite lätta dressyrklasser på innan jag tog det svåra beslutet att sälja henne för att köpa ett halvblod.
447155.jpg

I stallet där jag hade min första ridtravare fanns även en travare vid namn Chabraten som hoppade msv som högst.

Det är en sådan svår fråga - vad är framgångsrik? Skall man satsa på höga klasser i dressyr är det orättvist både mot sig själv och hästen att välja en travare. Skall man rida lite dressyr hemma på banan och enklare klasser och ha en kompis med lagom höga krav på fungerar de dock utmärkt. De klarar ju alla rörelser, men kanske inte med samma enkelhet och steg som exempelvis halvblod. Att galoppera fint och mjukt i form i båda varven är nog inga problem för de flesta välridna travare. Men de kräver ju jobb, jobb, jobb.
Hoppa är de ofta duktiga på :)
Men som sagt, det bästa är att hitta en redan välriden travare eller en ung utan mycket starter, så att de är något enklare att skola om.

Här är min stjärna :

jonna3copy.jpg

Senast ändrad:

Måste hålla med föregående skrivare. Det beror helt på vilka klasser man menar. Jag har haft ett varmblodssto som ingen trodde var en travare, såg precis ut som ett litet halvblod. Henne red jag MVS hoppning. Men visst är det så, vill man upp i dom högre klasserna så är inte travare rätt. Dom är trots allt framavlade för trav.

Jag skulle i och för sig aldrig välja något annat än varmblod, jag är biten för alltid :love: Men jag strävar inte upp mot de högre klasserna längre.

Hoppas du hittar rätt! :rofl:

Finns många framgångsrika travare, om det är som ridhästar du menar. Googla så får du fram massor. Pessoas senaste topphäst har travarblod i sej förresten! ;)

Massor är väl att ta i :cool: Det är väldigt få som ens kommit så långt som till medelsvår hoppning, och någon enstaka som startat medelsvår dressyr.

Pessoas Baloubet, om det är honom du menar, har 25% travarblod.

Immer

Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare? Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser. Finns det några exempel på framgångsrika ridtravare? Vad ska man leta efter om man får för sig att satsa på en sån häst? Är det svårt att utveckla galoppen på en häst som kan galoppera i båda varv men inte så länge?

Funderar..

Har man en välriden ridtravare kan man väl förvänta sej lika mycket som på ett hbl. Men dom är ju somsagt avlade för travet men är den bara av rätt modell ser jag ingen anledning till varför det inte skulle gå att få upp dom till höga klasser, men det är tufft. Enklast är franska travare, dom är lite mindre och grövre och ser mer ut som en ridhäst. Har hästen dom rätta musklerna kommer galoppen automatiskt.

Lycka till

Jag hade en väldigt trevlig travartjej, som nog hade ganska lätt för sig i det mesta och försökte göra allt jag bad henne om. Vi startade aldrig någon tävling, men hon var otroligt välriden. Sålde henne för att jag ville satsa mer på min ridning, och då var de det ända rättvisa mot både henne och mig, men jag saknar henne än idag.

Kanske inte tillförde disskussionen så mycket :angel: :angel:

Ullis

ja vad ska jag säga, jag sålde mitt hbl som va utbildad av/för elitryttare och behållde min travare och jag satsar på min ridning! När jag menar satsar så är det att alltid försöka rida med en positiv känsla och att ha en häst som har viljan att lära sig. Min ridtravare ger mig all den känslan.

Jag håller på och letar häst nu, vill ha en arbetsglad kompis som jag kan lära mej rida lite bättre på. Kravet på hästen är väl så pass dressyrriden att man kan starta LC iallafall och i hoppning LB, kanske kapacitet för LA.

Ska kolla på en 5 åring idag, aldrig startad eller körd och riden ett eller två år. Den kunde galoppera i båda varven och de sa att han hade bra galopp. Får se vad det är för en häst.. :D

Var lika noga i valet av en varmblodstravare som du skulle ha varit om du valt ett halvblod el.liknande. Hästen ska har rätt anatomi för dressyrarbete om det är det du vill göra.

Snacket om att det är så jobbigt att rida varmblodstravare är BS men att skola om en travhäst till ridhäst jobbigt och kräver en hel del kunskap och tålamod. Så, har du inte kunskapen och tålamodet väljer du en ung varmblodstravare, korrekt byggd, gärna inkörd men ej travtränad då. Dock, hittar du en sådan är det inte säkert att du får den för en billig peng;)

Bra råd!
Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt att hästen inte breddar så mycket bak, om man ska ha den som ridhäst.
De ridtravare jag sett som har varit bra ridhästar breddar inte bak.

Immer

Piraya och immer: :bow:

Nu ska vi åka och provrida :)

Delvis knapplån...

Jag provred en travare en gång som breddade bak som ja... jag vet inte vad :o Det var nog min läskigaste upplevelse! Fick provrida i skogen och traven var snabb och stötig och galoppskänkel visste han nog inte vad det var. Mkt snabb travar-trav det där, ingen ridhäst alls!

Men sen hittade jag en mindre modell, nätt och fin, inte startad. Dock lite hyper och galopperade på stället ibland ute i skogen, men kunde ridas i form osv. Fick tyvärr lämna tillbaka honom pga. dispyter med ägaren.
Så till TS: Du märker om du sitter på en häst man egentligen kanske inte ska rida på ;) Hoppas det går bra!

Delvis knapplån...

Jag provred en travare en gång som breddade bak som ja... jag vet inte vad :o Det var nog min läskigaste upplevelse! Fick provrida i skogen och traven var snabb och stötig och galoppskänkel visste han nog inte vad det var. Mkt snabb travar-trav det där, ingen ridhäst alls!

men så är många travare i början!

utan dom 25% skulle han aldrig varit lika bra

*kl* en travare breddar inte speciellt mkt i långsam vanlig ridhästtrav. finns linjegångare med men inget säger att de skulle ha bättre ridbarhet

Bra råd!
Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt att hästen inte breddar så mycket bak, om man ska ha den som ridhäst.
De ridtravare jag sett som har varit bra ridhästar breddar inte bak.

Immer

Som lite kuriosa kan jag berätta att min gamla, nu bortgångne, amerikan (100%) breddade i början men efter mycket träning fanns inte ett spår av det kvar;). Han var körd och tävlad till 9 års ålder då jag köpte honom. Han var framgångsrik i loppen han höll ihop sig på och hade tjänat en ok peng men funkade inte p.g.a. humöret...han var en het travmaskin som gav igen om någon försökte pusha honom...Han blev suverän som ridhäst och tävlades med ok resultat i western, men det kostade en hel del innan det blev bra.:cool:

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger