Framdelen försvinner

A

aetm

Min kompis har en ponny född 05 som har börjat "falla ihop med framdelen" . När hon travar eller galopperar så snubblar han ibland och faller ihop med framdelen. Han har även gått omkull en gång. Han brukar lösa det och tar sig upp på benen igen. Men det är ju riktigt osäkert för både häst och ryttare, stora skador kan ju ske om ponnyn skulle gå omkull igen. Detta händer aldrig ute i skogen utan bara på ridbanan. Det är bra underlag där så det är inte problemet. Hästen är inte halt heller.
Är det någon som vet vad det skulle kunna bero på? Har hästen något slags fel eller är han kanske inne i någon växt period? Någon som varit med om liknande?:crazy:

Sv: Framdelen försvinner

jag hade en varmblodstravare, som snubblade mycket och tillslut gick vi omkull ganska rejält, vi tog ut vet, som konstaterade hjärtfel, och att snubblingarna berodde på små små kolapser förklarade han. Men detta är bara min erfarenhet av detta, kan finnas massa förklaringar, men en vet. borde nog undersöka hästen i alla fall.
Lycka till!

Min kompis har en ponny född 05 som har börjat "falla ihop med framdelen" . När hon travar eller galopperar så snubblar han ibland och faller ihop med framdelen. Han har även gått omkull en gång. Han brukar lösa det och tar sig upp på benen igen. Men det är ju riktigt osäkert för både häst och ryttare, stora skador kan ju ske om ponnyn skulle gå omkull igen. Detta händer aldrig ute i skogen utan bara på ridbanan. Det är bra underlag där så det är inte problemet. Hästen är inte halt heller.
Är det någon som vet vad det skulle kunna bero på? Har hästen något slags fel eller är han kanske inne i någon växt period? Någon som varit med om liknande?:crazy:

Hasten ar ju bara fyra ar, vilket ar ganska ungt... Jag antar att det ar i ridningen du pratar om att den snubblar? Det later som om hasten ar i valdigt mycket framvikt. Skolningen maste komma bakifran, sa att den bar sig med bakkarran. Den vinklar antagligen inte bakkna, och det forvantar man sig inte alltfor mycket av en unghast, det ar nagot den succesivt maste fa lara sig. Sa lange den inte ar spand i bakdelen och darmed haller sina bakknan raka sa ar det ingen fara, men om den snubblar och till och med gar omkull sa skulle jag ta det lite lugnare och vara mer grundlaggande i skolningen. Ge den tid och ga inte for fort fram, speciellt da den ar bara fyra ar och sakert fortfarande vaxer.

Skolningen kan vara en orsak, men naturligtvis kan det finnas andra orsaker, som i floyds fall tex. Eller nagon form av skada. Men jag vet att skolningen ar en ganska vanligt forekommande orsak...

Senast ändrad av en moderator:

Min häst brukade också vara väldigt snubblig för några år sen. Vi har också gått omkull en gång och varit nära på att gå omkull några gånger efter det, just för att han snubblar med framdelen.
Han är byggd i nerförsbacke, och blir lätt framtung. Numera snubblar han dock mindre iom. att han börjar lära sig att komma under sig mer med bakdelen och det är ca tre år sen vi var nära på att gå omkull senast.

Vet inte om mitt svar hjälpte dig så mycket.

Om det är ngt som kommit nu senare tid och så frekvent som du beskriver skulle jag kolla upp hästen. en dubbelsidig kotledsinflammation tex, syns inte som hälta ofta, sån inflammation är det vanligt att hästen blir snubblig. Jag skulle ta in den till klinik och låta en veterinär titta på hur den rör sig ordentligt, och gå igenom den. Ponnyn är väldigt lågställd och bogtung i sin egen exteriör, risken för kotledsinflammation ökar på en sådan häst.

Här är det en film på honom där man ser hur han rör sig också. Men borde en häst verkligen gå omkull eller ramla minst 1 gång i veckan för att den blir framtung ?
http://www.youtube.com/user/jlmlndr#play/all/uploads-all/0/no_WPRmRvCk

Ja, det kan den mycket val gora. Och den ser framtung ut pa filmen. I alla gangarter men speciellt i galoppen. Det ser aningens battre ut dar du ger den langre tygel i skritten. Och precis som mackan sager, hasten ar lagstalld vilket gor att den latt blir tung i framdelen och lagger for mycket vikt pa frambenen och bogarna vilket i sin tur ofta leder till problem och skador som tex kotledsinflammationer.

Jag haller med om att det kan vara vart att ta ut en veterinar, men for att fa bort grundproblemet behover du nog andra utbildningsplanen for hasten, dar den far tid att hitta sin balans och sina bakben och darmed kan forskjuta tyngdpunkten bakat och avlasta framdelen. Den ar ju som sagt valdigt ung fortfarande, och vaxer sakert, och da ar det annu lattare att det blir fel och man far skador.

Lycka till!

tack för era svar, hon ska åka med honom till vet och se om det är något fel på honom. Återkommer med hur det går, men fortsätt gärna skriv om ni varit med om liknande.
Ponnyn är även bara skodd fram, kan det ha något med det att göra? Att han blir enu tyngre fram då än i baken?

tack för era svar, hon ska åka med honom till vet och se om det är något fel på honom. Återkommer med hur det går, men fortsätt gärna skriv om ni varit med om liknande.
Ponnyn är även bara skodd fram, kan det ha något med det att göra? Att han blir enu tyngre fram då än i baken?

Ok. Att den ar skodd endast fram gor ingen skillnad, och hittar ni inget fel pa honom sa ar det ar det skolningen som behover fixas. Lat oss veta hur det gar:)

Borelia? Eller är hästen kanske inne i en "växtperiod", hur länge har det pågått?

Även jag skulle tippa på att det är skolningen som behöver åtgärdas. Iom att ponnyn ser ut som den gör i sin exteriör har den lite svårt att förskjuta vikten bakåt och bära den där. Vikten hamnar då lätt lite väl mycket fram. Och det kan, om den inte har problem nu, leda till förslitningar och inflammationer.

Den rör sig mycket på framdelen och rasar framåt iom att den inte vinklar och bär i bak. Börja med att lära hästen balansera upp sig och vinkla lederna bak. Jag vet inte om jag skulle hoppa den så mycket uppsuttet än. Den har problem nog som det är att balansera upp sig själv i galoppen. Då kan den gott slippa ryttare ett tag till om man nu måste hoppa redan.
Tömkör den lite över cavaletti istället och löshoppa lite.
I galopp uppsuttet kan ryttaren stå i lite lätt sits utan att falla fram. Så den inte blir störd.

Försök få den att gå mer avslappnat och runda sig i formen för att kunna börja balansera sig och bära mer bak. Avslappning är viktigt med hästar som rör sig så.

Nu är jag helt otroligt trött. Så det här kanske är luddigt. Fråga om det är något. Annars kan nog någon annan förtydliga.:p

Nu är det kanske lite för sent på säsongen, men en liten fångkänning kan yttra sig som att hästen snubblar. Troligtvis inte så i det här fallet, men jag hade en ponny som var pigg och glad men lite snubblig, den hade då början på fång. Kunde bl.a. kännas som en kraftigare puls under kotorna på frambenen.

Ponnyn ska först kollas på klinik nu till veckan för att se om det är något fel på honom. Han har alltid varit lite klumpig men inte i den här graden, det började med att han gick omkull för några veckor sedan. Sen har han ramlat kraftigt ( näst intill omkull ) flera gånger efter det...

Tack för alla svar!
Nu har vi varit på klinik och dom gjorde en utredning på honom. Som någon nämde så har han dubbel kotledsinflammation fram och dubbel hasledsinflammation bak. Så han blev behandlad och ska på återbesök om 2 veckor!​

Jo:/ fasst vetrinären lät som om hon inte ens visste om han hade i haserna :o Han visade ingen hälta vid böjning bak utan hon tyckte endast han gick stelt med bakbenen. Så det var lite underligt att dom behandlade bak utan att vara säker..

Tack för alla svar!
Nu har vi varit på klinik och dom gjorde en utredning på honom. Som någon nämde så har han dubbel kotledsinflammation fram och dubbel hasledsinflammation bak. Så han blev behandlad och ska på återbesök om 2 veckor!​

Bra att ni kollat upp det och hittade att det FANNS en anledning till snubblet.
Är nog en ponny som ni tyvärr får vara försiktiga med i framtiden för samma problem, just för att den ser ut som den gör i exteriören.

Jättebra att ni vet vad snubblingarna berodde på, även om anledningen inte är såvärst rolig!
Men tänk på att en kotledsinflammation i sig inte är en förklaring. Ridningen kan vara det men inte nödvändigtvis (håller med angående att vara noggrann med ridningen i kombination med den exteriören, men jag menar att det kanske inte är "hela sanningen" heller). Skulle noggrannt kolla upp sadeln (hämmar den bogarna t ex kan ju det vara en stor bov i det hela!) och så mycket som möjligt öht för att försöka reda ut vartifrån kotledsinflammationerna kom. Träningsupplägg/underlag?
Efter att ha fått diagnosen så verkar det givetvis som den mest logiska anledningen till snubblandet, men jag skulle inte heller helt utesluta att det är en bieffekt. Om en nerv kommer i kläm är det lätt hänt att hästen går omkull pga att den inte "kan" stödja på benet i det läget (har själv varit med om det och då höll jag på att trilla ihop för att varken knä eller höft bar! :eek: för mig berodde det med största sannolikhet på låsningar i ryggen och svag ryggmuskulatur i kombination) . Vilket det t ex kan göra pga sadel/låsningar/snedhet. På en häst är vi ju dessutom där och inverkar med bettet som indirekt är kopplat till rygglinjen vilket borde göra att låsningar/snedhet o dylikt märks av tydligare ffa för hästen.
Det är ju en ung häst och tråkigt om orsaken skulle finnas kvar.

Senast ändrad:

Orsaken är rätt simpel i mina ögon och jag tror inte TS behöver titta på mkt konstigare eller mer komplicerade anledningar än att hästen är ung och däremd obalanserad, och i kombination med det har exteriören emot sig. Detta parat med lite sunt förnuft vilket TS helt klart har i och med att hon blivit så bekymrad av snubblandet och tagit hästen till klinik, borde räcka gott och väl. Om jag skulle titta på ngt ytterligare så är det isåfall upplägget på träningen parat med underlaget på ridbanan, men som sagt, med den exteriören och att hästen är ung, ser jag inget konstigt i det som hittats nu.

Önskar TS lycka till med sin häst och återigen, en mycket seriös hästägare som är lyhörd och uppmärksam och kollar upp sin häst, trots att ingen hälta kunde ses när hästen rörde sig.:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 601
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama