Frambenet viker sig !

R

rosita

Mitt sto har inte varit igång sen i våras och nu har jag börjat sätta igång henne igen, hon har alltid varit lite snubblig, vilket jag tolkat att hon inte jobbat i så bra form(gått lite på bogarna) men detta har blivit värre,

igår på en ridtur snubblade hon två gånger rejält, ena frambenet vek sig och hon gick liksom ner på knä:eek: Iboxen sedan kände jag på henne och när jag böjde ena frambenet och tryckte försiktigt uppåt så bara ramlade hon framåt ner på knät!!! Vad kan detta vara, nån som har erfarenhet av detta att frambenen viker sig och att hästen är snubblig på frambenen.

Sv: Frambenet viker sig !

Min gamla arabvalack kunde göra så under en period för ett par år sedan. Han var då 25 år gammal men reds 5-6 dagar i veckan. Han gick en gång ner rejält på knäna och detta var i skritt. Ibland kunde han strunta i att lyfta på benen över en liten sten och givetvis snubblade han då till något men han var aldrig halt eller hade svårt för att böja på knäna när du lyfte benen. Det gick sedan över och under de sista två åren i livet så snubblade han aldrig utan gick normalt. Vad det berodde på att han snubblade, har jag ingen aning om, hade nästan glömt att han gjorde det för det var ju som sagt bara under en period.

Om du är väldigt orolig och hästen fortsätter snubbla, ring en veterinär och ta eventuellt ut dom för en kontroll. Kanske får du åka iväg och röntga hästen? Kanske man kan se något på ett ultraljud?

tack, ja, jag ska börja med att ta ut vet.
skulle gärna vilja ha fler svar om vad det kan bero på...

det behöver de inte vara.
Åk till klinik istället för att ta ut vet, så du kan röntga om det skulle behövas.

det behöver de inte vara.
Åk till klinik istället för att ta ut vet, så du kan röntga om det skulle behövas.

jag har en otroligt skicklig vet. börjar nog med honom så får han rek.klinik isåfall, tack för rådet iallafall

en veterinär kan vara hur skicklig som helst, men ingen harr öntgen syn, okej om han har en portabel röntgen. Här hänvisar alltid vet till kliniken när det gäller hältor o andra diffusa problem.

Vid hältor och benproblem är det bara slöseri med pengar att ta ut en hemma vet.

Men är du villig att lägga pengar på både det och ett klinikbesök så är det ju upp till dig ;)
(Som sagt, vet. har inte röntgensyn, med tanke på hästens problem så lär den behöva röntgas.)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar