Framåtvänd bilstol - tester?

Lupin

Trådstartare
Hej! Det finns ju tester på bakåtvända bilstolar, inkl filmer från krocktesterna, men vad finns det på de framåtvända? De man byter till när barnet har vuxit ur den bakåtvända. Eller är alla precis likvärdiga och man kan ta vilken som helst?

Sv: Framåtvänd bilstol - tester?

De framåtvända stolarna är väl egentligen mest en utveckling av bälteskuddarna, något av ett "skapat behov", så som jag uppfattat det. Jag undrar om de testas på samma sätt som de bakåtvända? Ingen aning faktiskt.
VI har själva valt de stolar som vi tyckte såg bäst ut, med bra stöd för huvudet (i sidled och om barnet somnar, vilket två av våra gör ganska ofta) och höj-o-sänkbart nackstöd med bältesstyrning, så att bältet hamnar i rätt läge över barnets axel.

Sv: Framåtvänd bilstol - tester?

Nja, inte är det väl ett "skapat behov"? Bältesstolarna ska ju se till att bilbältet löper korrekt över barnets kropp och även ta upp ev stötar i sidled? Men du har säkert rätt i att det inte behövs tester på samma sätt som för de bakåtvända bilstolarna. Jag har hunnit kolla runt en del sen jag startade tråden, bl.a. på NTFs hemsida. Det jag kommit fram till är att man ska välja en stol som uppfyller de nya kraven på säkerhet för barn upp till 135 cm längd. Tack och lov är de inte lika dyra eller krångliga som bilstolarna. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 990
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka