Framåtbjudning, ute!

I

IslaBonita

Jag behöver lite tips på hur jag kan få min dam att få mera framåtbjudning ute. Vi övar mycket övergångar som det är nu. Minsta förhållning tar hon som en halt, även om man rider i rask trav. Hemvägen behöver jag inte hjälp med, där har hon framåtbjudning helt perfekt...

Vi har ingen tillgång till ridhus och ridbana och rider därför ut varje dag så behöver verkligen lite tips att testa!

Sv: Framåtbjudning, ute!

träna massor övergångar. Galopp-skritt-galopp-trav-halt-galopp-trav osv. se till att gångarterna är fräscha och i bra tempo. Går det skulle jag gärna ha med något sällskap på uteritten så kanske hästen tycker det är lite roligare? :P

Tyvärr är vi ensamna... :(

Övergångar försöker jag träna, det känns inte som det hjälper så mycket! Galoppera fort är jätteroligt :laugh:, men inte lämpligt på alla ställen där vi rider. Känns som det vore toppen om framåtbjudningen kunde finnas i även skritten och traven!

Ut och busa med hästen helt enkelt, med lite räser galopper och helt enkelt få hästen tycka det är kul att vara ute:) Och att ha roligt själv känner ofta hästarna av och piggnar till av ;)

"Minsta förhållning tar hon som en halt, även om man rider i rask trav."

Är hon lite stallmodig i början också, eller är det mest en allmän brist på energi? Om du bara "sitter till" för att göra övergången utan att röra tygeln, gör hon halt även då?

Jag hade nog gjort som de flesta redan rekommenderat - rid på i bättre tempo och busa loss! Allt behöver inte vara så seriöst. Kanske blir hon osäker om du påverkar hela tiden (tänker på övergångarna) rid på framåt istället och tänk unghästridning med fokus på en pigg och glad häst snarare än att den ska vara ultralydig. Jag menar såklart inte att du "bråkar" med henne idag, men släpp lite på kraven och låt henne aktivera sig själv.

Tack för era svar! Jag försöker göra ridturen rolig och har inte speciellt höga krav. Enligt mig själv, men kanske inte enligt pållan! Vet inte om ni tycker att det är någon skillnad, men det är en ridtravare jag har, går det lite för snabbt och "okontrollerat-roligt" blir det gärna travartraven som kommer fram och den vill jag helst försöka undvika. Eller ska jag kanske gasa på i travartrav och lätt sits, det gillar hon ju :)

Angående Lagers svar: Jaaa.. hon tolkar den minsta lilla förhållning genom sitsen också som ett "aha! Sakta av! För att vända och gå i rask takt hem-förhållning". Jag har tänkt, aktivera, halvhalter för att kolla av lydigheten och håll igång för att hon inte ska kunna fokusera så mycket bakåt/hemåt, men ska prova ikväll att rida tvärtom! Hon har liiten tendens att stanna och bråka om jag släpper kontrollen alltför mycket, men ska ändå testa. Är ju aldrig hästens fel utan ryttarens :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama