Framåtbjudning - betydelse för er?

cristobal

Trådstartare
Har suttit och läst i några böcker om dressyrridning, av Tibblin och Lussan, och båda är noga med att konstatera att i arbetet med skolorna är det väldigt viktigt med framåtbjudningen för att det ska bli någon kvalitet på övningen.
Har för mig att klassiska/akademiska ryttare jobbar mycket med övningarna i skritt innan det är dags för traven. Hur bibehåller ni / får fram bjudningen då ni arbetar så mycket i skritt?
Själv tycker jag det kan vara svårt att hålla på särskilt länge i skritt utan att hästen tappar tålamodet.

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Först ska vi definiera "framåtbjudning", så att vi inte jämför avocados med nektariner.

För mig betyder framåtbjudning samma sak som "samarbetsvilja" och det har inget med hastighet att göra.

Det beror nog lite på hästen också. Du har ju islandshäst :D Min islandshäst gillar fart & fläkt och blir också lite uttråkad av alltför mycket skrittarbete även om jag försöker variera mej. :D

Men framåtbjudningen är för mej inte riktigt förenat med "fart framåt". Det handlar mer om en vilja att stanna framför hjälperna, att vara "med" och söka sej till ryttarens hand, sits & ridning.

Det är så jag jobbat med unga hästar, med enkla övningar i skritt för att hästen ska börja söka sitsen och söka handen. Då får man automatiskt "framåtbjudning" såsom den benämns i andra fall. När hästen förstår sin uppgift och "söker" uppgifter så blir den framåt och energisk. Jag tror INTE på att rida unghästen fort framåt för att få "framåtbjudning", de allra flesta unghästar behärskar inte det och blir snarare stressade eller "heta" ("hetta" har inget med framåtbjudning att göra enligt mej, snarare tvärtom). Men visst, att rida i en stor ram rakt fram med tonvikt på att hästen söker handen och sitsen = viktigt på unghästen!
Men nu var dte ju inte unghästar du menade egentligen, men jag tycker det är enklast att illustrera hur arbetet läggs upp med en sådan. På den äldre hästen är det så mycket finlir på en annan nivå.

Angående skolorna så krävs ju att hästen är framför hjälperna, så jag förstår vad dem menar. Det är svårt att rida bäriga skolor om hästen inte är "i" sitsen och handen, "i hjälperna". Men det kan den vara även i skritten! :)

Utan framåtbjudning ingen ridning! Jag varierar för att behålla den. Om jag skulle skrittarbeta för länge skulle nog pålle lämna in avskedsansökan.. Skritt och galopp är en bra kombination tycker jag: skrittöppna - galoppfattning, sluta - galoppfattning.

Din definition av framåtbjudning är alltså att hästen ständigt är beredd att gå framåt?

Håller med dom som sagt att framåtbjudning är förknippat med att söka ryttarens hjälper och samarbetsvilja. När jag rider fram lägger jag gärna in galopp rätt tidigt för att "väcka" hästen. Efter framridningen/uppvärmningen kan jag sitta och jobba med olika övningar i skritt rätt länge. Variation är nog lösenordet för att hästen (och jag) inte ska tröttna. Sidvärtsrörelser, små och stora volter, serpentiner, flytta in och ut rumpan/framdelen från spåret osv.

Framåtbjudning är för oss inte samma som ridbarhet/ samarbetsvilja.

I skolorna krävs det framåtbjudning för att halvhalterna ska kunna gå igenom, så att hästen inte bara saktar av/ lägger av.

Själva skolan är ett arbetssätt för att få den att ändra på sin tyngdpunkt, där halvhalten gör att bakbenen/ motorn tar i mer o vinklar sig så att de kommer under o då kommer framdelen upp mer. ändrar skjutkraften till bärkraft.
Framdelen stannar upp o bakbenen fortsätter framåt/inunder.
Att den hela tiden bjuder på framåt- är aktiv bak-inte bromsas, är en förutsättning för att detta ska kunna ske.

Din definition av framåtbjudning är alltså att hästen ständigt är beredd att gå framåt?

Framåt, bakåt eller åt sidan ;)
Jag vill ha känslan av att hästen hela tiden uppmärksamt väntar på mina signaler och är beredd att svara direkt. Se evis inlägg.. Fast jag tycker inte att framåtbjudning är samma sak som samarbetsvillig. Även om gränsen är luddig...mer en känsla...

Tycker nog att framåtbjudning är lika med samarbetsvillig. Och på hjälperna, eller framför..

Den där motorn förväxlas ofta med överilning eller överskottsenergi till viss del i spänning som sedan laboreras med i halvhalter för att korta och lätta.

Plötslig fråga? Menar man det här eg med att spänna bågen??
-Att rida in hästen mellan hand och skänkel i halvhalter så den spänner upp överlinjen och börjar "slunga bålen uppåt"?
Är det därför man ofta hör att det blir sån effekt i ryggen på hästen att man nästan kastas av då hästen börjar arbeta??
Menar inte att de skulle bli tunga i handen, för det behöver de inte alls bli om de respekterar handen. jag tror att hästen själv kan hålla sig spänd i båge och lätt i handen o gå kvar i placerad form.
-Men ändå röra sig i spänning och utan ä.k.t.a bärighet och lösgjordhet.

Det svåraste tycker jag är att rida bra på en för framåt häst. Som feltolkar alla skänkelhjälper till -Framåt nu. Och inte är eftergiven nog till att släppa igenom och ge efter i sidorna och ut i överlinjen.

Innan de är genomsläppliga känns det svårt att rida med en massa energi.Det används då mer till framåtskjut och arbete mot sig själv i halvhalter. Uppåt studs march!:bump: Bodypump för häst.
Men känns det mjukt och lätt, då borde det vara rätt!!:)

Nej, inte hastighet.
Sam-arbets-vilja, det är bra. Säg energi med isländsk accent, så låter det bra. En häst som har energi för att dansa med ryttaren.
Jag kanske far efter hur ni värmer/rider fram era hästar?
Och då är ju ett av svaren att växla mellan galopp o skritt.
En fråga var ju "Hur bibehåller ni / får fram bjudningen då ni arbetar så mycket i skritt?"
Man kan också fråga hur ak/kl ryttare gör om de märker en brist på energi/framåtbjudning?
Tycker mig ana att det finns fördomar mot eran ridning; att den hela tiden skulle försiggå i snigeltempo, men det är väl en fördom?
Jag försöker ta till mig av det som verkar bra, oavsett etikett på ridningen.

Nu är jag inte barock/AR ryttare men svarar iaf...

Jag skrittjobbar mkt då det funkar bäst för mig och hästen. Ibland behöver jag ta ner tempot, både i trav och i skritt. Nu har jag ju problem med att få ett lagom tempo öht och jag och hästen övar på att vara mer i balans och då och då får jag henne i rätt form. Så det blir inte så mkt tänk på framåtbjudningens vara eller inte vara.

Men teoretiskt då så tänker jag att framåtbjudning har hästen hela tiden så länge den är mellan hjälperna och så länge den är lösgjord fysiskt och mentalt. Så för att få framåtbjudning så rider man bara hästen i rätt form och lösgjord och hela faderullan, då kommer det av sig själv.

[
QUOTE=MorvanMorr;9026244]Framåt, bakåt eller åt sidan ;)
Jag vill ha känslan av att hästen hela tiden uppmärksamt väntar på mina signaler och är beredd att svara direkt.

Det låter som en bra beskrivning på samarbetsvilja tycker jag.
(Jag definerar, liksom Cilla W, också hästens bjudning som vilja att samarbeta.)

Om vi menar olika saker kan diskussionen bli väldigt konstig.

[Tycker mig ana att det finns fördomar mot eran ridning; att den hela tiden skulle försiggå i snigeltempo, men det är väl en fördom?

Visst kan man rida i snigeltempo, men inte hela tiden förstås. Men att rida i snigeltempo med bjudning och energi är inte alltid lätt.

Framåtbjudning är ett missförstått ord.

Men du har fått bra svar :)

Framåtbjudning är avsaknaden av bakåttänk altså framåt'tänk'

Framåttänk får hästen när den är på hjälperna = spänt pilbågen

En häst som är på hjälperna kan som en boll hela tiden rullas åt valfritt håll

Bakåttänk kan maskeras med övertempo :angel:

Det måste till om hästen inte är på hjälperna (pilbåge) och inte är korrekt böjd. - Då stannar den

En häst som har äkta framåtbjudning i form av framåttänk - kan gå långsammare än den som har bakåtbjudning i övertempo :D ofta kallat framåtbjudning :angel:

Utan framåt'tänk' kan man inte få hästen på hjälperna

Glasklart va :)

ps... välj bättre litteratur....som inte lika lätt kan missförstås

Den där motorn förväxlas ofta med överilning eller överskottsenergi till viss del i spänning som sedan laboreras med i halvhalter för att korta och lätta.

Plötslig fråga? Menar man det här eg med att spänna bågen??
-Att rida in hästen mellan hand och skänkel i halvhalter så den spänner upp överlinjen och börjar "slunga bålen uppåt"?
Är det därför man ofta hör att det blir sån effekt i ryggen på hästen att man nästan kastas av då hästen börjar arbeta??
Menar inte att de skulle bli tunga i handen, för det behöver de inte alls bli om de respekterar handen. jag tror att hästen själv kan hålla sig spänd i båge och lätt i handen o gå kvar i placerad form.
-Men ändå röra sig i spänning och utan ä.k.t.a bärighet och lösgjordhet.
Det svåraste tycker jag är att rida bra på en för framåt häst. Som feltolkar alla skänkelhjälper till -Framåt nu. Och inte är eftergiven nog till att släppa igenom och ge efter i sidorna och ut i överlinjen.

Innan de är genomsläppliga känns det svårt att rida med en massa energi.Det används då mer till framåtskjut och arbete mot sig själv i halvhalter. Uppåt studs march!:bump: Bodypump för häst.
Men känns det mjukt och lätt, då borde det vara rätt!!:)

Ser att du fortfarande inte förstått det som diskuterats i andra trådar:crazy:
Du föreställer dig fortfarande något helt annat än det som jag tex har skrivit om. Jag tror att det blir väldigt svårt innan du själv upplevt känslan. Därför är det synd att du om och om igen polemiserar mot något du faktiskt uppenbarligen inte förstår.......:o Bättre att säga, jag förstår inte vad ni pratar om än sitta och komma med teori efter teori som vill visa att det jag tex beskriver är fel:angel: Lägg ner det istället och avvakta tills du har upplevt mer inom ridningen.

KL

Framåtbjudning är för mej samarbetsvillighet, lyhördhet kombinerat med lösgjordhet. Hästen arbetar genom hela kroppen av eget driv, i den gångart och det tempo och de rörelser ryttaren begär. Den arbetar också med energi och lätthet.

Lägg ner det istället och avvakta tills du har upplevt mer inom ridningen.

Nu vet ju inte jag vad som "hänt" och inte hänt och vad som får dig att uttala dig så men jag kan inte låta bli att kommentera detta...Om det blivit helt fel för att allt är taget ur sitt sammanhang så säg gärna det.

Jag undrar hur man kan komma och säga till någon att denne inte upplevt tillräckligt inom ridning för att uttrycka sina egna åsikter och tankar om något. Hur kan man göra en bedömning bara genom att läsa vad någon skrivit på ett internetforum? Alla har vi olika lätt för att uttrycka oss i skrift och dessutom använder alla mer eller mindre olika uttryck för en och samma sak. Och att inte förglömma, alla tycker olika om en och samma sak, och det är tillåtet. Sen undrar jag varför just dina tankar och åsikter skulle vara mer rätt än någon annans? Vem har bestämt det, du?

Fast så kan man ju ha framåtbjudning bakåt! Om man tänker rygga menar jag.. :)
Kanske man ska säga arbetsbjudning.. så man slipper få bild av häst som vill fortare framåt för ögonen.
Och arbetsbjudning börjar ju tangera benämningen samarbetsvilja, om det är arbete man ber om.

Nu blir jag sugen på kaffebjudning för att hålla hjärnan från bakåttänk.

Nu vet ju inte jag vad som "hänt" och inte hänt och vad som får dig att uttala dig så men jag kan inte låta bli att kommentera detta...Om det blivit helt fel för att allt är taget ur sitt sammanhang så säg gärna det.

Jag undrar hur man kan komma och säga till någon att denne inte upplevt tillräckligt inom ridning för att uttrycka sina egna åsikter och tankar om något. Hur kan man göra en bedömning bara genom att läsa vad någon skrivit på ett internetforum? Alla har vi olika lätt för att uttrycka oss i skrift och dessutom använder alla mer eller mindre olika uttryck för en och samma sak. Och att inte förglömma, alla tycker olika om en och samma sak, och det är tillåtet. Sen undrar jag varför just dina tankar och åsikter skulle vara mer rätt än någon annans? Vem har bestämt det, du?

Har läst rätt mycket av den skribentens åsikter och gissningar (och de talar för sig själva ang ridningen :crazy:) Jag är trött på att ngn med mycket åsikter om dressyrridning sprider missuppfattningar istället för att erkänna: det där kan jag för lite om...... Men som sagt det grundar sig på många diskussioner och det går väla tt söka frma om man verkligen är intresserad.

Jag ser vad Lusidor försöker säga i sitt svar och som sagt: fortfarande inte förstått....

Jaja, om du lovar att inte hetsa upp dig då man försöker rota på djupet i saker som man inte kan få raka klara svar på.

För varför skulle just två tre personer som argumenterar ha helt rätt då det finns en hel hög med folk som resonerar i andra banor.

Teoretisera tänker jag göra tills jag dör, och försöka uppleva så det är bara att tagga ner och acceptera att det finns människor som söker svar på andra ställen än du.

Försök att andas djupt och lägga fram läsvärda argument alternativt låt bli att läsa mina inlägg om det nu ska urarta varenda gång det inte stryks medhårs och hålls med.
Om jag lägger in ett par :bow::bow:och säger ok, du har rätt, vad lär jag mig av det? Det finns mer att gräva i!:p

Man måste inte bli så uppröd över jobbiga argumenterande typer som jag!;)

KL
Annars är det jättekul på Buke!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 132
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama