"framåt, nedåt" eller "framtung"?

O

ohhello

Tänkte bara fråga en liten fråga jag undrar över. Man säger ju att en häst kan gå på bogarna eller att den är framtung. En häst som gör någonting av detta går ju inte rätt. Sen när hästen går rätt igen så ser det mer ut som att hästen "går uppåt" eller "uppför". Men hur hänger då detta ihop med att man ofta säger att en häst går bra om den strävar efter att gå "frammåt, nedåt"?

Jag kanske är helt ute och cycklar, men jag skulle vara tacksam om någon skulle vilja reda ut mina frågetecken och kanske även lägga upp bilder på skildnaderna! :) :D
 
Sv: "framåt, nedåt" eller "framtung"?

en häst som går på bogarna har inte bakbenen inunder sig och jobbar inte med överlinjen alls, utan ramlar framåt..
en häst som söker sig neråt i form hara bakbenen inunder sig och arbetar med överlinjen och sträcker ut den när den får söka sig nedåt..

skillnaden mellan en framtung häst som går på bogarna och en som jobbar framåt, nedåt är att den senare går i form och använder överlinjen rätt..
 
Sv: "framåt, nedåt" eller "framtung"?

Tänkte bara fråga en liten fråga jag undrar över. Man säger ju att en häst kan gå på bogarna eller att den är framtung. En häst som gör någonting av detta går ju inte rätt. Sen när hästen går rätt igen så ser det mer ut som att hästen "går uppåt" eller "uppför". Men hur hänger då detta ihop med att man ofta säger att en häst går bra om den strävar efter att gå "frammåt, nedåt"?

Jag kanske är helt ute och cycklar, men jag skulle vara tacksam om någon skulle vilja reda ut mina frågetecken och kanske även lägga upp bilder på skildnaderna! :) :D

Här finns en diskussion om just detta, massor av inlägg.:D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=687738
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp