Fram och tillbaka, fram och tillbaka...

T

Trubbel

Vår kära lille unghingst kommer snart göra mig helt tokig! Grabben kan inte stå still i boxen!

Det är en tvåårshingst, och han går fram och tillbaka längs boxens främre vägg, där dörren sitter. Han ser inte ut att vara missnöjd, öronen framåt, men han vankar monotont fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Beteendet kom tidigt i våras och har inte eskalerat, utan legat på samma nivå. Han har alltid gått ut i stor hage med skog, bete, sten osv, tillsammans med kompisar minst 12 timmar om dagen, oftast mer. Det finns trägrenar och hö i boxen. Vandrandet finns där på morgonen när man kommer, och man kan se i spånet att han hållit på en stund. Det kommer också när han står i boxen och någon annan häst sköts om, när man pysslar med annat i stallet eller om han står inne och inte är hungrig.
Det går att sätta fast honom, då står han snällt stilla - men så kan vi ju inte göra jämt?

Han går nu på bete dygnet runt med busig kompis så de drar rejäla repor ibland. Han är under "insittning", och stimuleras även i huvudet - men ändå! Så fort man släpper honom i boxen (vilken som) så börjas det.
Han KAN ju för tusan inte vara understimulerad eller uttråkad??

Jag fattar inte vaför han håller på så här! Bara ljudet av det monotona vankandet gör mig beklämd, men jag kan inte se vad jag kan göra mer? Snälla, snälla, hjälp mig! Eller säg att det är en fas, så jag ser någon ljusning... :crazy:

Sv: Fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Står han ensam i stallet? Eller trivs han inte med sin boxgranne? Står alla hästar inne om natten eller finns det möjlighet för honom att gå ute på nätterna istället?
Många frågor, men dessa faktorer kan ha betydelse:)

Såg nu att han går ute dygnet runt.

Pröva att öva korta stunder i taget, beröm när han står still och släpp ut honom igen.

Senast ändrad:

Vanligt hingsta beteende. Fast de brukar göra det i hagen och inte i boxen. Ge han lite halm när han står inne kanske?

Hör inte till tråden men igår när vi tog in hästarna, så blev den ena hingsten så hingsti så han blev tokig, gick ner på knä, rulla sig stressa framåt tillbaka. Detta var för att han hade fått nys på ett sto. Slutade så fort han fick lite havre.

Håller med Qvistis, det låter som ett hingstbeteende. Alt. stress. Skall han inte behållas som hingst så hade jag funderat på att låta kastrera när vädret tillåter.

I hans närhet nu finns bara valacker? När vi tömkört och varit ute i trakterna, när vi löshoppat osv. har han inte reagerat alls på ston, men sånt kan ju ändras. Han har gått på hingstbete i två månader nu och kanske hingstat till sig, även om vi inte märker av det? Men vandrade gjorde han ju innan också?

Vi har avlat på en prestationsstam som heter duga, och han har fått mycket bra kritik när han visats. Tanken är att han ska gå bruksprov till våren, så i dagsläget känns inte kastration som ett alternativ. Fast funkar han inte som hingt tvekar vi inte att kastrera. Han är verkligen lugn och avstressad i psyket, lättlärd och lätt att ha och göra med! :love:
Han ser inte stressad ut med öronen framåt! Tycker han kanske bara att det är så tråkigt med fyra väggar att det är bättre att trampa? *funderar* En boll kanske, eller vad tror ni?

Han står själv i stallet max en timme när jag är ute och rider. Hade han bara gått då, så hade det ju varit enkelt att fatta varför... :grin:
Han har ingen direkt granne, utan kompisarna står mitt emot...

Vad tror ni om att jag sätter fast honom när jag är i stallet och han vandrar? Känns inte bra i mig, men kan det funka?

Prova att ge honom någon mer sysselsättning, en boll som du säger - kanske med pellets i - eller en kålrot i ett snöre i taket. Kan du ha honom på lösdrift året runt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?