Fräls mej till kunskap!!

M

marielen

Ja, eller nåt åt det hållet..
Jag har märkt att det finns väldigt gott om folk här på Buke Hund sdom pysslar med olika former av träning (ja, för hund menar jag)..

Vad pysslar ni med? Hur kom ni in på det?

Någon som vill dela med sig?
Har en (som jag nämnt i andra trådar) BC-valp 10 veckor och en BC/Labrador 8 år.
Valpen är tänkt att aktiveras kanske i agilityform??

Jag är nyfiken!!

Sv: Fräls mej till kunskap!!

Aktiviteterna här är:

*viltspår
*vardagslydnad + en del onödiga, men roliga saker som korvapporteringen och lite trix och så..
*drag under vintertid
*cykelmotionering sommartid
*jakt
*prov och tävlingar i olika former

Har mesta jakthundar nuförtiden, men har ju även vallat en hel del med tidigare vallhundar, kört "riktig" lydnad, tävlat en del, kört agillity på hobbynivå, lärt hundar diverse trix och roliga saker etc.

Mest klickerträning, tricks och sånt. Just nu tränar vi in mycket freestyle moment trots att vi inte är så intresserade i freestyl som tävling. Lydnad kör vi (ettan) och en del agility

På det blir det såklart fodersök i gräset och annan normal aktivering

Vad räknas som vardagslydnad för er?

Jag kör stenhårt med
*sitt
*ligg
*stanna

Kommer bli mer så småningom...
Men jag kräver inte så mycket av honom än..

Förresten Gnist, Korvapportering??

Vardagslydnad för mig är att hundarna ska gå fint i koppel, kunna sitt, ligg, stå, gå och lägg dig, försvinn, komma på inkallning, stanna när jag säger till, vara tysta och lugna när vi är på prov/tävlingar etc.

Nu har ju mina hundar dock ett otroligt fritt liv här hemma och lever till stor del i flock utan några större krav på sig på hemmaplan för det mesta, men när jag kräver något, så ska de lyda och då krävs ju att jag tränat hundarna en hel del också :)

Var en tråd för ett tag sedan om korvapportering och det var ju något som jag bara måste testa med jakthundarna :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=894624&highlight=korvapportering

Cujo-korv.jpg

Cujo var mindre nöjd över att inte få inhalera korven hel, men höll den fint på ren lydnad ;)

Fodersök är också något som alla hundarna sysselsätts med på relativt regelbunden basis.

Krypa kan han också!!
Ja, eller är på god väg!!

EN annan grej som han är duktig på är att slabba när han dricker vatten!!!:rofl:

Jag tränar och tävlar i lydnad med min hund. Tränade tidigare även agility och gick två kurser i det. Nu lägger jag tiden på lydnaden för att träna inför tävlingar och agility blir det på hobbynivå.

Just nu tränar vi inte direkt seriöst, utan det blir lite vardagslydnad, agility hemma, fodersök och övrig "normal" aktivering och motionering.

Förut tränade vi lydnad, spår och agility aktivt. Nikki skulle nog helst vilja aktiveras med jakt men tyvärr har ingen i familjen det intresset (Någon som vill låna en galen grythund? :p)

Lydnad - tävlar
Agility - tävlar inoff endast + träning
Freestyle - hittills endast träning
Personspår - ska tävla i framtiden
Sök - ska tävla i framtiden

Och det där "ska tävla", det är målet i alla fall.
Hunden tycker att allt det vi gör är kul, det är ju för att vi båda har roligt som vi tränar det vi gör.

Liten valp har nog sirap i öronen..
Svårt att få honom att komma på inkallning...

Men det är bara att traggla och traggla.....
Stora hunden kommer när man kallar, inga bekymmer..

Nej, tragglar vidare och är stolt som fasen över det valpen kan hittills!!:D

Jag började min hundkarriär på en tävlingslydnadskurs med min då 4 år gamla dvärgpudel. Han var måttligt road men jag blev frälst och nästa hund skaffades, en Groenendael. Nu var inte hon så road av tävlingsverksamhet hon heller men vi tävlade i lydnadsklass ett och lyckades få tre första pris dvs ett lydnadsdiplom. Vi tränade lite sök bara på skoj. Men det som tog min största tid var nog andras hundar, blev instruktör och håller en hel del kurser. Idag 15 år sedan grönisen kom in i familjen, har jag en schäfertik som jag har tävlat lydnad med, ska fortsätta med det samt rapport. Maken ska träna och förhoppningsvis tävla sök med henne. Det är så kul det här med hundar. Vi tränar agility på skoj och jag hoppas komma med på en rally-lydnadskurs till hösten. Sen trixar vi med lite cirkuskonster och jag promenerar med hunden och maken springer med henne. Förutom allt myspys i soffan förstås.
Skynda till närmaste brukshundklubb - där finns en uppjö av aktiviteter och grenar som garanterat passar dig och din hund.
Lycka till!

Vi har en liten pyttevalp (herregud vad han växer!) på femton veckor.

Hos oss är det tänkt att det ska fjällvandras, badas (i määäängder!), spåras, "skogs-/vardagsrumsagilityas" och lydas lite i framtiden när han blir större.

När vi bodde i stan de första veckorna tränade vi massor på att spotta ut obehagliga saker (plastbitar, gamla McDonaldspapper, tuggummi, sugrör och sånt) samt att inte hälsa på allt och alla som gick förbi.
Nu på landet tränar vi massor på att inte hoppa sönder katten ;) (som gärna låter Keo snutta på örat istället).

Och vi kan redan sitt, ligg, stå, gå fint i koppel, ligg, tass och high five. Kommer ganska fint när man ropar också.
Älskningsleken är att leta godbitar i träd, eller "spökleken" ;)

Det räcker än så länge, tycker jag! =)

/Syrsa

När är det brukligt att börja med dessa olika träningsformer?

Lydnad är väl bara att köra igång med antar jag,men som Agility t ex, när är det brukligt att börja??

Finns det riktlinjer för det?

valp1.jpg

valp2.jpg

Hon var runt 3 månader på ovan bilder ;)

Träna lite kan man göra när de är i den åldern, men utan några större krav tycker jag :laugh:

Vilka underbara bilder!
NALLEBJÖÖÖÖÖRN!!!:love:

Blev genast inspirerad!!
Nu ska valpen dresseras!!:D

jag tränar mest aktiviteter som:

- vardagslydnad (sitt, ligg, stanna, och kom hit)
- tränar freestyle, lydnad, och smått agility
- cyklar sommartid
- lite onödiga grejer som korv apportering, andra lite mer onödiga trix m.m
- och så får man ju inte glömma dom långa skogspromenaderna

:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 043
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation