frågor...?

Gullan86

Trådstartare
har lite privata frågor så "tur ingen känner en här på buke":angel::rofl: jaja...

men iaf.
läste om cellprover och sånt, är det något man blir kallad till eller hur fungerar sånt?.
vad är det för tester man skall gå på regelbundet för att vara på den säkra sidan så inget är fel?.
jag har noll koll och har precis flyttat så jag lär ju inte bli kallad till någonting.

sånt här vaccin man kan ta är det bra lr? men när är risken stor att man kan få den här sjukdomen jag inte kommer på vad den heter nu men nåt med canser iaf.
det kvittar hur många partner man haft då eller, 1 eller 50 är samma sak?.

vad bör man kolla upp innan man funderar på barn tex? är det bra att tex göra en undersökning?.

inget bestämt här nu alltså så tro ingenting gott folk:angel: men jag e en sån som gärna vill veta allt innan osv.

hade gärna frågat mer men känner att "jag borde nog tatt en anonym nick":angel:

jaja...

Sv: frågor...?

Här blir vi kallad till cellprovstagning, tror att det är var 5.e år? Jag har dock varit väldigt dålig på att gå. :o Avskyr att sitta i gynstolen. Så nu när jag blev gravid så fick jag göra ett cellprov i samband med läkarundersökningen i v.14.

Jag gjorde ingen gynundersökning innan jag blev gravid första gången, då var det säkert 10 år sedan jag var iväg sist. :o Men har man inget behov så tycker inte jag att det finns någon anledning.

Vet inte vad det är du menar för vaccin?

Jag gissar att det är vaccinet gardasil du menar?!
Så här står det i deras folder:Gardasil är ett vaccin som kan förebygga livmoderhals cancer, kondylom och cellförändringar på blygdläppar och livmoderhals.
Samtliga av dessa sjukdomar kan vara orsakade av pappilomvirus typ 6, 11, 16 eller 18.
Två av dem typ 16 och 18 orsakar ungefär 75% av alla livmoderhalscancer fall.
De två andra typ 6 och 11 ligger bakom nio av tio kondylomfall. Slut citat.

Alla kvinnor i Sverige kallas till cellprov från 23 års ålder.
Om du inte har blivit kallad så hör av dig själv.
Du behöver inte göra någon gynundersökning innan graviditet om du inte har problem.
Testerna som tas är cellprov, alltså ett skrap från livmoderhals tappen, även om man har vaccinerat sig är det viktigt att kolla sig.

Om vaccinet är bra eller inte vet jag inte men jag kommer låta min dotter (16 år) vaccinera sig, det är värt de pengarna om hon kan få slippa cellförändringar, jag har haft det själv och det är inget jag önskar min dotter.

Du kan läsa mer på www.gardasil.se

Om du har fler frågor får du gärna pm:a;)

Inte behöver du vara anonym för detta!

Alla vuxna kvinnor blir kallade till cellprovtagning. Jag vet inte hur gammal du är och jag vet inte exakt när de börjar med det, men det är definitivt något du bör kolla upp!

Vaccinet som kommit har man börjat diskutera att ge till unga flickor som ännu inte haft sex. För det är just via samlag man får det virus (Har för mig det är ett virus) som kan ge cellförändringar och i värsta fall cancer på livmodertappen.

Så; om du inte är oskuld så är det liksom ingen idé att få vaccinet.

Man bör gå på provtagning av skälet att man kan upptäcka eventuella förändringar i tid och då få behandling så att det inte utvecklas till cancer.

Jag har alltid tagit mina cellprover när jag blivit kallad. Precis innan jag blev gravid så upptäcktes förändringar. Då blev jag kallad till en extra undersökning och de "knipsade" ett litet prov från livmodertappen (och nej, det gjorde inte alls ont! Otroligt nog, för det väntade jag mig. Det kändes knappt). Det vanliga cellprovet består bara av att de "skrapar" litegrann med en tops på livmodertappen. Det provet visade inget. Så nu ska jag ringa igen till dem (när jag ammat klart sa läkaren) för en återkontroll för säkerhets skull.

Även om man inte är oskuld så är det ide att vaccinera sig.
Så länge du inte har smittats är det bara att vaccinera på;)

Även om man inte är oskuld så är det ide att vaccinera sig.
Så länge du inte har smittats är det bara att vaccinera på;)

Ja, det låter ju logiskt. Men hur kollar de om man är smittad då? Blodprov?

(själv försökte jag under något år få möjlighet att ta blodprov för att konstatera vilken typ av herpesvirus jag har. Men; detta fanns ingen som ville göra inom landstingsvården. :crazy: Att de slarvat bort min journal från första gången jag tog prov på blåsorna (där de definitivt har fakta om vilken typ det är) var bara ett konstaterande. Så; jag gissar att man kanske får bekosta eventuella blodprov (vare sig det gäller pappilom eller herpes) själv.)

Ja, det låter ju logiskt. Men hur kollar de om man är smittad då? Blodprov?

(själv försökte jag under något år få möjlighet att ta blodprov för att konstatera vilken typ av herpesvirus jag har. Men; detta fanns ingen som ville göra inom landstingsvården. :crazy: Att de slarvat bort min journal från första gången jag tog prov på blåsorna (där de definitivt har fakta om vilken typ det är) var bara ett konstaterande. Så; jag gissar att man kanske får bekosta eventuella blodprov (vare sig det gäller pappilom eller herpes) själv.)

Jag tror inte att man får bekosta det själv, det skulle förvåna mej mycket eftersom det är bra att veta, jag antar att det kollas när man tar cellprov.

Cellproverna har du ju fått svar på redan, och du behöver inte kolla något innan du planerar att skaffa barn, de kollar de som behöver kollas vid inskrivningen hos barnmorskan kring v.10 som t.ex. HIV och könssjukdommar. Men det är frivilligt, jag gjorde inte de testerna.

HIV tror jag att de alltid testar. Det kan man nog inte avsäga sig (har att göra med säkerheter gentemot BM under förlossningen)
Däremot har jag inte gjort en enda gynundersökning under hela graviditeten.

Det beror på vilket landsting du bor i. I östergötland blir man kallad första gången när man är 23 och sen går man vart tredje år. Där jag bor nu blir man kallad när man är 25 och går sen vart tredje år. Uteblir man från en tid brukar de sluta kalla en.

Cellprov är väldigt viktigt att ta, livräddande.

Jag tror att cellprov är bäst för de under 18, helst innan sex debut

HIV tror jag att de alltid testar. Det kan man nog inte avsäga sig (har att göra med säkerheter gentemot BM under förlossningen)
Däremot har jag inte gjort en enda gynundersökning under hela graviditeten.

Jag gjorde inte HIV-test. På min journal står det avstår på allt.

Jag tror inte att man får bekosta det själv, det skulle förvåna mej mycket eftersom det är bra att veta, jag antar att det kollas när man tar cellprov.

Kan man ta cellprov innan man är 23? (Om det nu är så man får veta om det är någon idé att ta sprutan eller ej). Jag skulle gärna vaccinera mig om det fanns någon mening med det, men jag har många år kvar innan jag blir 23. :angel:

Jag har haft väldigt få partners (under 5), så det känns som att man kanske skulle kolla upp möjligheten. :bump:

jahaaa okej jag har inte förstått att man inte gör cellproverna förrän efter 23 men varför görs det inte tidigare?

jag är 22 i år.

men man behöver alltså inte kontrollera något om man inte vill eller känner befogenhet till att göra det?.
innan man blir gravid.

men kan de inte va nåt som kan va bra att kolla upp Innan man blir gravid som kan vara skadligt för barnet osv.

Kan man ta cellprov innan man är 23? (Om det nu är så man får veta om det är någon idé att ta sprutan eller ej). Jag skulle gärna vaccinera mig om det fanns någon mening med det, men jag har många år kvar innan jag blir 23. :angel:

Jag har haft väldigt få partners (under 5), så det känns som att man kanske skulle kolla upp möjligheten. :bump:

Givetvis kan man det men man kan kanske behöva få tjata lite, jag hade cellförändringar som behövde operation när jag var 21, jag hade tjatat om cellprov i nästan två år då när det äntligen togs (jag kände att något var fel och tyvärr hade jag rätt:() men om du säger att du vill vaccinera dej och vill veta om det är någon ide så är de nog mer välvilligt inställda, det var ju länge sedan jag var 21:o och mycket har ändrats sedan dess, t.ex sa de till mej att man inte kan ha cellförändringar när man är så ung, det var därför de inte ville testa.
Nu står det t.om på vaccin infot "För kvinnor mellan 15 och 44 år är livmoderhalscancer den näst vanligaste cancer formen efter bröstcancer"
Det var helt tvärtemot vad jag fick veta, då menade de att livmoderhalscancer inte förekom innan 40 års åldern.

Jag tycker att du ska ringa en barnmorska på mvc och diskutera dina frågeställningar med henne, de är ju vana vid alla frågor som man kan ha före, under tiden och efter en graviditet.

men kan de inte va nåt som kan va bra att kolla upp Innan man blir gravid som kan vara skadligt för barnet osv.

Kolla "sjukhistorian" på din mammas sida. Sluta/minska med droger, nikotin och alkohol. Din kost påverkar din ägglossning. T.ex. äter man mkt godis så får man sämre ägglossning. Chansen att bli gravid vid en ägglossning när man är 20-25 år är 40%.
Rosenrot ska ha en hjälpande effekt när man ska bli gravid för att få ägglossning. Folsyra är bra för proteinproduktionen, cellernas delning och ämnesomsättning, röda- och vita blodkroppar.

Folsyra är bra för proteinproduktionen, cellernas delning och ämnesomsättning, röda- och vita blodkroppar.

Ja, och det kan vara bra att veta att om man planerar graviditet så är det smart att börja äta folsyra redan när man planerar det. Det minskar riskerna för ryggmärgsbråck.

Jag har gått till gynekologen många gånger innan jag blev gravid, av olika anledningar. Jag tyckte att det var skönt att få bekräftat att allt såg bra ut (med vaginalt ultraljud och undersökning) innan vi startade bebisverkstad. Om du är orolig eller bara nyfiken, så varför inte göra en undersökning? Det är inte dyrt och det stillar iaf en del orostankar.

Om du har en regelbunden cykel så skulle jag inte välja att käka rosenrot (som pmm tipsade om). Jag vet många som har fått en rubbad cykel av det (dock många med oregelbunden cykel som blivit hjälpta). Sen när ni sätter igång bebisverkstad så ska du tänka på att inte äta rosenrot efter ÄL, då det finns vissa tecken på att det skulle kunna stöta bort fostret eller något sådant (kommer ej ihåg exakt vad).

Jag tycker inte att du ska börja knapra naturläkemedel och liknande innan ni satt igång på riktigt och testat några gånger. Det går säkert alldeles utmärkt utan. Folsyra är bra att äta dock.

Lycka till med allt!

//Julia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 701
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: Åsa A
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
103 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka