W

woffihaa

Ni som har 3-åriga shettisar hur många ggr/vecka kör ni och hur lågnt? Min pålla blev inkörd vid 2,5år. Tog det ganska lugnt i vinter och det blev lite vila emellanåt 1-2veckor. Nu kör jag oftast en runda på 6,5km 4-6 dagar/vecka. Varav ca 4km i trav. Givetvis blir det några dagars vila nu med. Känner att hon måste motioneras ganska mkt för att inte bli allt för rund.

Sv: Frågor!

Min gick ganska så lite som 3åring, jag "lullade" mest kortare rundor och varrierade motionen med löshoppning, cyklade med honom lite, tömkörde osv.
Jag riktade mest in mig på att han skulle få en bra grund och tycka de var roligt..så någon vidare ordentlig träning blev de inte i den bemärkelsen

Jag tror de är viktigt att ta det lugnt, speciellt när dom inte är så gamla.

Tack för ditt svar! Har funderat på att prova cykla med henne. Har tänkt att hon ska få vila till hösten när betet blivit magrare.

Jag tycker det är kanon att cykla med dom, anledningen till att jag började de med de var att jag inte hade köp någon vagn än....och sen fortsatte jag bara.
Det gäller dock att man hare n häst man kan lita på...det kan ju sluta illa om jag ramlar

Jag körde en timme 3-4 gånger i veckan, men då hade jag henne utlånad och henne jag lånade ut till motionerade sin häst så :smirk:
Nu är hon 5 och vagnen o selen krånglar :crazy: (Fick ett föl imellan iof)

Jag har kommit fram till att det är bättre att skitta (6-7 i veckan) lite längre än att trava och sen får dom "vila" 3-4 dagar i veckan :eek:
(Tror det var därför grannens bekants ponny fick fång :()

Jag lät min shettis gå på bete på en höst "trodde det var magert" men icke hon fick fång då :crazy:
Har hört att när gräset fryser bildas det sockar av nån form, och vissa har teorier om att en fång häst har en slags diabetes :confused:

Men sen vet jag två smocktjocka shettisar som är 28 resp 18, gått på rikligt bete alla år (utan någon motion, har varit i avel (men det är 5 år sen) och de har inte fått fång än!

Men det låter som du motionerar din shettis bra och jag tror inte det är för hårt/krävande, det ska man ju inte utsätta en yngre häst för.

/Lisa

Min foderhäst jag har på 11 år har jag nyss kört in får nu vila helt nån vecka efter att första gången satt på vagnen så huvudet hennes får smälta allt nytt=)

Nu nästa vecka skall jag ta och köra henne igen och då har jag tänkt ett schema i nått följande

Måndag körning 30 minuter endast skritt och träna på att stanna och sätta igång!

Tisdag vila

Onsdag ut och gå i kuperad teräng och klättra lite

Torsdag vila

Fredag Longering alt löshoppnig

Lördag vila

Söndag körning och träna på travfattningar och avsaktningar!

Så kommer nog de första veckorna se ut men lite småförändringar!

Kommer ju längre tiden gå lägga in mer och mer trav.
Nu är hon iof inte unghäst som växer men jag tar det lugnt iaf eftersom hon stått i 11 år

Jag tycker att det låter mkt det du kör med din lille =) shettisar är trots allt den hästras som tar längst tid på sig att växa även fast den så gott som är minst. Shettisar har vuxit klart vid ungefär 6 års ålder, men är långlivade oxå. *förhoppningsvis* Att trava så långt kan vara skadligt för dens benhinnor och ligament, men fortsätt att köra men tycker att du ska skritta mer *;)

Öhh läste du mitt inlägg??

Var ser du att jag travar mkt??

jag travar ca 500 meter i veckan med min och min är 11 ÅR!:smirk:

dessutom växer nästan alla hästraser fram till 6 år mitt hbl är 6 i år och han är troligen färdig

Tack för alla svar! Glömde skriva att när jag travar med henne så är det givetvis ganska sakta. Ungefär som när man själv är ute och småjoggar :) Hon har i alla fall vilat en vecka nu så det blir nog körning 3-4 dagar nån vecka framöver sen blir det vila vecka 30 och 31.

inte du gazzan utan woffihaa, jaja alla får göra som man vill :bump:

Ahhh ja jag tänkte väl=)

Ja det folk glömmer är att en shettis klarar lika mkt som en stor häst...

Det är samma ritualer vid inkörning som vid ridning.
Det är inte som så att en stor häst skall man skritta på i 15 minuter första gångerna man skrittar och en shettis bara 5;)

Kom ihåg att travarena kör lopp som 2 åringar
om man jobbar en häst redan från 1 års ålder(5-10 minuter om dagen) alltifrån NH övningar(hjärngympa) till longering, till ut och gå en stund till tömkörning till späna på vagn skritta ut 10 minuter .
Då när hästen är 2 år är det inte för hårt att kräva av hästen att trava 5 minuter av ett pass på 30 minuter!
Och att då som 2 är köra 2 gånger i veckan á 30 minuter är inte för mkt att kräva!

När hästen är 2½-3år och skall ridas in har den muskler både i rygg och i baken mm och det kommer inte slita lika mkt vid inridningen som annars!

Jag tycker att alal hästar skall köras in.. för i framtiden kanske hästen skadar si och inte kan bli riden men kan utan problem köras ist=)

Eller ägaren kanske skadar sig och inte kan rida.. då kan man köra ist:bump:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?