Frågor till er med hästar födda 2003!

Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

När reds hästen in?
I oktober 2006

Gick den på bete nu i somras?
Japp,från Juni till slutet på Augusti

Om den rids nu,hur många ggr/vecka?
ca 3-4ggr

Hur långa pass rider du?
15-20min på bana,upp till 45 min i skogen

Hur (i ridhus,ute etc.)rider du?
både och,i ridhus någon gång i veckan,skogen oftast och ibland i paddock,försöker variera mig

Vilken form går din häst i?
bra unghästform

Kan den fatta galopp?
Ja

Longerar eller tömkör du och i så fal hur ofta?
Tömkör i skogen ett par ggr i veckan,mest för att han skall få gå lite utan mig på ryggen.Longerar inte speciellt ofta,bara om han har mycket energi och jag av ngn anledning inte kan rida

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?
Löshoppas varannan vecka,brukar hoppa dryga metern.

hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur högt?
nej

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Varje gång jag rider på bana har jag tränare,i skogen rider jag själv

Om du tänker dig att tävla,när planerar du att din häst är startklar och vilken gren är det?
Jag har alla sinnen öppna och kommer at göra det min häst visar sig passa för.Jag satsar inte på någon karriär eftersom jag inte är någon tävlingsmänniska.det får ta sin lilla tid och så får jag se var vi hamnar.

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Ja,en månad-i juli

Sist men inte minst-är du nöjd med din häst?
Supernöjd!:banana:
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Gotlandsruss Sto Elwira e:citrus 528 ue: Mustang 219 haft henne sedan hon var 6 månader.
Frågorna

När reds hästen in? Hösten 2005

Gick den på bete nu i somras? Ja.. med lättare träning

Om den rids nu, hur många ggr per vecka? 1-2ggr kör desto mer

Hur långa pass rider du? jag kör i ca 50 min beroende på

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du? det tar 10 min med bil till ridhus annars så kör/rider vi ute

Vilken form går din häst i? Unghäst form

Kan den fatta galopp? japp, både vid ridning o körning

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta? ja, så ofta som det går, man ser formen bra utan att det sliter så mycket på henne.

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt? ja, hon gick 3-års testet i höstas fick då hoppa 90 cm ( 1 poäng fån hopp diplom)

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt? endast i ggr men lite cavaletti har del blivit

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge? nej.. ska börja lägga upp konditionen för vårens äventyr

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge? nej inte än men skall börjas rida för dressyr instruktör Jag kör därimott för tränare...

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Körning, dressyr hoppning under 2007 samt 2008

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge? Lite skall hållas i tävlingskondition iaf

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst? Så nöjd man bara kan bli... Hon har ett kanon psyke o jag ångrar mig inte
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Jag har ett gäng frågor jag är nyfiken på att få svar på... Börja gärna med att berätta vad det är för häst ni har!

Frågorna

När reds hästen in?
Feb 2006

Gick den på bete nu i somras?
Ja
Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
5-6 ggr/veckan
Hur långa pass rider du?
40 min ca
Hur (i ridhus, ute etc.) rider du?
mest ute, en gång/veckan ridhus och paddock någon gång ibland
Vilken form går din häst i?
I en bra unghästform
Kan den fatta galopp?
Ja
Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
ja, 1 g/veckan
Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?
Försöker löshoppa 1 g/månaden (hoppar mest uppsuttet)
Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt?
Ja, 1 g/veckan, under hösten högst 50 cm
Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge?
Ja, hon vilade i två månader (nov-dec)
Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Ja, 1 g/vecka
Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Hon skall starta kvaliten i år och lite hoppning på skoj
Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Ja, hoppas på runt två månader
Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Är super nöjd med henne!
Många frågor - hoppas ni orkar svara!
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Jättekul alla ni som orkar svara!! Jag tycker att det är intressant att veta hur långt folk runt om i landet har kommit med hästar som är jämnåriga med min!
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Welsh valack e: Paddock Camargue

När reds hästen in? Började sitta in han i somras -06 men han blev sjuk så vi fick ett längre stop. Började att rida in han nu i okt/nov -06.

Gick den på bete nu i somras? Ja, men arbetas.

Om den rids nu, hur många ggr per vecka? ca 2-4dagr.

Hur långa pass rider du? 15-30min.

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du? Ridhus, paddock och skogen varierat.

Vilken form går din häst i? Börjar att våga slappna av och börjat tänka fram/ner och börja nosa på ett stöd, kommit en bit på väg. Han är i grunden en superkänslig stjärnkikare. Har tagit två år att finna ett bett som han klarar av att ha i munnen acceptabelt, rider annars bara på hackamoore alt. sidepull.

http://www.pixbox.se/pic_show_id6366358.html

Kan den fatta galopp? Ja, han kan fatta för säte/skänkel, men vi gör det ytters sällan. Han samlar sig i galoppen mer än han har styrka till så han får stärka på sig mer innan vi börjar träna den nåt seriöst.

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta? Det varierar men minst en gång i veckan av båda.

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt? Provat en gång, men han tyckte jag var dum ihuvudet som utsatte han för nåt så konstigt. Så det tar vi ett annat år bestämde vi.

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt? Ute i skogen väljer han själv att hoppa över små pölar och pinnar på marken under våra turer. Det tycker han är kul, är inga höjder alls och inget jag har som mål att göra på våra turer.

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge? Nej, han får alltid 1-2 dagars vila per vecka och kommer alltid att få det.

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge? Har tänkt att provrida nu i feb. för en instruktör. Blir jag nöjd så hoppas jag kunna fortsätta en stund, men det är inget måste.

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det? Tränar Akademisk och klassisk dressyr utan tävlingsintresse. Skulle jag vilja tävla så funkar det inte ändå eftersom jag inte byter bort ponny mot stor häst.

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge? Ja, men arbetas.

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst? Har blivit mer än nöjd med honom och undrar många gånger hur jag förtjänat en sån trevlig och duktig häst och är många gånger rädd att förstöra han ridmässigt.

Kan/har ni börjat lära hästen sidoförande rörelser? Det kan han naturligt, det är bara jag som sabbar för honom om han inte gör en förflyttning.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

När reds hästen in?
Hösten 2005 (ett år innan jag fick henne)

Gick den på bete nu i somras?
Ja

Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
Hon rids inte alls nu

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
En eller två gånger per vecka arbetar vi på ridbanan enligt de akademiska principerna

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?
Löshoppar inte

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Nästa sommar kommer hon att gå tillsammans med de andra två. Betessläpp i juni och sedan går de ute så långt in på hösten som möjligt. Alla tre kommer dock att ridas alt. arbetas från marken fyra-fem dagar/vecka

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Mycket
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Jag har en Frieser/Waelsh Cob korsning som är född 03 vad vi tror. Han är framåt, glad, dock envis. mkt lojal ändå!

När reds hästen in?
Han var påbörjad inridning när jag köpte honom våren 06.
Gick den på bete nu i somras?

Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
Min häst rids max 4 gånger i veckan.

Hur långa pass rider du?
Jag rider olika långa pass. De längsta är på 2 timmar med mkt skritt, det är mest för att han gillar att komma ut och sträcka på sig lite längre. Brukar bara ta en eller två långa turer i veckan. lugna.

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du?
Jag rider min häst ute mest! Har ridit honom kanske 5 gånger i paddock på 8 månader.

Vilken form går din häst i?
Min häst går i rätt form i skritt och trav när han själv tycker han är uppvärmd, som brukar vara efter 1.5 timmes ridning. Då travar jag honom lite i form innan jag ska skritta av honom och så. Jag låter han själv söka sig till rätt form. För han tycker det är bekvämast i den rätta formen. Så den kommer utav sig självt mer och mer.

Kan den fatta galopp?
ja det kan han, men vi har inte tränat på att fatta rätt galopp så jättemkt ännu.

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
Jag longerar min häst kanske 3-4 gånger i månaden. Han hade aldrig blivit longerad innan jag köpte honom. På började det lite smått i höstas.
Tömkörning skulle jag göra ca:2 dagar i vackan om jag hade tillgång till det. Kommer förmodligen kunna det snart.

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?

Jag har löshoppat min häst 1 gång. Men han kunde inte hoppa då, utan det blev jag som fick springa och hoppa först så följde han mig som den "lilla hund" han är. Hade hinder i hagen en gång som jag sprang med honom lös. Han följde mig när jag hade tråkigt. Han hoppar max 40 ännu.

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt?
Jag hoppar min häst uppsuttet kanske 2 gånger i månaden, då 1 eller 2 skutt. Ca: 20-30cm. Han hoppar faktiskt nu! Har även hoppat ett som var 40cm långt och 20cm högt. Vårat första lyckade hopp.

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge?
Min häst ska inte vila i vinter. Tycker det är viktigt att hålla i gång han nu när han börjar få lite kondition.

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Jag rider aldrig för tränare. Utbildar hästen själv. Kanske att tränare kommer senare när tävling i högre klasser är aktuellt.

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Riktigt lätt dressyr till hösten, nästa vår(08). Kanske ngn liten Clear round till nästa år (08)


Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Jag vet inte ännu om min häst kommer gå på bete. OM han skulle göra det skulle det kanske bli ca:2-4veckor. Men jag brukar gärna sommaren till att träna muskler och kondition så att man har det om man vill börja tävla.

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Jag är supernöjd. Även om han är lite seg och envis, så är loja och vill aldrig ngt illa. Han är en toppenhäst!
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Har en halvblodsvalack e. Goldmine xx- Zeoliet.


När reds hästen in?
januari/februari 2006

Gick den på bete nu i somras?
Njae, men vi tog det ganska lugn eftersom det var varmt. Han hade däremot en viloperiod på 2 mån på våren.

Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
Han ska ridas 2-3 ggr/vecka, men han tappar skor hela tiden så det bli snarare 1 ggn/vecka...

Hur långa pass rider du?
Ca 30 min

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du?
Blandat uteritt/ridhus

Vilken form går din häst i?
Bra form i skritt, i övrigt lite sladdrig och ofärdig i kroppen i den andra gångarterna.

Kan den fatta galopp?
Ja

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
Longerar före nästan varje ridpass, för att avverka så många bocksprång som möjligt innan jag stiger upp:D

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?
Nu var det ett tag sedan, men 1,10 skuttade han över förra vintern.

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt?
1-2 ggr/månad, ca 80 cm. Inhoppad på terränghinder.

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge?
Nej, ingen vila. Passar på att rida honom när det passar.

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Nej

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Eventuellt cm-hoppningar om några veckor. Då blir det kanske 60- 70 cm. Annars är planen att han ska gå fälttävlan så småningom.

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Vet ej!

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Ibland, när han håller sig lugn. Men, det är mammas häst och i hennes ögon är han alltid duktig och bäst, även om han kommer hem utan mig...:p
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Jag har en -03:a e. Electro-Loooping-Maraton som är dräktig och beräknas föla i slutet av april i år.

När reds hästen in?
Hon började ridas in hösten -05, men pga att jag var gravid och inte kunde rida själv blev det bara lite då och då (när jag kunde få hjälp) tills i december -05 då jag skickade iväg henne på inridning.

Gick den på bete nu i somras?
Ja, hon gick helt på bete från slutet av maj (efter 3-årstest och betäckning) tom mitten av juli och därefter började hon ridas lite igen.

Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
Ca 2 gr/vecka, men jag håller på att trappa ner ridningen pga att hon är dräktig. Under hösten red jag 3-4 ggr/vecka.

Hur långa pass rider du?
40-60 min

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du?
Bara ut i skogen nu, under hösten red jag 2 ggr ute och 1-2 ggr/vecka på ridbana.

Vilken form går din häst i?
I en bra unghästform.

Kan den fatta galopp?
Ja. Däremot har hon svårare för att fatta högar galopp än vänster, men det börjar ge med sig nu.

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
När jag arbetade henne mer ordentligt longerade jag eller tömkörde ca en gång/vecka. Men nu gör jag det bara nån gång ibland.

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?
Inte nu eftersom hon är dräktg i 8:e månaden. I våras och sommras löshoppade jag henne då och då (inte så ofta, kanske nån gång i månaden eller så) upp tom 1.20 som mest, men oftast bara ca 1 m hinder eller mindre.

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt?
Hon är hoppad några små språng uppsutten i höstas. Bara ca 30-40 cm och endast vid 3 tillfällen.

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge?
Hon vilade i december i 3 veckor och nån månad innan beräknad fölning (dvs i mars) slutar jag nog rida henne helt och så får hon vila tills 2-3 månader efetr fölningdå jag börjar sätta igång henne så smått igen.

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Jag red för tränare ca 2 ggr/månad i höstas (ca 40 min åt gången).

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Planerna är att hon ska gå kvalitets som 5-åring (dvs-08) och om inhoppningen (efter att hon fölat) går som den ska så har jag tänkt starta några clear rounds under nästa vår innan kvalitets. Efter kvalitets så hoppas jag att hon är startklar i hoppning. Dressyr väntar jag nog med lite.

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Ja, med föl vid sidan from maj tom aug/sept. Men i slutet av den perioden har jag tänkt komma igång med ridningen.

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Ja, jättenöjd! Hon är supercool och har mycket lätt för att gå i form.
 
Sv: Frågor till er med hästar födda 2003!

Jag har en -03 e flemmingh-roemer som jag har ägt i lite mer än ett år nu =)

Frågorna

När reds hästen in?
augusti-06

Gick den på bete nu i somras?
Gick ute med shettisarna från morgon till kväll, box på natten.

Om den rids nu, hur många ggr per vecka?
försöker rida varannan dag och sen blir det att han vilar någon vecka i mellanåt och så.

Hur långa pass rider du?
allt från en kvart till 40 min beroende på vad vi gör

Hur (i ridhus, ute etc.) rider du?
På ridbana hemma, varit i ridhus nån gång och har börjat rida ut ( svårt när vi har en rätt trafikerad väg som man måste rida på för att komma någon stans.

Vilken form går din häst i?
Går på tyglen i alla tre gångarter, ställer sig rätt och är stadig

Kan den fatta galopp?

Har han alltid kunnat:)

Longerar eller tömkör du och i så fall hur ofta?
longerar alltid lite innan då han har lite sadeltvång, mycket tömkörd innan, dock inte nu längre när jag rider mer.

Löshoppar du din häst och i så fall hur ofta och hur högt?

Vi ska börja, har bara inte hunnit åka iväg..

Hoppar du din häst uppsutten och i så fall hur ofta och hur högt?
Nix, men tänkte börja efter att vi löshoppat lite..

Ska din häst vila i vinter och i så fall när och hur länge?

Nej, ingen speciell vila inlagd, har jag aldrig, utan när snön kommer så ska vi bygga muskler i den, och skulle jag sen känna att vila behövs så får han det.

Rider du för tränare och i så fall hur ofta och hur länge?
Nej, rider själv, har ridit in en del hästar nu så det känns inte lönt att träna för någon när man inte kommit längre och inte heller när där inte är några probelm..

Om du tänker dig att tävla, när planerar du att din häst är startklar o vilken gren är det?
Dressyr såklart;) , hm, ja hoppas på 4 års championatet till hösten, men innan dess ska vi ut i nån lätt klass

Ska den gå på bete nästa sommar och i så fall hur länge?
Nej

Sist men inte minst, är du nöjd med din häst?
Jättenöjd, han är otroligt lättlärd och samarbetsvillig =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp