Sv: Frågor til Ft-ryttare
Fälttävlan!!!!!
1 Jag var 13 (tror jag) när jag började med fälttävlan. Min lillasyrra var 11.
2 Nej, vi hade inga rutinerade ponnyer.Syrrans fjordingkorsning hade tävlat hoppning och dressyr. Min fega d-ponny hade jag tävat hoppning och dressyr på.
3 Vi hade tävlat upp till LB i hoppning (fast för mig gick det inget bra där...) och startat LA dressyr ett fåtal gånger.
4 Som nybörjare kan man råka ut för olika missöden, precis som alla andra som rider fälttävlan!!!!
5 Våga prova!!!! Det är toppen. Jag har utvecklats mycket mer sen jag började med fälttävlan.Men det kräver ju mer av häst och ryttare. och Det kräver ett förtroende mellan häst och ryttare, man måste kunna lita på varamdra!!!
Ta alltid med en tränare so vet din nivå och som kan avgöra vad som är lämpligt för dig att hoppa. Det finns många banor med debutanthinder, dem är 70 cm. Första gångerna kanske du hoppar några stockar, ng dike och rider genom vatten. Jag tycker att alla borde prova på fälttävlan. De flesta kan ju fhoppa 70 cm och de flesta hästar älskar det!!!
Man kommer in i en helt ny värld av träningar, dressyr, hopp och olika kondttions och styrketräningar!
PROVA på, ragga upp några till från stallet eller klubben, hitta en tränare och (vänta...)
.. det kan vara bra och ha en teorilektion eller åtminståne ett snack innan så man vet vad som kan vara bra att ha med osv.
och sen UT OCH TRÄNA!!!!!! Det viktigaste är att ni har kul!!!
LYCKA TILL!!!!!
(Hoppas att du blir fälttävlansryttare!!
)