Frågor til Ft-ryttare

Puppan

Trådstartare
1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan?
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny?
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?)
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare?
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare?

Sv: Frågor til Ft-ryttare

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 10 år
2. Hade ni en rutinerad häst/ponny? Ja, min ponny hade gått lite fälttävlan, men mest hoppning.
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) Vi tävlade LA hoppning och LC dressyr
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? Säkert massor ;)
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare? Ta hjälp av en bra tränare. Ha roligt!

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 13år
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny? Nope en hopponny
3. Vilken nivå var ni på då? Red mvs hoppning. Startade SM första året i ft
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? hur mkt som helst
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare? En bra tränare och lära sig alla viktiga regler

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 14
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny? Nej, den hade bara hoppat banhoppning innan.
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) LB/LB
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? Som sagt, massor
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare? Rid för en tränare.

Lycka Till!

hmmm..bara ett år sen, så hyffsat gammal
2. Hade ni en rutinerad häst/ponny?
Nej, vi va orutinerad i fälttävlan båda två :) Men vi hade hoppat bana på 1.10
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) LC/LB
Ha,ha en hel del. Själv va jag med när en tjej flög av i vattnet och hästen ställde sig på henne, men det gick bra som tur va...
Hitta en duktig, positiv tränare och prova!!!Prövat många grenar,men detta slår inget!!!
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 15
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny? Nej, iofs hade han gått 4-årschampionatet samt några deb, men rutinerad kunde man inte kalla honom...
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) LA/LA
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? massor....
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare? träna för en bra tränare, och glöm inte att ha kul!

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 13
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny? Inte speciellt, hon hade inte tävlat alls innan jag fick henne
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) LB/LB
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? Det är nog mest att man inte har koll på alla reglar helt så det gäller att lära sig allt
5. Vilket/vilka råd skulle ni ge en nybörjare? Träna mycket och ha roligt!

Jag rider inte men min dotter gör
Hon var 13 år
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny?
En ponny som aldrig tävlat fälttävlan, bara hoppning samt en irländare som var en klippa
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?)
LB/LB
Allt möjligt
Att ta hjälp av en duktig tränare och om möjligt träna på flera ställen före första start. Kanske åka och titta på några tävlingar innan man gör första starten. Och som många andra sagt; ha roligt!!

1. Hur gamla var ni när ni började med fälttävlan? 25
2.´Hade ni en rutinerad häst/ponny? nä en hoppehäst
3. Vilken nivå var ni på då? (LC/LC?) LA/Msv hopp LB dressyr
4. Vilka missöden kan man råka ut för som nybörjare? obgränsade

Att ta reda på alla regler och om hur allt går till , gärna följa med någon mer rutinerad ryttare ut som hästskötare innan så man inte behöver vara så orolig för att göra fel saker eller vara orolig för att man skall missa en massa information när man väl själv skall tävla.

Att alltid deltaga på banvisningarna och fråga den som visar/eller någon annan om något är oklart.

:love: Fälttävlan!!!!! :)
1 Jag var 13 (tror jag) när jag började med fälttävlan. Min lillasyrra var 11.
2 Nej, vi hade inga rutinerade ponnyer.Syrrans fjordingkorsning hade tävlat hoppning och dressyr. Min fega d-ponny hade jag tävat hoppning och dressyr på.
3 Vi hade tävlat upp till LB i hoppning (fast för mig gick det inget bra där...) och startat LA dressyr ett fåtal gånger.
4 Som nybörjare kan man råka ut för olika missöden, precis som alla andra som rider fälttävlan!!!!
5 Våga prova!!!! Det är toppen. Jag har utvecklats mycket mer sen jag började med fälttävlan.Men det kräver ju mer av häst och ryttare. och Det kräver ett förtroende mellan häst och ryttare, man måste kunna lita på varamdra!!!
Ta alltid med en tränare so vet din nivå och som kan avgöra vad som är lämpligt för dig att hoppa. Det finns många banor med debutanthinder, dem är 70 cm. Första gångerna kanske du hoppar några stockar, ng dike och rider genom vatten. Jag tycker att alla borde prova på fälttävlan. De flesta kan ju fhoppa 70 cm och de flesta hästar älskar det!!! :love: Man kommer in i en helt ny värld av träningar, dressyr, hopp och olika kondttions och styrketräningar!
PROVA på, ragga upp några till från stallet eller klubben, hitta en tränare och (vänta...) :idea: .. det kan vara bra och ha en teorilektion eller åtminståne ett snack innan så man vet vad som kan vara bra att ha med osv. ;) och sen UT OCH TRÄNA!!!!!! Det viktigaste är att ni har kul!!!
LYCKA TILL!!!!!
(Hoppas att du blir fälttävlansryttare!! :D )

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025