frågor soja, lusern, mustang, selen

Messy

Trådstartare
lite frågor.

Selen, hästen ska ju ha 0,2mg/100kg häst, men ska selen ställas mot någon kvot mot något annat?

Innehåller lusern något selen?

Innehåller Soja någon selen, magnesium?`+ vad väger det? (köper från granngården, typ som smågrus).
Hittade;
Energi: 12,6
Protein: 380
Kalcium: 2,8
Fosfor: 6,3

Olja, stämmer
Energi: 36
Protein: 1000
innhåller det något mg, selen, ca, p?

Sv: frågor soja, lusern, mustang, selen

Nej det räcker att uppfylla mängen selen, nåt annat behövver du inte relatera det till. Sveskproducerat lucern innehåller i princip inget om det inte är tillsatt efteråt, läs på säcken.

Olja innehåller inget protein alls, men energimängden stämmer. Dvs, ca 1 dl olja ger cirka 3,6 Mj men inget protein alls.
Värdena för soja ser ut att stämma bra. Soja ges normalt i mindre mängder tex ett par hundra gram för att få upp proteinintaget.

Olja ges alltid utrört i annat foder för att få upp energiintaget. Givan ska vara väl utrörd i anann mat för att göra nytta, så du kan bara ge en eller ett par deciliter per mål för att tas upp ordentligt. :)

just ja,

Ca/P-kvoten blir 1,88
Ca/Mg 2.3

Hur löser jag det moment 22?

Selen 0,4
men Selen verkar ju inte alltid anges.. tex stråfoderanalysen står det inget i...
Köper jag bara det separat då?

Det är för att sveska jordar är jäättefattiga på selen, så det bli i princip inget selen i höet. Du kan räkna med 0. Ja det finns tokosel på apoteket om du bara ska tillsätta selen.

De andra kvoterna... Siktar du på Ca/P 1.4 och Ca /Mg runt 2.7? Det är inte så noga om du frågar mig, se till att allt är uppfyllt, sen att Ca är mkt högre, dvs högre kvoter tycker itne jag gör nåt. Så länge det inte är tvärt om. Är någon av kvoterna för låg, ge mer Ca. Man kan ge dubbelt så mkt som de behöver utan att a det gör nåt om det är en vuxen häst.

Tack för svaret!

Jag räknade ut att hon måste ha både mer Ca och P för att Mg-kvoten ska bli bra...

Men.. kan tillägga att jag glömde skriva av min mineral-analys.. å den är i stallet. Så vi får väl se hur det blir tillslut!

Du behöver inte höja intaget av P för att sänka Ca/P kvoten. Den kvoten får va uppåt 3 om den vill, bara behövet är uppfyllt och du alltid ger mer Ca än P, dvs kvoten är över 1.1. Det är bara farligt om du ger mer P än Ca, dvs kvot under 1, då utarmar du brosk och skelett. Ta inte precisa kvoter så allvarligt, då blir det jättesvårt.

Dvs: uppfyll behovet av P, Ca och Mg. Överskott på Ca är inget farligt alls. Du kan aldrig mäta fodret eller lita på analysen ner till mikrogrammet ändå, så det är bara bra om alla värden ligger nåt enstaka gram över behövet, och Ca en bra bit över. Då funkar det fint, oavsett decimaler hit eller dit i kvoterna.

var hittar jag grundbehovet då...

damn it, jag har bara hittat på MJ och smrp...

djungel, men den här gången SKA jag lära mig ordentligt !

Använd till exempel hippocampus eller freefarm foderstatsberäkning, det hittar du på nätet om du goolgar.

MEN, när du börjar räkna, knappa in ungefär antal kilo foder som hästen ätit hittills och titta på MJ-siffran. Dra av lite om hästen är fet, lägg till lite om hästen är mager. Ploppa in tex nåt normalvärde på säg 8 Mj per kg hö. Jämför den Mj siffran med den de föreslår i programmet för din typ av häst och träningsnivå. Stämmer det väl överens, gå efter programmet. Stämmer den inte alls kan du antingen pm:a någon:p eller mixtra med valen för kroppsvikt och träning så det stämmer med din uppskattning av behovet för din häst och räkna efter de tabellvärdena. Alla mina hästar behvöer mer än tabellvärdena för att hålla sig fina. Sedan får du justera lite under det första året du har beräknad foderstat tills du kommer fram till din hästs behov. :)

Går du bara efter normalbehovstabellerna riskerar du att fodra efter en tabell istället för hästens behov, som kan variera jättemycket.

SMRP och MJ har jag räknat, och vill ha en kvot på 6,5-7... så ska jag kolla sen. hon är fullblod och saknar överlinje. kvot 4 på stråfodret :crazy:

men just ca p mg-behoven hade ju varit kul att ha i mg.

gillar inte slu... räknar hellre förhand och lär mig själv :)
kontrollfreak ;)

Jag räknar också efter mina egna värden, men ja använder deras program som snabbminiräknare. Bara att knäppa in och hur mkt det blev. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst? Innehåll Kalcium, Ca...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka