Frågor om skötsel m.m! TACKSAM för svar!!

M

mm_s

lite frågor! tacksam om jag får svar på ALLA! :p

varför går vissa hästar barfota egentligen? Finns det hästar som går barfota året om? Altså även på vintern? Kan man galoppera dessa hästar på typ en äng med snö lika väl som man kan galoppera en häst som har skor?
Vad gör egentligen broddar på hästen? Är det bara till för att undvika halka?
Hur vet man egentligen när det är för hårt på marken för att t ex galoppera eller trava? (tänker på vintern nu) För man ska väl inte behöva skritta en hel vinter. :confused: Måste man vänta tills snön kommer och det blir mjukt så man kan rida på t ex en äng? För nu är det väl alldeles för hårt. Det är ju is på marken.
Hur kallt ska det vara för att hästen ska behöva ha täcke på sig? Ibland har man ju sett hästar med täcke inomhus i ett stall. Så vid vilken temperatur måste hästen ha täcke? Vet att det är olika från häst till häst, men om vi säger ett vanligt varmblod...??
Och om man ska hyra en häst också har den förra ägaren gett den ett visst foder, och sedan får man inte tag på just det fodret, hur ska man ändra foderstaten då? Om man ändrar den för kraftigt kan ju typ hästen få problem i magen osv.
Samma sak om den tidigare ägaren ridit hästen kanske 3 dagar i veckan, och sedan vill man själv rida den typ alla dagar i veckan, då måste den väl ha mer foder (för att få mer energi). kan man bara ge hästen mer foder då? Eller måste man ge lite mer för varje gång? (inte börja direkt). Utan som ge den lite mer för varje gång man fodrar.
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Frågor om skötsel m.m! TACKSAM för svar!!

lite frågor! tacksam om jag får svar på ALLA! :p

varför går vissa hästar barfota egentligen?
Med hovar som klarar av att gå barfota finns det ingen andledning att ha skor

Finns det hästar som går barfota året om?
ja

Altså även på vintern? Kan man galoppera dessa hästar på typ en äng med snö lika väl som man kan galoppera en häst som har skor?
Ja en häst som är barfota halkar mindre än en häst med skor utan brodd, jag personligen skulle dock aldrig galoppera på en äng eftersom man inte ser hålor och stenar som hästen kan skada sig på

Vad gör egentligen broddar på hästen? Är det bara till för att undvika halka?
ja de förhindrar att hästen halkar, som dubbar på vinterdäck

Hur vet man egentligen när det är för hårt på marken för att t ex galoppera eller trava? (tänker på vintern nu) För man ska väl inte behöva skritta en hel vinter. :confused:
Är vägen frusen så travar/galopperar inte jag. Ja det händer att man bara kan skritta hela vintern, då får man åka till ridhus istället

Måste man vänta tills snön kommer och det blir mjukt så man kan rida på t ex en äng?
Ängar, se ovanstående svar

För nu är det väl alldeles för hårt. Det är ju is på marken.
Hur kallt ska det vara för att hästen ska behöva ha täcke på sig?
Det finns ingen regel som säger att då och då ska hästen ha täcke, många klarar sig utan hela vintern medans andra behöver täcke när det blåser och regnar och är 10 grader varmt

Ibland har man ju sett hästar med täcke inomhus i ett stall. Så vid vilken temperatur måste hästen ha täcke? Vet att det är olika från häst till häst, men om vi säger ett vanligt varmblod...??
Svar ovan

Och om man ska hyra en häst också har den förra ägaren gett den ett visst foder, och sedan får man inte tag på just det fodret, hur ska man ändra foderstaten då? Om man ändrar den för kraftigt kan ju typ hästen få problem i magen osv.
Man vänjer in nytt foder under minst en vecka, vad du ska ge hästen beror på vad din hö analys visar, därefter räknar du ut foderstaten, dels underhålls behovet och dels tillägg för arbetet

Samma sak om den tidigare ägaren ridit hästen kanske 3 dagar i veckan, och sedan vill man själv rida den typ alla dagar i veckan, då måste den väl ha mer foder (för att få mer energi). kan man bara ge hästen mer foder då? Eller måste man ge lite mer för varje gång? (inte börja direkt). Utan som ge den lite mer för varje gång man fodrar.
Mer foder vänjer man in som ett nytt foder, beroende på vad det är och hur känslig hästen är så vänjer man in på en eller två veckor
Tacksam för svar! :bow:

Många frågor, hoppas du fick några klargöranden;) (Mina svar i fetstil)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar