Frågor om sidepull!

C

CCorneliaa

Jag har nu sedan 3 veckor tillbaka gått ut med min ponny i Monty Roberts Dually grimma. Det går jättebra och han trivs mycket bättre med den än med bett.
Enligt Monty kan man också rida på grimman och då fungerar den som ett sidepull, och eftersom att han trivs så bra med grimman så tänkte jag att han antagligen trivs bra med att blir riden på den också.
Men grimman är varken snygg (:o) om man ska rida på den och så sitter den inte jättebra så man måste sätta nosremmen på plats rätt ofta. Så därför tänker jag köpa en riktig sidepull och då har jag några frågor om det:

- Rider man likadant på en sidepull som på ett vanligt bett (rider med vanligt tredelat)?
- Vart kan man köpa en sidepull?
- Hur ska den sitta? (skicka gärna bild.
- Har hört att en vanlig remont grimma kan fungera som en sidepull, fungerar remontgrimman då årecis likadant som sidepullen eller är det någon skillnad?
- Hur ska då remontgrimman sitta, som en vanlig nosgrimma eller som en remont?
- Om man rider på remonten, behöver man då käkrem, pannband eller sidostyckerna eller räcker det att rida på bara grimman?

Tacksam för svar :laugh:

Sv: Frågor om sidepull!

Jag rider min häst bettlöst nu. Fungerar superbra!
Lätt att stoppa hästen om den nu skulle bli rädd och dra iväg. Men annars använder jag mycket små signaler och rider mest med sätet. Använder sidepullet för att böja hästen och som förfining av hjälperna.

PMar vart jag köpt det, då jag inte tror att man får skriva det här.

När jag fick det satt det såhär:

Men eftersom remmarna satt för nära ögonen flyttade jag dem bakom ringarna istället, vilket fungerar lika bra det, tycker jag iaf. Dock är pannbandet för kort och ska bytas ut.

Rider även i två hemmagjorda träna som fungerar lika bra som sidepullet. Eller iaf det med remontnosgrimman. Den vanliga engelska får jag inte rida ut på eftersom det inte är lika "skarpt". Dock fungerar det superbra tycker jag :D
Engelska nosgrimman

Remonten gled fram i ögonen på min häst, så där fick jag sy på en käkrem för att det skulle funka.
Remontnosgrimman

Jag har nu sedan 3 veckor tillbaka gått ut med min ponny i Monty Roberts Dually grimma. Det går jättebra och han trivs mycket bättre med den än med bett.
Enligt Monty kan man också rida på grimman och då fungerar den som ett sidepull, och eftersom att han trivs så bra med grimman så tänkte jag att han antagligen trivs bra med att blir riden på den också.
Men grimman är varken snygg (:o) om man ska rida på den och så sitter den inte jättebra så man måste sätta nosremmen på plats rätt ofta. Så därför tänker jag köpa en riktig sidepull och då har jag några frågor om det:

- Rider man likadant på en sidepull som på ett vanligt bett (rider med vanligt tredelat)?
- Vart kan man köpa en sidepull?
- Hur ska den sitta? (skicka gärna bild.
- Har hört att en vanlig remont grimma kan fungera som en sidepull, fungerar remontgrimman då årecis likadant som sidepullen eller är det någon skillnad?
- Hur ska då remontgrimman sitta, som en vanlig nosgrimma eller som en remont?
- Om man rider på remonten, behöver man då käkrem, pannband eller sidostyckerna eller räcker det att rida på bara grimman?

Tacksam för svar :laugh:

Ja, egentligen kan man väl säga att man rider likadant som med ett bett, dock kan kanske sidepullen upplevas som något otydlig och man måste göra hjälpen lite "tydligare" En sidepull kan man ofta köpa i sin lokala ridsportbutik, annars på någon affär som säljer westernprylar. Jag red för många år sedan på en remontnosgrimma med tyglar i, och det fungerade fint. Hade inget pannband el käkrem.

Vill du ha tips på vart man kan köpa ett sidepull, skicka ett PM.

- Rider man likadant på en sidepull som på ett vanligt bett (rider med vanligt tredelat)? Nej, du ska ha mer eftergift på ett sidepull, inte sitta och "ha kontakt" hela tiden som de flesta har när de rider med bett. Tyglarna ska vara lösa/långa utom när du behöver kommunicera med hästen.
- Vart kan man köpa en sidepull? På ganska många ställen!! Sök på nätet!!
- Hur ska den sitta? (skicka gärna bild. Sök på nätet så finns det rätt mågna sidor med bilder och text om anpassningen. Det ska sitta lägre än vad det gör på Ella-99:s bilder, bl a för att de ledande tygeltagen ska vara tydliga. Så här: http://web.telia.com/~u47202999/1-2-3/justering.html
- Har hört att en vanlig remont grimma kan fungera som en sidepull, fungerar remontgrimman då årecis likadant som sidepullen eller är det någon skillnad? Jag har aldrig provat, men det borde bli mer "ostadigt" med en remontgrimma. Ett sidepull har, som du ser på länken jag la in, fler remmar för att hålla nosdelen still så att inte sidstyckena hamnar i ögonen på hästen.
- Hur ska då remontgrimman sitta, som en vanlig nosgrimma eller som en remont? Lågt. Se ovan!
- Om man rider på remonten, behöver man då käkrem, pannband eller sidostyckerna eller räcker det att rida på bara grimman? Som jag skrev ovan så tror jag det är svårt att få det att sitta still! Men det beror ju på hur ridningen är och hur hästen ser ut! Min häst har knappt någon pannlugg, sätter man på honom sidepull, träns eller liknande utan pannband och käkrem så sitter det inte kvar...

Nej, utifrån vad jag förstått det som så ger H**ks bettlösa tryck i nacken och långs sidostyckena, medan ett sidepull trycker mot nosgryggen.

Jenny1: Hmm.... borde jag sätta det längre ned tycker du?
Jag tycker det sitter ganska bra och känner att tygeltagen blir väldigt skarpa om jag inte bara tar väldigt löst som jag brukar.

Okej. Men vilket är bäst igentligen, tryck på nacke och sida eller nosrygg??
Jag menar om man vill rida ut och kunna stanna sin häst. Försöker göra det med sätet men det funkar ju inte alltid lixom ;)

Jag har ju bara testat ena slaget :D
Men skulle tro att det är svårare att få stopp på en häst som skenar/drar iväg med ett som endast trycker på sidorna och i nacken. Om du trycker ned hästens nacke hamnar den ju bara ännu mer framstupa, och alltså ännu mer i obalans och springer ännu fortare.

Pga av dena teori valde jag ett sidepull istället för h**ks bettlösa. Men jag har ju ingen aning om ifall det stämmer. Har däremot varit med om att sitta på en häst (inte min egen) som drog iväg i fullt ös. Då hade den ett bett som gav mycket tryck i nacken vilket gjorde hästen obalanserad och ännu tyngre i handen, och den sprang såklart bara ännu snabbare :crazy:

Men jag kan ju egentligen inte säga något eftersom jag bara prövat ett av alternativen :p

Hej igen. Okej. Men det låter logiskt. Har bara väldigt svårt att hitta sidepull varianten i butikerna. Varken Hööks eller Börjes har dom! Hade varit bra med lite variation tror jag. Har ridit med samma bett i flera år nu. Vilket man inte heller ska göra :crazy:

Jag sätter alltid sidepull längre ner, du behöver inte ta lika mycket i tygeln då för att få ledande tygeltag t ex. Min häst går superbra på sidepull, sitter det där det ska behöver jag knappt peta på tygeln för att få gensvar. Hamnar det högre upp behövs lite mer tag i tygeln. Men allt beror ju på hur hästen är att rida! Funkar det för dig så är det väl okej! Det går ju bra att rida i vanlig grimma eller repgrimma också om hästen funkar på det och de sitter ju inte så långt ner! Men enligt "konstens alla regler" ska ett sidepull sitta längre ner...

Det Hööks har är inte ett sidepull, det är ett bitless bridle. En del hästar funkar bättre på ett bb, andra på ett sidepull... Ett bitless bridle kan du rida mer som ett vanligt träns, alltså med mer kontakt med tygeln eftersom trycket blir på fler ställen än över nosryggen. Min förra häst gick bäst på bitless bridle, den jag har nu går bäst på sidepull. (Tror jag, kom just på att jag nog knappt använt bitless bridle på honom... :o Borde testa..)

Tack för alla svar. Ska på jakt efter ett sidepull. Kan vara bra när man tömkör också. Lite variation så min pålle blir mjukare i munnen. Ska variera bett med.
Må väl

Jag rider min häst bettlöst nu. Fungerar superbra!
Lätt att stoppa hästen om den nu skulle bli rädd och dra iväg. Men annars använder jag mycket små signaler och rider mest med sätet. Använder sidepullet för att böja hästen och som förfining av hjälperna.

Hej! Du rider alltså dressyr på din häst med sidepull. Hur var övergången mellan bett och bettlöst? Är rädd att min häst inte kommer fatta och bara göra lite vad hon vill... Vi har precis satt igång så än så länge kan jag behöva ge tydliga signaler mm.

Usch vad långt ner det sitter. Tänk på att hästens nosben tar slut precis där, så det lär ju göra fruktansvärt ont om man bara tar lite grann!

Till alla: prova er fram! Ni märker själva vad som fungerar bäst på eran häst.
I ett sidepull och remontnosgrimma är det bra att det är lätt att ta ledande tygeltag och man kan dra i en tygel (om man har en häst som gärna sticker och är lätt att stoppa på det sättet) utan att hela bettet åker in i munnen (det är ju knappast skönt för hästen).

Japp! Eller jag har inte ridit så mycket på det än, men på de hemmgjorda bettlösa tränsen har jag tränat både dressyr, ridit ut osv. Fungerar toppen, tycker jag iaf :laugh:

Jag har ridit på remontgrimma, den hade både käkrem och pannband och satt lite lägre an en vanlig engelsk nosgrimma. Det fungerade bra på den hästen.

Jag har funderat på om inte en spärrgrimma, som används inom travet, skulle fungera ännu bättre. Den har ringar på sidorna där man skulle kunna fästa tyglarna.

24103.jpg

Jag har träningsgrimman från hööks och sen så har jag satt dit en extra rem ovanför själva nosdelen. Kan ta kort om jag kommer ihåg.

Japp! Eller jag har inte ridit så mycket på det än, men på de hemmgjorda bettlösa tränsen har jag tränat både dressyr, ridit ut osv. Fungerar toppen, tycker jag iaf :laugh:

Millanoch ja rider oxå bettlöst,funkar super!

Då ska jag ta och testa det!!
Men det blir inte förrän nästa helg då Hamlet har varit halt och måste vila en vecka till innan jag kan sitta på honom.

Jag har nu ledit (hur böjer man leda egentligen:confused:) honom i Dually grimman som ska fungera som ett sidepull i 3 veckor nu så han är van vid tryck över nosen. Kommer att köpa en remont till att börja med eftersom att jag inte har råd med ett riktigt sidepull.

Är det något annat jag ska förbereda honom med eller träna på innan jag sitter upp utan bett, eller är det bara att köra på?

Tack för alla svar!:D

Liknande trådar

Islandshäst Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då...
Svar
18
· Visningar
3 803
Senast: Lingon
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag har länge tänkt på att jag vill testa ett bettlöst träns till min häst. Han är och har aldrig varit särskilt glad för bett, och vi...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Swedenping
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka