Precis som
@Jenka påtalar så är det nog inte tal om någon hund i sommar om du ska ha en renrasig schäfer (och med schäfern sjukdomsbild kan jag endast rekommendera renras så att du själv kan kolla ledstatetstik i flera led tillbaka).
Det första du ska göra är att kolla upp kennlar (du kan tillexempel gå med i olika schäfer hunds grupper på fb och där göra ett inlägg och beskriva vad du är ute efter så kommer folk att tipsa om en uppsjö av kennlar). Sedan börjar jobbet med att kontakta kennlarna och åter förklara vad du är ute efter så de i sin tur kan tala om ifall de har någon planerad parning som kan passa dig. När du kommit så här långt har du säkert också fått ett ungefärligt leverans datum för kullen och det är dags att du gör ordentliga efterforskningar, prata med andra valpköpare från kenneln, kolla upp hundarna som ska paras både på avelsdata och workingdog. På avelsdata tittar du efter ledstatetstik. Att hundarna har ledindex över 100 är ett bra riktmärke men du kan också själv kolla vad de fått för röntgenresultat. Du vill också kolla på hundarna MH spindel. Att de inte har skottrödslor eller kvarvarande rädslor mm. Det kan vara jättespännande att kolla på alla kull syskon och eventuella avkommor.
Är du nöjd med vad du ser. Ställer du dig på kö. Är kullen redan född brukar uppfödaren kunna svara ganska snabbt om du får en valp eller ej (de kan säkert vilja göra någon form av koll och prata med din mamma mm innan de ger besked). Är kullen inte född är det bara att vänta och hoppas att uppfödaren får så pass stor kull att det blir en valp till dig. Med detta sagt så tror jag att du förstår att nästa sommar kan vara bra att sikta in sig på (ev. Jullovet kan ju funka om din mamma sedan kan ha hunden på jobbet)
Jag tänkte också på kostnader.
Har du koll på att det kostar ca 20000 första året + foder (500 i månaden)i bara fasta kostnader?
(12-15000 inköp, försäkring 5000 samt 1000 kr för vaccinering)
Sedan är det bra om du har en buffert för ev oplanerade veterinärbesök (första året är det vanligt att hunden råkar äta i sig nått eller att det strular lite med valptänderns så det är bra att ha räknat med den utgiften)
Jag hade egen schäfer när jag va i din ålder och hade med henne när jag flyttade hemifrån för gymnasiet. Det som är svårt är att man kan inte först lämna hunden ensam hela dagarna och sedan lämna den igen för att jobba extra på kvällen, så jag hade en deal med min mamma (hon hade 3 egna schäfrar) att hon stod för mat och försäkring till hunden. Ville jag ha något extra runt omkring (sele, halsband, leksaker, godis) fick jag lösa det själv men de rullande kostnaderna stod hon för. Det funkade för mig iaf men det betydde ju att jag Aldrig var ute med mina kompisar efter skolan. Både pga att jag inte kunde lämna hunden och att jag faktiskt inte hade pengar till nått annat. Det kändes rätt då men jag kan ångra det lite i vuxen ålder, det känns som jag missade liten del av att vara tonåring då jag vart väldigt isolerad (hade säkert varit annat om jag gått på nån form av djurlinje men jag gick hantverkslinjen så även sådana saker spelar in.)
Jag vill också tipsa om att du redan nu kontaktar din lokala Brukshundklubb, skapar lite kontakter och besöker deras träningar så du får se hundarna jobbar på nära håll. Då kan du säkert få massa tips och idéer