Frågor om premiering

Skuggfaxe12

Trådstartare
Hur mycket brukar ni få visa upp traven på premiering? Är det tillräckligt för en domare att bara se en halv raksträcka? :confused:

Skulle bara vilja höra era erfarenheter av premieringar.

Det är ju olika beroende på vilken häst jag visar - de travar ju olika. Fölen/unghästarna rör sig ju inte alltid så bra som dom skulle kunna, de brukar få 7-8 medans mina äldre ston och valacken jag hade nästan alltid får 9:or. Har tex aldrig (än ska väl tilläggas!) fått en 7:a eller sämre på traven på någon av mina äldre.

Domaren hinner nog se det hon/han behöver se, du travar ju först bort från domaren och sedan mot domaren. Dessutom är det ju upp till visaren att se till att hästen är tränad för uppgiften dvs att den travar bra på den sträcka som ges.
Oftast tycker jag att ringen är tillräckligt lång, annars får du väl springa längs diagonalen för att få en längre sträcka (fast det brukar inte domaren alltid uppskatta).

Men jag fick ju bara trava bort i från domaren. Sen var det inte mer. Tror jag. Det kändes bara så erhört kort sträcka. Jag visade sto med föl.

Så då menar du att jag bara fick trava så kort sträcka för att jag hade så väluppfostrade hästar? :D :)

Vi hade visning bara på diagonalen och ingen visning i ring.

Hur mycket man får trava beror nog i hög grad på om domaren är "säkra" på vilket betyd de ska sätta. Jag visade en häst som fick högt travbetyg som treåring vid ett tillfälle. Tror dock domarna tvekade ett tag, för jag fick springa flera varv extra i ridhuset, utöver de ordinarie sträckorna. Lite svettigt...

Konstigt i så fall. Är du säker på att du bara fick springa bort från domaren? Fick du skritta tillbaka då eller?

Om dina hästar är väluppfostrade eller inte vet ju inte jag :D men det gäller ju att träna hästarna så att de kan visa sin bästa trav på en så kort sträcka som det är i en ring på utställning/premiering.

Jag är nästan bergis på det. Betvivlar att det var för att hästarna var så väl uppfostrade, för det var första gången jag visade hästar på premiering.

Ja, jag skrittade tillbaka. Domaren (rätt ord?) sa inte om han ville ha mer trav. Gjorde ju som han sa.

Jag vet inte vad hon fick på traven. Men hon fick sammanlagt bara 38 p när hon fick 39 p som 3-åring. Det kändes då som att den där ena poängen var att jag inte ens fick visa upp traven. :(

För det första så är 38 poäng inte dåligt! :)

Konstigt (och dåligt!) av premieringsförättaren att inte låta dig visa hästen ordentligt - jag skulle travat tillbaks också OM han nu inte sagt att han ville se skritten tillbaks förstås.

:D Tackar! Det kändes inte så bra. Kändes som jag klabbade till det för min lilla gumma. :o

Jag tyckte också det var dåligt, blev himla besviken som sagt.

Nu kanske jag är ute och snurrar, men jag tror att premieringsbokstaven har med nedärvningen att göra. Så vitt jag vet börjar alla ston på B, och sen kan man höja dem varteftersom det går bra för avkommorna.

Klass I är de om de får 38 poäng eller mer på premiering, alltså är din häst klass I. :)

Om du är missnöjd med poängen kan du ju alltid visa henne igen. B är en bokstav för nedärvning. Nu finns ju även G, GI, GII osv som inte har med avkommorna att göra. :smirk:

har bara visat på en premiering och aldrig mer, extremt nonchalant domare som utryckligen sa till sin medhjälpare att han ville ha det överstökat så han kunde gå och fika.

Min häst fick först trava mot de andra hästaran, visade upp en mycket fin trav som hon har, mne han stod och bläddrade i sina papper och kollade inte, därefter fick hon springa ifrån alla andra hästarna och då blev inte specellt bra då hon stod emot och vinglade.

Domaren påståd att hon var väldigt stor (han fick det att låta som hon var abnormt stor och frresten när blev 164 stort på ett treåringt halvblod???) grov och tung???? hon hade lite gräsmage inte extremt men lite rund vilket jag tycker är fullt tillåtet i mitten av juli, men grov och tung är hon inte, han sa också att hon var trång mellan frambenen, bullshit DÄR är hon bred och sen undrar jag hur han kunde se detta då han varken tittade på henne framifrån varesig under skritten eller så hon stod uppställd.

totalt blev det 38 p vilket är helt OK men den stämmer inte övernes med kritiken som han gav.

Flera för mig okända kom fram och sa att det var en mycket fin högrest och ÄDEL häst jag hade, jasså sa jag domaren tycker hon är grov och tung och de fattade inte heller vad han hade tittat på.

Det är väldigt tråkigt att du fick en så dåligt genomförd bedömning. vissa domare är inte intresserade känns det som. har också råkat ut för en sån typ och det var på treårsprem. då det skulle delas ut diplom... men det var samma sak. fick knappt visa trav. och när jag väl fick upp farten på lilla donnan så pratar han med sekreteraren. J-vla karlar, att de aldrig kan göra två saker samtidigt, skall det vara så himla svårt att både titta och prata!?

hoppas du kommer igen på en annan premiering/utställning, för merparten av domarkåren är faktist kompetenta och brinner för sin sak och ger ett respektingivande intryck och en konstruktiv bedömning. Du och andra kan ju se vilken typ av häst du har! :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
722
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka