Frågor om kaninavel

A

aalice_

Hej!

Det är så här att min kanin ska snart få ungar (hon bär inte på dom än)
men jag är orolig för en sak,det är så här att jag köpte henne i en djuraffär och jag vet inte äns vem hennes mamma eller pappa är.
Är det bra att hon får kaninungar då ? jag tänkte om mamman eller pappan har bettfel eller någon sjukdom.
Och hur ska jag då ta reda på om mamman eller pappans sjukdom ?

Tacksam för svar

MVH Alice

Sv: Frågor om kaninavel

det finns många som är emot sån avel och många som inte är. Jag är en sån som utan vidare kan avla på en zookanin om den har vad jag söker och inte visar tendens till något "oönskat".

Jag skulle parat med en hane som jag känner till stammen på, så inte den bär på något och förstorar risken att det blir något man inte vill hasåsom bettfel, defekter m.m

Om du inte har stamtavla på den så är det nästan omöjligt att få tag på uppfödaren som kan berätta om mamman och pappan. Men om inte din kanin har något bett fel eller liknande ska det nog inte vara någon fara om du para med en fel fri hane =D

Hej ^^

vet du hur man kan upptäcka bettfel på kaniner ?

Hej

Kan du förklara för mig vad en bolåda är ? :P

håll i kaninen stadigt och ta gärna hjälp av en kompis. ta tummen och pekfingret ocg "dra" lätt upp kaninens mungipor. då ser man tänderna. allra helst ska ju kaninen ha så att tänderna på över och underkäken går jämt ihop men dety gör inget omm dom har lite överbett. alltså att framtänderna går över underkäkens tänder. om kaninen har nederkäkens tänder över underkäkens har den ett såkallat "bettfel" hoppas detta har varit till hjälp:p.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama