Frågor om inridning av er unghäst

lakrits

Trådstartare
Har ni ridit in era unghästar själva?
Hur gick det? Snäll eller besvärlig?
Hur många avåkningar ;) ?
Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?

Berätta?

Ni som inte red in dom själva,,,blev ni nöjda med det inridaren gjorde?
Hur länge var hästen borta?
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag red in min nordis själv våren -05. Han var då 4. Håller nu på med nästa projekt, som är ett russ f. -03.

Nordisen var hur lätt som helst att rida in. Kan knappt minnas att han hoppat och skuttat. Jobbade honom mkt från marken först och tog det sen väldigt lugnt med själva inridningen. I slutet på förra hösten och även i våras, så var han riktigt trotsig och försökte hela tiden slippa undan, hoppade bl a över paddockstaketet på ca 1,30 med mig på!

Russet som jag håller på med nu verkar inte riktigt lika enkel. Han har lite svårare för att acceptera nån på ryggen och gillar inte bettet nåt vidare. Sist jag satt på honom och skrittade ett par steg, så gick det bra. Då red jag bara i grimma. Så fort han började köra ner huvudet och tramsa i sidled, så sa jag bara ett bestämt NEJ. Han lyssnade på detta, men försökte ett par ggr till. Till slut gav han sig och var jättesnäll. Har åkt av ett par ggr, men landat på fötterna och haft tyglarna kvar i handen...

Det viktigaste jag tänker på vid inridning är att ta det LUGNT och att anpassa inridningstakten efter individen. Var lyhörd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har ni ridit in era unghästar själva?

Ja (eller fullblodstreåringen var inriden sedan länge när hon köptes)

Hur gick det? Snäll eller besvärlig?

Som ett lamm, men vääl grundhanterad och grundtränad.


Hur många avåkningar ;) ?


0

Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?

Nuvarande är bara tre, men ingen av mina tidigare har haft fasoner för sig som 4 - 5 åringar. Däremot får de ofta en liten trotsperiod med lite fasoner någon - några månader efter inridningen men det brukar ge sig på några veckor.
Hur länge var hästen borta?[/QUOTE]
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Ja, den första en korsning russ/varmblod 3 år köpt av en hästhandlare men inga problem alls, ingen avåkning.

Den andra ett fullblod köpt som tvååring, började inridningen när hon var tre år. Inget hanterad alls innan men inga problem där heller, en avåkning (hon såg lika förvånad ut som jag när jag låg på marken:smirk: )

Min nuvarande ett varmblodssto köpt förra hösten 3 år, sadelvan ej inkörd, jättelätt och underbar att hantera! Ingen avåkning än så länge:angel:

:bump:
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har jobbat med inridning av hästar. Framförallt fullblodsåringar men har nog provat de flesta raser vid det här laget.

Har alltid haft uppfattningen att det är ett stort misslyckande om man åker av, då har man inte gjort grundjobbet ordentligt.
Hästen jag har nu var knepig att rida in, han var stor och valpig och "frös" inne i ridhuset så honom fick jag rida in i skogen och sedan dess rider jag in alla i skogen.
Jag är helst ensam om det inte är en otroligt knepig häst. Och jag har gärna hunden med mig för att kunna skicka före om hästen inte vågar gå.
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag har ridit in 2 av mina hästar själv, och det har gått jättebra, inga avåkningar alls. Dom har varit lugna och fina och inte tyckt det var nåt konstigt alls att få en ryttare på ryggen.

Grunden för att det ska bli en bra inridning är att man har förberett sig och hästen på rätt sätt och inte gått för fort fram
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Red in en liten c-ponny som 3 åring. Hon var snäll, men försökte testa lite i början genom att dra ner huvudet. Men lyckades iaf hålla mig kvar :)
Rider nu ett 4 årigt halvblodssto. Hon har varit snäll, men e väl nu inne i en trotsperiod. Kan va ganska tjurig ibland och lite "bitchig".Men när man väl fått henne på sin sida är hon underbar. Inte ramlat av henne heller.
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag red in mitt arabsto själv (hon är 7 idag).

Jag hade tömkört henne mkt innan, så jag satt i princip bara upp och började rida. Hade med mig stallets stadiga nordisar som "föredömen" första två gångerna.

Inget strul på något vis alls och jag har hittills inte åkt av henne.

Trotsålder, tja för 3 år sedan hade vi en maktkamp angående ett vattenfyllt dike. Det skulle väl vara det då...
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Alla har varit precis som man kan förväntasig av grundarbetet. De flesta är så enkla (connemaror) så de behöver i princip inte ha gjort ngt alls innan mer än vant sig vid bett. Precis som connemarorna ska vara i grund o botten - bara att sitta upp o rida ut.

De lite otryggare har såklart krävt lite mer, men de är få fall. Det innebär typ att vi hängt lite mer. Men det mesta löses på ryggen, jag är helt enkelt bättre på att rida än hantera....

Trotsålder tror jag bara är "struntsnack". Ställer man lagom höga krav, är pedagogisk o rättvis och ger tillräckligt med vila så flyter det på. Visst, PROBLEM för man ju alltid, men att kalla det trotsålder tycker jag verkar lite överdrivet. Då tror jag utbildaren gjort fel. Men jag har inte sååå stor erfarenhet heller, dock kan jag relatera precis ALLA problem jag haft med unghästar antingen till mig, att jag gjort fel/gått fort fram eller eller till att hästen blivit skadad/tidigare skadat uppenbarats.

Kommer så fort över en avåkning så jag minns den oftast inte ens när jag kommer hem. Tror inte jag åkt av ngn pga en "unghästgrej", knappt ngt annat heller

Förutom när lilla ettriga b-ponnyn slängde mig i backen två gånger förra julafton så jag slog mig halvt fördärvad. Med det var bara att sätta ett snöre i framvalvet o rida på dagen efter så löste det sig. Inget jag skulle kalla trots, alla hästar undrar var gränserna går på sia egna vis, varje dag och då får man vissa vad som är rätt o fel, små som stora.
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har ni ridit in era unghästar själva?

Håller på för fullt just nu, så ja;)

Hur gick det? Snäll eller besvärlig?

Läskigt bra går det. Som om hon alltid burit ryttare i hela sitt liv, faktiskt...

Hur många avåkningar ?

Inte än...hoppas det inte blir nån...

Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?

Får återkomma med detta då. Hon är bara 2,5 år än så länge
;)
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har ni ridit in era unghästar själva?
Ja jag har ridit in en del nu..3 b-ponnyer, 2c-ponnyer, 2storhästar ( eller den ena var början på inridning när jag fick den men de hade pajat det mesta för hon bara stod på bakbenen, sen har jag ridit in ett 20-tal shettisar..)
Hur gick det? Snäll eller besvärlig?
de har varit snälla, om man bara har jobbat rätt från marken till en början så brukar de aldrig vara några problem.. flög dock av min unghäst en gång, men det var pappas fel som inte släppte linan när han hoppade iväg och så blev han så rädd för att pappa höll o så.. ( behöver jag säga att de bara precis får hålla när jag hoppar upp nuförtiden?)
Hur många avåkningar ;) ?
1 gång..
Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?
nej, det har varit väluppfostrade sen början =)
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag håller på att rida in en 3 åring nu, ett litet nätt halvblod på 154 i manke.. Har hittills bara ridit i skritt med ledare men det var inga problem. Men hon är ju inte inriden än så jag får se hur det går.
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag red in mitt sto själv när hon va ca 3 år.. Det har gått över förväntan hela tiden.. Inga bockningar eller stegringar under hela första året. Men så kommer det ett "men".. Under förra vintern strax innan hon blev blev 4 blev hon rädd för något på sidan av vägen och klättrade i panik upp i en snöhög.. Då bodde jag i Hälsingland så snöhögen va rätt stor.. Hon tappade balansen och vi gick omkull..
Ingen skada på häst eller mej..
Sen i början av sommaren 2006 köpte jag en ny sadel till henne med en provisorisk läderrem till sadelgjorden. (westernsadel).. I en galopp gick den provisoriska remmen av så sadel och jag for i marken.. Ingen större skada på mej.. Men en knäpp på näsan på mej då jag inte va noga med kvaliten på min utrustning.:angel: :o

Sen mot hösten hyrde jag in mej i ett stall hos en vän.. MIn häst trivdes inte alls så hon började stegra och bocka när vi red ut.. "dock ej helt okontrollerat då hon är lugn i rörelserna och försiktig i sitt ohyffs)..
Jag bytte stall igen och dumheterna slutade..
I det stora hela har jag varit nöjd med hennes utveckling.. Hon är en snäll dam med glimten i ögat.
Åter har vi bytt stall då jag flyttat till Småland och än har inga dumheter blossat upp.. Hon som jag strävar frammåt. Hon gillar att jobba och tycker att vilodagar är fullkomligt onödigt.. /Mike
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Jag började rida in min 4-åring för 3 mån sedan. Det har gått otroligt bra, antagligen för att hon tycker det är så ROLIGT.Har gjort allt själv (eller nej, första gången ledde maken oss. Det tog 2 min innan hon förstod att skänkeln betydde framåt, så sen behövdes det inte mer ledning) Jag har ända från början ridit ut henne själv i skogen (första gången kanske 1-2v efter att jag satt på henne första gången) och hon är så duktig! Otroligt lättlärd, pigg och älskar att bli riden. Drömhästen! :love: Jag trodde verkligen inte att det kunde gå så lätt!
5758318.jpg


Hoppas hennes lillebror blir lika lätt att rida in om ett par år!
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har ni ridit in era unghästar själva?
- Jajamen. :)

Hur gick det? Snäll eller besvärlig?
- Det har gått jättebra, allt är bara så lätt med den hästen i ridningen. :love:

Hur många avåkningar ?
- Inte en enda, har bara varit nära en gång.

Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?
- Hon är bara 3,5 än så länge.
 
Sv: Frågor om inridning av er unghäst

Har ni ridit in era unghästar själva? jag har ridit in min själv och har alltid gjort det.
Hur gick det? Snäll eller besvärlig? väldigt snäll och okomplicerad, har haft lite motgångar men det är vanligt
Hur många avåkningar ? hittils har jag alltid sutit kvar, folk blir förvånade över att jag lyckas med det, med tanke på att den 3,5 åringen jag har nu är en riktigt duktig rodeo häst.
Hade den några fasoner för sig som 4-5 åring?
min har inte hunnit bli 4 ennu, men fasonerna brukar komma runt 5 års ålder då dom blir i trotsåldern. :)
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp