Frågor om hovböld

Sv: Frågor om hovböld

Jag hade aldrig tagit den chansningen när det gäller hovar. Du har ingen som helst aning om vad som händer i morgon. Det är ju just såhär en fraktur beter sig. Hade det varit min häst så hade jag gjort en röntgen.

Hej.

Jag har inte läst hela tråden.

Jag är själv relativt ny på det här med hovböld, min häst har haft 2 hövbölder.

Hovböld nr 1;I höstas, kändes inte helt Ok i ridningen ett tag, och en dag
skulle jag longera och då var hon jättehalt i ena varvet. Ingen värme eller svullnad. Blev vila tills hon var ohalt+nån vecka extra. Upptäckte nu i mars en bula i sulan på tåkanten. Hovis sa mest troligt en hovböld som självläkt.

Hovböld nr 2;Pågående,ganska halt en kväll vid intag, ingen värme eller svullnad, på måndag 3 veckor sedan.
På fredagkväll varm i kronranden.
Lördag em började senerna svälla upp.
På söndag tittade den fram i kronranden och igår hittade jag ett hål i sulan. Fram tills bölden sprack fram blev hon bara haltare och haltare, trots max dos "butta".
Men när den sprack fram så försvann svullnaden och har hon blivit bättre och bättre, haltar knappt nå nu. Spolar hålet med koksaltlösning.

knapplånar...

funderar på om det är hovböld som en häst har...

hästen i fråga haltade till när vi gick på en väg med vassa stenar i lördags. men sedan var det inte mer med det. dagen efter vilade hästen, men något svullen i skenbenet. igår var hästen ganska rejält halt när vi tog in från hagen, ville inte stödja på benet (stod liksom på tån). kratsade ur hovarna men det satt ingenting. DOCK när vi kratsat ur hovarna gick den rent och stod på benet igen :confused:

stod inne några timmar och blev väldigt tjock i benet. när vi skulle släppa ut igen (hade kratsat hovarna) var hästen ohalt.

idag på morgonen var hästen väldigt halt igen när man tog in från hagen och ville inte stödja på benet. ingen märkbar svullnad i ben. hovar kratsades ut och hästen ohalt igen. :confused:

känns ju då som att det är något i hoven i alla fall med tanke på att hältan försvinner när man kratsar ur hovarna.

vad tror ni, hovböld? eller är det mer troligt med något helt annat?
ska kolla med visitertång idag...

Kolla sulan ordentligt. Det kan varit så att stenen gjorde ett snitt/en liten öppning i sulan. Om hästen går och står normalt på hårt underlag, tex stallgången men haltar vid tryck på sulan vid mjukare underlag kan det röra sig om något sådant.
Jag skulle kalla ut hovslagare för att reda ut det ordentligt.

Kolla sulan ordentligt. Det kan varit så att stenen gjorde ett snitt/en liten öppning i sulan. Om hästen går och står normalt på hårt underlag, tex stallgången men haltar vid tryck på sulan vid mjukare underlag kan det röra sig om något sådant.
Jag skulle kalla ut hovslagare för att reda ut det ordentligt.

Sulan kollad ordentligt, skrapat med hovkrats för att se om det blir svarta märken etc som kan vara tecken... Men ingenting!

Hästen ohalt och symptomfri nu i 3 dygn. Veterinär och hovslagare inblandade! Men ska kolla ännu en gång på mjukt underlag igen, tack för tipset. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 846
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
715
Senast: Glimra
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10