Frågor om hovböld

Bison

Trådstartare
Har ingen stor erfarenhet av dem. För mig är hovböld = rejäl hälta.
Men kan en häst ha en böld utan att visa ngt/väldigt lite? Hur länge kan de ha en böld? Läst ngt om att de kan kapsla in sig, stämmer det?
Kryper de alltid ner eller kan de ligga en bit i en längre period o störa?
Kan de ha en böld utan att ha värme eller reagera på visitertången?

Vill lära mig allt :)

Sv: Frågor om hovböld

Ja, de kan ha hovböld utan att visa hälta, de kan ha en liten lätt värme och puls men behöver inte vara utmärkande...

De kan visa ett brytande mönster i ridningen, kännas konstiga utan förklaring.

En hovböld kan mycket väl ligga ett tag och växa till sig väldigt mycket och skapa stora problem. (Min fick opereras och stå på klinik i 13 dygn på grund av just en sådan hovböld)

En hovböld "äter" sig in i hoven och skapar till slut gångar i hoven, det kan bli som stora spindelnät. En hovböld som inte visar sig utan ligger och gömmer sig en längre stund är en risk, vissa hovbölder kryper upp i kronranden och spricker där, men det är absolut ingen garanti att själva bölden är borta för de. Har man däremot en böld som sitter mer mitt under foten så kan den börja äta på hovbenet.

Just det, din häst har jag ju läst om.

Min hovslagare hittade ngt som kan vara en böld igår. Han valde att inte gräva vidare i det.
Men nu nojar jag ihjäl mig. För visst markerar han lite, eller kanske inte, eller jooo. Eller jag vet inte!!!!
Så nu tänkte jag bli lite mer påläst o sen får nog supervterinären komma ut o tiita ordentligt efter helgen.

Min fick, i somras, först hovböld i ena framhoven sen i andra.
Den första märkte jag inte alls förrän jag började trava, hoppade av direkt. Sprang med henne, kunde inte se ngt. Sprang ytterligare en vända, då syntes det. Från och till hela tiden, men framförallt så blev det extremt tydligt när jag skulle vända henne. Då haltade hon till rejält.
La våtvarmt i 3 nätter, sen var hältan borta.
Någon vecka senare var det dags igen - exakt samma sak. Väldigt diffus hälta, men extremt halt vid just när jag skulle vända henne.
Hovis kom ut o grävde ur och sen var häst haltfri.
Båda hovbölderna gav mindre värme i hoven, men det kom och gick det med.

Min häst hade en hovböld i vardera trakten med en gång längs med hela hoven. Han visade ingenting under ganska lång tid tills han till slut inte kunde gå. Vi fick dra/putta in honom i stallet från hagen, det är svårt när de inte visar! Min biter ihop hysteriskt så fort han gör illa sig...

Ibland kan man vid skoning hitta mindre varbildningar när man rensar stråle/sula som inte visar sig som hälta och hovbölder kan även läka ut utan att de spricker upp genom hud/horn. De kan helt enkelt absorberas av kroppsvätskor och aldrig upptäckas. Det är särskilt vanligt med hovbölder under dessa perioder då markerna är våta/leriga och hästar med sämre hovkvalitet (många ingångshål) är särskilt utsatta. Därför är det viktigt att se till att tex lösdriftshästar i blöta marker får chans att torka upp hovarna en del av dyngnet.

Det är vanligare att bölderna vandrar uppåt.

Ja det går att hitta bölder utan att de har varit halta. De kan kapsla in sig och inte göra speciellt ont alls.
Hovböld är ingen katastrof-diagnos utan det är väldigt vanligt hos hästarna. Bara det att det är inte alla som märks :)

Jag lånar din tråd för jag har ungefär samma fråga.

Min häst var lite ömfotad/ lite halt på juldagen när jag red (han vintervilar egentligen men då tog vi en skrittstund ändå).
Såg inget speciellt då, men två dagar senare så verkade han mer halt (0,5-1 grad i skritt).
Tvättade ur hoven ordentligt och la jodopaxomslag två dygn. Sen var han mindre halt. Tyckte att jag såg ett "utgångshål" där en hovböld öppnat sig, ca 1 cm lång i ena sidostrålfåran. La jodopaxindränkt bomull precis i sidostrålfåran och torr bomull runt resten av hoven, (sen wetflex och silvertejp).
Första dygnet stod han på boxvila, sen gick han ut i en sjukhage. Våra vanliga hagar är jätteleriga :(
Hovslagaren kommer i morgon. Hästen verkar inte halt längre (kanske lite lite kvar).
Frågan är om man ska öppna upp bölden ännu mera, eller låta bli? Det är ju så dåligt väder för att öppna upp böld känns det som..
Om man öppnar upp bölden mera, hur länge skulle ni ha hästen på box eller sjukhage (= hur länge innan man vågar släppa ut i lerig hage).

Hovslagaren kommer som sagt i morgon men jag vet inte om han är så superbra på hovbölder.

knapplånar...

funderar på om det är hovböld som en häst har...

hästen i fråga haltade till när vi gick på en väg med vassa stenar i lördags. men sedan var det inte mer med det. dagen efter vilade hästen, men något svullen i skenbenet. igår var hästen ganska rejält halt när vi tog in från hagen, ville inte stödja på benet (stod liksom på tån). kratsade ur hovarna men det satt ingenting. DOCK när vi kratsat ur hovarna gick den rent och stod på benet igen :confused:

stod inne några timmar och blev väldigt tjock i benet. när vi skulle släppa ut igen (hade kratsat hovarna) var hästen ohalt.

idag på morgonen var hästen väldigt halt igen när man tog in från hagen och ville inte stödja på benet. ingen märkbar svullnad i ben. hovar kratsades ut och hästen ohalt igen. :confused:

känns ju då som att det är något i hoven i alla fall med tanke på att hältan försvinner när man kratsar ur hovarna.

vad tror ni, hovböld? eller är det mer troligt med något helt annat?
ska kolla med visitertång idag...

Låter som hovböld eller fraktur. Just detta med att benet svullnar hade jag tyckt var rätt allvarligt, det är inte ett gott tecken.

Hur är temperaturen i hoven? Går det att särskilja något ställe där det är varmare? (kräver t ex lasertermometer) Vad händer om ni med visitertången klämmer ihop hoven över trakterna?

Tycker också det låter som en hovböld eller en fraktur. Vilket fall bör en hovslagare och en veterinär titta på det. Är det en hovböld kan hästen bli hjälpt och är det en fraktur så är det ju bättre ju snabbare man kan sätta igång behandlingen. Dock så tar det väl ett par dagar innan frakturen syns på röntgen har jag för mig.

Låter som hovböld eller fraktur. Just detta med att benet svullnar hade jag tyckt var rätt allvarligt, det är inte ett gott tecken.

Hur är temperaturen i hoven? Går det att särskilja något ställe där det är varmare? (kräver t ex lasertermometer) Vad händer om ni med visitertången klämmer ihop hoven över trakterna?

uppdatering: idag vid lunch inte svullen och ohalt. ingen värme eller puls någonstans. hovarna kalla.

de ska testa med visitertång ikväll...

men om det är en fraktur borde väl inte hästen gärna springa frivilligt som den här hästen gör...? eller?

uppdatering: idag vid lunch inte svullen och ohalt. ingen värme eller puls någonstans. hovarna kalla.

de ska testa med visitertång ikväll...

men om det är en fraktur borde väl inte hästen gärna springa frivilligt som den här hästen gör...? eller?

eller vad tror ni om stengalla??

tänkte just eftersom den blir helt ohalt så fort man kratsat ur hovarna...

Jag har tyvärr sett frakturer som uppfört sig exakt som hovbölder. Tills det inte gick alls längre.

Hästen ohalt till och från, springer för att sedan vara jättehalt och vilar. Bra igen, sedan jättehalt.

Jag har tyvärr sett frakturer som uppfört sig exakt som hovbölder. Tills det inte gick alls längre.

Hästen ohalt till och från, springer för att sedan vara jättehalt och vilar. Bra igen, sedan jättehalt.

Okej, men det här att hästen i fråga blir ohalt när man kratsat ur hovarna då? Är det också något symptom som är vanligt vid hovbensfraktur? I mina öron känns just det här symptomet som något som har att göra med just sulan eller så. kanske stengalla?

Det kan ju vara ungefär vad som helst. Det går nog inte att utesluta något bara genom att konstatera att hästen blir bättre med kratsning.

Låt en hovslagare eller veterinär undersöka hästen.

Det kan ju vara ungefär vad som helst. Det går nog inte att utesluta något bara genom att konstatera att hästen blir bättre med kratsning.

japp, vi ska börja med hovslagaren och se vad han tror... sedan blir det veterinär om inte hovis hittar något!

ikväll har vi kollat igenom med visitertång. ingen reaktion någonstans. varken någonstans i sula eller när vi tryckte ihop trakterna för att se om det fanns reaktion där som kan tyda på hovbensfraktur.

hästen i fråga heller inte halt vid koll kl.17 tagen direkt från hagen med "full" hov och inte heller halt vid koll kl.20. lika varm/kall i båda benen och båda hovarna...

kan det ha varit något tillfälligt som gått över?
ska ändå prata med min hovslagare imorgon igen, men vad tror ni? :)

Finns hästar som inte reagerar när man trycker ihop trakterna trots en fraktur, jag har sett ett exempel på det och den hästen hade en chipfraktur alltså hela "tå"-delen va skiljt från hovbenet.

Finns hästar som inte reagerar när man trycker ihop trakterna trots en fraktur, jag har sett ett exempel på det och den hästen hade en chipfraktur alltså hela "tå"-delen va skiljt från hovbenet.

Idag koll igen. Helt kall i alla hovar och ben, ingen svullnad. Häst ohalt och stod gärna på alla ben och sprang gärna...

Finns ingen chans i världen att det helt enkelt gått över menar ni?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 846
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
715
Senast: Glimra
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10