Frågor om försäkring, avlivning, försäljning m.m..

H

hemli

Skriver anonymt då det här är en känslig fråga för mig.
Om någon ändå förstår vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.
Vill ha lite klargöranden om vad som kan tänkas gälla och även råd om hur jag ska göra..

Min häst är halt sen några månader tillbaka (böjprovsreaktion alla fyra), diagnos ännu oklar. Röntgenbilder visar små förändringar som vet inte vet om de har betydelse. Hästen är behandlad och ska inom kort på återbesök. Då får vi se hur hästen har svarat på behandling men måste även fortsätta utreda då det eventuellt finns ännu ett problem utöver det som är behandlat.

Just när hästen blev halt övervägde jag att sälja då jag inte riktigt har råd att ha kvar honom längre. Jag får det väl att gå runt men det är kämpigt. Tiden finns inte heller på samma sätt som förut.

Nu har jag en situation där hästen kostar mer än jag egentligen har råd med (är ju ännu mer kostnader nu när han är halt) men känner att jag inte kan göra så himla mycket åt saken.

De alternativen jag har funderat över:
-Fortsätta utreda och behandla, sälja när hästen är frisk och igång.
-Försöka sälja "i befintligt skick".
-Avliva.

Mina frågor:
-Går det ens att sälja en halt häst utan klar prognos? Vill någon ha en sådan häst?
Han är mycket speciell att rida (inte omöjlig på något sätt men då det inte går att provrida när han är halt så blir det ju konstigt) och inte direkt den bästa sällskapshästen då han är svårfödd och känslig.
-Vad krävs för att få ut livförsäkring? Hur länge måste man behandla osv innan det kan anses skäligt att avliva?
-Vad kostar en avlivning? Med alla kringkostnader osv.

Jag vet ju att jag kan avliva när jag helst avgör själv, och även om jag inte får ut livförsäkring kan det kanske vara det mest kostnadseffektiva.. Hästen kostar ju varje månad, mer än jag egentligen har råd att lägga..

Det här är saker som jag går och funderar över, kommer absolut inte fatta något beslut nu men vill veta vad som kan tänkas gälla..
Och gärna lite råd, det är en väldigt svår fråga. Jag vet inte riktigt hur jag står känslomässigt..
Så alla råd och förklaringar tas tacksamt emot.

Men snälla, ingen diskussion om hurvida man ska avliva "frisk" häst eller inte.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om försäkring, avlivning, försäljning m.m..

Hej på dig!

Jag skriver bara lite kort eftersom det finns andra som är bättre på att råda i denna situation än jag.

Det finns en tråd där det står lite om just "att få ut på en livförsäkring" - kanske får du lite svar i den tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1049828

Jag är säker på att du tar rätt beslut i slutänden. Lycka till!

Skriver anonymt då det här är en känslig fråga för mig.
Om någon ändå förstår vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.
Vill ha lite klargöranden om vad som kan tänkas gälla och även råd om hur jag ska göra..

Min häst är halt sen några månader tillbaka (böjprovsreaktion alla fyra), diagnos ännu oklar. Röntgenbilder visar små förändringar som vet inte vet om de har betydelse. Hästen är behandlad och ska inom kort på återbesök. Då får vi se hur hästen har svarat på behandling men måste även fortsätta utreda då det eventuellt finns ännu ett problem utöver det som är behandlat.

Just när hästen blev halt övervägde jag att sälja då jag inte riktigt har råd att ha kvar honom längre. Jag får det väl att gå runt men det är kämpigt. Tiden finns inte heller på samma sätt som förut.

Nu har jag en situation där hästen kostar mer än jag egentligen har råd med (är ju ännu mer kostnader nu när han är halt) men känner att jag inte kan göra så himla mycket åt saken.

De alternativen jag har funderat över:
-Fortsätta utreda och behandla, sälja när hästen är frisk och igång.
-Försöka sälja "i befintligt skick".
-Avliva.

Mina frågor:
-Går det ens att sälja en halt häst utan klar prognos? Vill någon ha en sådan häst?
Spontant skulle jag säga nej, vad skulle den isf kosta och vem är det som vill köpa en sjuk häst? Jag skulle vara rädd att någon skulle köpa den billigt, bedöva den och sälja den som frisk typ.. man har ju hört en del..
Han är mycket speciell att rida (inte omöjlig på något sätt men då det inte går att provrida när han är halt så blir det ju konstigt) och inte direkt den bästa sällskapshästen då han är svårfödd och känslig.
-Vad krävs för att få ut livförsäkring? Hur länge måste man behandla osv innan det kan anses skäligt att avliva?
Där tror jag kanske försäkringsbolaget svarar bäst, du kan väl ringa dem och höra? Beror säkert på flera faktorer.
Vet jag tyvärr inte.

Jag vet ju att jag kan avliva när jag helst avgör själv, och även om jag inte får ut livförsäkring kan det kanske vara det mest kostnadseffektiva.. Hästen kostar ju varje månad, mer än jag egentligen har råd att lägga..

Det här är saker som jag går och funderar över, kommer absolut inte fatta något beslut nu men vill veta vad som kan tänkas gälla..
Och gärna lite råd, det är en väldigt svår fråga. Jag vet inte riktigt hur jag står känslomässigt..
Så alla råd och förklaringar tas tacksamt emot.

Men snälla, ingen diskussion om hurvida man ska avliva "frisk" häst eller inte.

Knepig sits förståss, personligen skulle jag hellre välja att ta bort en "knepig" häst som jag inte kunde ha kvar. Det är inte så många köpare på en sådan häst, risken är ju att man skulle få leta länge efter rätt person.
Ett alternativ jag skulle kunna tänka mig är att lämna på foder någonstans i närheten, där man kan åka och hälsa på ofta. Kanske finns det någon som har en känslig och svårfödd häst som skulle behöva just en sån som sällskap?
Lämnar du på foder slipper du ju tunga månadskostnader och kan dra ut lite på definitiva beslut, kanske kan man hitta en lämplig köpare under fodertiden.

Sedan beror det väl lite på hur eftertraktad hästen skulle vara när den blivit frisk, och hur prognosen ser ut vad gäller tid och kostnader.
Är det en häst med god, men lite segdragen prognos som sedan när den är frisk är en kanonhäst, så finns det kanske folk som skulle kunna ta den redan nu.

Och till sist beror det på hur mycket man orkar/kan/vill lägga ut i form av tid och pengar.

Befinner mig själv i en något liknande sits och kan faktiskt inte själv reda ut hur jag vill göra riktigt. Förstår dina tankar, och att det är jobbigt, ibland kan det hjälpa att vända och vrida lite på sina tankar såhär i skrift för att man tillslut ska komma på hur man vill göra.

Man kan ju alltid testa att sätta ut en annons och se om någon nappar, kanske kan man höra sig för i området om någon känner någon.. du vet.

Lycka till!

Tack för ditt svar.
Jag har läst den tråden men tyckte inte riktigt att jag fick svar på mina frågor.
Är ju helt med på att veterinären (och försäkringsbolaget) måste döma ut men jag undrar lite vart de drar gränsen. Hur många gånger ska man behandla? Hur lång tid ska gå? Hur pass påverkad ska hästen vara?

Tack.

Hästen är inte knepig på så sätt att han är elak mot folk eller liknande. Han är världens snällaste. Men helt enkelt svår om man inte rider "på hans sätt". Jag tycker ju att han är helt underbar att rida, och det finns andra som fått uppleva samma sak. Men då ingen kan provrida när han är halt är det ju helt omöjligt att veta om just den personen kommer funka med honom.

Jo jag har också vissa rädslor ang att sälja extremt billigt. Vem vet vad som händer?

Att lämna på foder vore ett alternativ, om någon nu vill ha honom. Men du har ju rätt i att man alltid kan prova.. Känns svårt bara, vem vill betala för att ha en konvalescent hemma? För att kanske inte ens klara av hästen när han väl (om han) blir frisk..

Nej det är verkligen en jättesvår fråga. Rationellt kan jag tycka en sak, emotionellt något annat. Och osäkerheten gör att jag inte vågar fatta beslut alls..

Ang att ringa till försökringsbolag och fråga så har jag fått för mig att det kan bli problem. Tänk om de tror att jag sen fuskar eftersom att jag tidigare har ringt och frågat?

Senast ändrad av en moderator:

För det första kan man kanske ringa dem och fråga allmänt, sedan är det väl inget konstigt att ringa och fråga medan hästen utreds? Inget konstigt att man som hästägare vill veta hur länge man håller på, man kan väl poängtera att man tänker på hästens välbefinnande osv. En del hästar skulle ju tex inte klara boxvila 6 månader rent mentalt. Inte tror jag de skulle tro/tycka att du fuskar sen, i slutänden har behandlande veterinär ganska mycket att säga till om, och jag vet en häst som blivit utdömd på väldigt lösa grunder, just för att veterinären var så säker på att det var något obotligt. (vilket det inte var)

Du kanske kan fråga behandlande veterinär om dennes syn på saken, just med tanke på prognos, livskvalitet osv. De har säkert ganska stor erfarenhet vad som "krävs".
Kom på att hur mycket bolaget vill att man anstränger sig beror säkert också på livvärdet.

Jag har också en knepig häst, som är underbar på alla vis, om man gör rätt, annars.. not so much. :grin: Honom lär vi aldrig sälja vidare, finns väl något fåtal som skulle få frågan först, men annars är det nog avlivning om det skulle gå så illa att vi inte skulle kunna ha honom kvar.

Tack för ditt svar.
Jag har läst den tråden men tyckte inte riktigt att jag fick svar på mina frågor.
Är ju helt med på att veterinären (och försäkringsbolaget) måste döma ut men jag undrar lite vart de drar gränsen. Hur många gånger ska man behandla? Hur lång tid ska gå? Hur pass påverkad ska hästen vara?

Det beror helt på. Vad är hästen livförsäkrad för, och hur mycket kostar det att utreda och behandla vidare? Hur ser prognosen ut?

Alla bolag erbjuder möjligheten att om prognosen är dålig/osäker, och vidare utredning/behandling överstiger livvärdet, så kan bolaget medge utdömning och liversättning utan att fler utredningar/behandlingsförsök görs t ex.

För det första kan man kanske ringa dem och fråga allmänt, sedan är det väl inget konstigt att ringa och fråga medan hästen utreds? Inget konstigt att man som hästägare vill veta hur länge man håller på, man kan väl poängtera att man tänker på hästens välbefinnande osv. En del hästar skulle ju tex inte klara boxvila 6 månader rent mentalt. Inte tror jag de skulle tro/tycka att du fuskar sen, i slutänden har behandlande veterinär ganska mycket att säga till om, och jag vet en häst som blivit utdömd på väldigt lösa grunder, just för att veterinären var så säker på att det var något obotligt. (vilket det inte var)

Du kanske kan fråga behandlande veterinär om dennes syn på saken, just med tanke på prognos, livskvalitet osv. De har säkert ganska stor erfarenhet vad som "krävs".
Kom på att hur mycket bolaget vill att man anstränger sig beror säkert också på livvärdet.

Jag har också en knepig häst, som är underbar på alla vis, om man gör rätt, annars.. not so much. :grin: Honom lär vi aldrig sälja vidare, finns väl något fåtal som skulle få frågan först, men annars är det nog avlivning om det skulle gå så illa att vi inte skulle kunna ha honom kvar.

Du har säkert rätt, det är väl mest något jag har fått för mig.
Ska nog fråga veterinären på återbesöket, sen när jag vet mer om vad han tror om prognosen så kan jag ringa försäkringsbolaget och fråga.

Det beror helt på. Vad är hästen livförsäkrad för, och hur mycket kostar det att utreda och behandla vidare? Hur ser prognosen ut?

Alla bolag erbjuder möjligheten att om prognosen är dålig/osäker, och vidare utredning/behandling överstiger livvärdet, så kan bolaget medge utdömning och liversättning utan att fler utredningar/behandlingsförsök görs t ex.

Hästen är försäkrad för 40 000 i liv+20 000 i begränsad liv. Så i det här fallet tror jag det är 40 000 som gäller. Inte jättemycket alltså.
Ang prognos och hur mycket utredning och behandling kommer kosta vet jag ju inte i nuläget, vet förhoppningsvis mer efter återbesök.

Men sen har vi ju den här begränsningen i vet. vårds försäkringen.. I en annan tråd diskuteras det kring om man kan teckna tillägg under pågående utredning, om man inte kan det så kommer försäkringsbolaget inte utreda för mer än 12000, det är vi snart uppe i.
Gör det någon skillnad för min del?
Eftersom det då inte är försäkringsbolaget som betalar den fortsatta utredningen..?

Tack för ditt svar.

Nej det gör ingen skillnad om du går över taket för hältor, ang hur försäkringsbolaget bedömer en ansökan om utdömning. Utan det förutsätts liksom då att du hostar upp de pengarna.

Inte vad du vill höra kanske, men rent krasst så ska man inte glömma att alternativet 'ta bort på egen bekostnad, strunta i försäkringsbolaget' förvisso gör att du går 'miste' om de 40 000 kr - men samtidigt, så du sparar hyfsat stora summor varje månad med. Inte bara i veterinärräkningar, utan i foder, strö, försäkring, skoning, stallhyra osv osv. Så, på mindre än ett år efter hästen togs bort har du 'fått igen' de 40.

Just iom att du funderat på att sälja pga inte råd, så är ju den aspekten inte oviktig, även om den känns väldigt krass och 'elak'. Man kan ju bättre på en ekonomi genom att öka inkomsten och/eller minska utgifterna helt enkelt..

Alldeles hursom hoppas jag det löser sig med din häst!

Jag vet, det är ett av mina alternativ. För varje månad och varje återbesök gör ju att pengarna snabbt försvinner iväg..
Även om hästen är frisk på kommande återbesök så kommer det ta många månader innan han är igång och till slut såld.
Men det är ett svårt beslut att ta...

Jag kommer dock inte att kunna fortsätta behandla och utreda utan försäkring, det går bara inte.

Det enklaste du kan göra är att ringa ditt försäkrings bolag och fråga.:idea:
Brukar faktiskt inte vara någon omöjlighet att få ”tillstånd” för avlivning om man nu vill det, lite beronde på vad det är för fel så klart.
Och då får du självklart ut livbeloppet om försäkrings bolaget har sagt ja till avlivningen

Jag tog bort min herre bara för ett par månader sedan och det kostade nästan 8000:-
Fick ut hela livvärdet, dvs 30.000:-.
Vi hade kämpat i nästan 3 år med hältor av och till, igång och avställningar och jag förstår att du överväger alternativet.
Lycka till med vad du än väljer göra.

Det enklaste du kan göra är att ringa ditt försäkrings bolag och fråga.:idea:
Brukar faktiskt inte vara någon omöjlighet att få ”tillstånd” för avlivning om man nu vill det, lite beronde på vad det är för fel så klart.
Och då får du självklart ut livbeloppet om försäkrings bolaget har sagt ja till avlivningen

Håller förresten med om att prata med bolaget. De är inte där för att 'bråka' liksom, utan de är till för att hjälpa.

Jag ringde mitt när valacken stod på klinik, och det dels började närma sig 'slut på pengar på försäkringen', och dessutom var en högst tveksam prognos. Jag ville veta hur de ställde sig till en ev avlivning, och om det om det skulle bli avlivning var okej att med tanke på situationen och hur hästen mådde göra det först och ta 'pappren' sen. Samt om de skulle vilja ha obduktion i så fall (då det inte fanns någon klar diagnos)

De inte bara svarade på frågan, utan upplyste också om det jag skrivit om tidigare, att jag som djurägare hade möjligheten att ge upp innan man gjort exakt allt, iom att prognosen var milt sagt tveksam, och det redan kostat multum, och skulle fortsätta kosta multum. Men samtidigt att det var mitt val, ansåg vet det var värt kämpa och jag ville det så skulle de givetvis fortsätta betala tills pengarna tog slut, och iom att det var nära årsförfallo så skulle det ju dessutom snart komma 'nya pengar', ifall jag valde fortsätta och/eller situationen förbättrades.

Dessutom visade de full förståelse för hur jag valde att göra, och önskade lycka till.

Så de är som sagt inte där för att göra livet surt för djurägare/försäkringstagare, även om det ibland kan kännas så när de följer regler som man kanske inte fullt förstått innebörden av.

Usch, 3 år är lång tid. Det måste varit jättejobbigt :(

Tack.

Just detta med försäkringar överlämnar jag till de som kan, men om du överväger avlivning, och inte är i behov av försäkringspengar (för du får inget), då kan du avliva på vissa djurparker, det kostar inget för dig!
En del tycker det låter groteskt att avliva sin häst på en djurpark för att sen bli rovdjursmat, och vissa tycker det är bra.

Alla är vi olika,och det är helt ok.

Jag tillhör den som kommer att avliva på Kolmården!

Jag bultade en stor häst här hemma på jourtid, kostade 1500:- exkl moms. Fixade tillstånd och grävde ner i hagen, hyrde en grävare som kom ut kvällstid, 1500:- exkl moms.

Om du skickar iväg kroppen kostar transport och destruktion ganska många tusen.

/Migo

Om du har ett slakteri i närheten och kan tänka dig att låta hästen gå till livsmedel, så kan du ta bort din häst där. Det kostar ingenting, utan du får några kronor istället.

(Självklart med förutsättning att hästen ej har behandlats med något medel som gör att den ej få gå till livsmedelsproduktion.)

*KL*

Hör kostade det 2008 3900 kr med lantbrukstjänst, inkl allt. Dvs avlivning hemma med bult, och transport av kroppen till destruktion. 325 kr av detta är själva avlivningen, resten är transport och destruktion.

På klinik betalade jag året innan 8000 kr för avlivning med spruta, samt transport av kroppen för destruktion.

Nu i november så minns jag inte exakt vad det kostade, men det gick på tusenlappar ändå. Då var det avlivning på liggande häst i redan satt permanentkanyl, och så destruktion 'på plats', ingen transport.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar