Frågor om Amerigo....

Sv: Frågor om Amerigo....

oj den låg verkligen i framvikt.... kan inte vara så kul att sitta i den?

hoppas den sätter sig då!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag vet inte heller säkert hur bred en +4 är, men baserat på hur breda +1 och +2 är, så skulle jag gissa max runt 115 grader.
Så den är ju inte jättevid ändå.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jäpp, nu ligger sadeln perfekt och jag sitter bra. Justerade om paddningen så att jag bara har en sadelgjordstunnel i fårskinn fram. Dessutom har den redan mjukat upp sig bak och börjat sjunka där också.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Nu ligger den bättre i balans, tom utan pad. Den glider inte heller, trots lite krumsprång vid dagens ridpass. Så jag rider vidare så får vi se :-)
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Åh Vad skönt! Kommer säkert bli ännu bättre när den har legat till sig också.
Min rörde sig lite när den var helt ny men nu ligger den perfekt!:)
 
Sv: Frågor om Amerigo....

*kl*

Jag har ridit i min nya (begagnade) Alto ett par gånger och får inte till sadelgjordsspänningen ordentligt. Jag kan inte för mitt liv få till samma "spänn" i båda stropparna. Det skiljer en hel del faktiskt.
Jag vill inte dra åt för hårt och drar jag så den bakre sitter lagom så är den främre slapp. Men om jag drar den ett hål till så tycker jag det blir för hårt.

Gör det något att den främre är lite slapp?

Har stropparna olika funktion? Den främre går från ett "V".

Nån som kan hjälpa mig?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Det är väl den bakre gjordstroppen som är fäst som ett "V"? Alltså stroppen närmast hästens svans. Den främre är ju fäst ganska långt framtill någonstans under framvalvet och är fäst i ett enkelt band. I alla fall var det så på min fd Alto, uttagen nov-04.

Den främre stroppen drar ner sadeln fram och håller den på plats så att den inte glider fram, ungefär samma funktion som en förgjord. Den bakre håller resten av sadeln på plats.

På min fd Alto (uttagen enl ovan) så skillde det mellan den främre och bakre stroppen om vilket hål jag använde. Generellt sett så spände jag på fler hål på den främre och på färre hål på den bakre. Tyckte inte det kändes konstigt med tanke på magens/bröstkorgens rundning. Upplevde det inte som att det var svårt att få jämt tryck på båda stropparna. Det skiljde cirka två hål mellan stropparna.

På min nya Cortina är det samma sak, men där skiljer det endast ett hål mellan hur jag drar stropparna.

Vad har du för sorts gjord? En med resår kan tänkas ge ett jämnare tryck kanske?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Hoppas det blir bra med sadeln. Vet så väl hur det är när man ser fram emot att få rida i den nya (dyra) sadeln och så funkar det inte riktigt.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Det är väl den bakre gjordstroppen som är fäst som ett "V"?
Vad har du för sorts gjord? En med resår kan tänkas ge ett jämnare tryck kanske?

Visst är det den bakre, tänkte fel. Eftersom jag fäster schabraket i "V":et så tänkte jag att den måste va den främre, fel, fel.

Gjorden är i neopren och ingen resår. Om jag inte har problem med att sadeln glider fram så kanske det viktigaste är att den bakre stroppen spänns lagom?

Kom på en sak nu:idea: Jag kanske är jättekorkad men varför har jag inte testat att släppa ett hål på den främre stroppen på den andra sidan? Då borde jag väl kunna spänna ett helt hål till?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

*kl*

Nu har jag ridit i min sadel 3 gånger - idag ett ordentligare pass och vilken underbar känsla - hästen älskar den:bow:

Kanske en konstig fråga, men vad putsar/smörjer (vad ni nu kallar det;)) ni era Amerigo sadlar med? Hur ofta? Jag har oljat min två gånger med olivolja i väntan på Amerigos egna produkter:D
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Red i sadeln idag igen och tycker att hästen känns fin och avslapnad. Dock när jag tar av sadeln så är hon ruggad på ett område om ca 10-15cm precic bredvid ryggraden på båda sidor.
Sadeln glider inte. rutmönstret efter schabraket ser ut som att bossorna ger tillräckligt med utrymme, inte mkt men tillräckligt, och de bekräftar också att sadeln ligger stilla.

Så vad är problemet????
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag putsade min gamla Alto med både Stübben Glycerintvål (i början) och de senaste två åren med Absorbine Horseman's One Step läderrengöring. Den har hållit sig jättefin i lädret. Dock märkte jag en förbättring i lädret när jag slutade med Stübbentvålen och bara använde "One step".
 
Sv: Frågor om Amerigo....

I skötselråden står att man inte ska använda glycerin-tvål. Endast rengöra med olja eller deras eget märke.

Verkar vara väldigt känsligt... :smirk:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

man kan ju inte göra rent med olja?? det blir ju bara fettigt och kladdigt, skiten drar sig in i lädret.... :crazy:

låter väldigt konstig.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

I skötselråden står att man inte ska använda glycerin-tvål. Endast rengöra med olja eller deras eget märke.

Verkar vara väldigt känsligt... :smirk:
Sadeln blir förmodligen "förstörd" om du inte använder deras eget märke :smirk:

Jag använde glycerintvål på alton i början utan att den tog någon skada. Att jag sedan bytte smörjprodukt beror helt enkelt på stt jag tyckte att det andra medlet var bättre. Glycrintvålen gav en lite för fet yta på lädret.

Olivolja tycker jag också känns lite väl kletigt. Kanske ska man undvika tvål med glycerin, men andra grejer går säkert att använda utan problem. Självklart rekommenderar de sina egna produkter, de vill ju sälja och tjäna pengar.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

oj den låg verkligen i framvikt.... kan inte vara så kul att sitta i den?
Det gick över förväntan att sitta i den trots framåtlutningen, men bra/optimalt var det ju inte. Men nu har jag fått till paddningen framtill så att jag sitter mer mitt i det djupaste av sadeln:

H_ben_cortina_080405.jpg


Så här ser det ut NU utan ryttare:
H_utan_cortina_080405.jpg


FÖRUT innan jag fick till paddningen:
AC8.jpg
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Helt OT, men vilket snyggt schabrak! Vad är det för ngt? Är det också i ponnystorlek eller är de så korta i full?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Helt OT, men vilket snyggt schabrak! Vad är det för ngt? Är det också i ponnystorlek eller är de så korta i full?
Det är schabrak från Mia's, dressyrmodell storlek 17"
Är supernöjd med dem, har använt andra märken tidigare, men har numera endast Mia's i lagret.
 
**uppdaterad** Amerigotråd!

Okej, B_a_L. Den gamla tråden är nio sidor lång och det finns dessutom inte svar på det jag vill veta så jag tycker att en uppdaterad Amerigotråd kan vara på plats?

För det första undrar jag vad +/-0 är i motsvarande Prestiges vidder?

Sen hade jag velat se nya bilder och en uppdatering på hur det går med era sadlar!:bump:
 
Sv: **uppdaterad** Amerigotråd!

För oss fungerar sadeln jättebra. Jag har svårt att tänka mig ett annat märke. Ska se om vi kan ta lite bilder i em.

Jag är dålig på bomvidder. Min är +1,5 och det ska väl motsvara en vid bom. Tror att +1 är normal mot vid så +/-0 borde vara en normal bom.
Vad är normal hos prestige? 32 el 33?:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp