Frågor om Amerigo....

Sv: Frågor om Amerigo....

*KL*

Om exakt 52min kommer jag få min nya Amerigo Cortina hem till mig! Intresseklubben någon?:p Men jag är ju glad iallafall!

blir en liten putt på tråden oxå - hur går det för alla er med era amerigos? Hur har det varit att rida in dom? Berätta allt!!!:D
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Måste bara få känna mig lite delaktig i denna tråden då jag from. i fredags är Amerigo-ägare:love: En amerigo CC.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Nu har jag provridit - säger bara:love:

Den låg som en smäck på henne och det märktes tydligt att hon verkligen gillar den!! Hon välvde hela ryggen och kom i gång omöjligt ännu mera i bak! Så kul! Synd att man inte får rida i den så mkt nu i början - blir att ta med båda sadlarna till ridhuset ett tag:crazy: Sånt man får leva med!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Härligt!
Min funkar helt suveränt och hästen utvecklas i en rasande fart nu!:eek::love: Hon behöver ju inte växa ur den på studs...:crazy:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag har tyvärr endel problem med min...

Hästen har gått bra med den (iallafall i jämförelse med hur hon funkat tidigare) men den är för smal i kanalen. Har inte tittat närmre på det tidigare utan bara litat på att utprovaren gjort sitt men nu är vi tre personer som är av samma åsikt.

Den är för vid framtill så den blir lite som en gungbräda om jag inte har pad inunder (trodde först att det bara var för att hon tappat lite). Idag upptäckte jag att pälsen var ruggad på båda sidorna om ryggraden, ungefär mitt under sadeln och 10 cm bakåt.

Ska till RidIn imorgon och kolla den. Men eftersom den här sadeln är för trång i kanalen måste jag hitta en annan modell, och det var ju inte nån annan självklar kandidat förra gången så jag är lite deppig. Dessutom blir det extra kostnader...

Nån som vet hur breda kanalerna på Amerigosadlarna är generellt.
På min Vega är kanalen 6,7 cm mitt under.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om Amerigo....

Åh nej vad trist!:cry:
Men jag rider hela tiden med min mattes pad. Har dock fått plocka ur båda fyllningarna nu eftersom hon redan har breddat sig.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

När sadeln är ny måste stoppningen forma sig efter hästen och när den inte gjort det kan den glida lite om man rider "tuffare" pass. dessutom som i mitt fall iallafall när hästen börjar arbeta på ett helt nytt sätt med den nya sadeln finns ju risk för träningsvärk... Finns säkert massor av fler förklaringar men:D

Hedwig02: Jag har ju sett "Före och efterbilder" på din häst så jag förstår vad du menar!! Jag fick samma bomvidd på denna sadel som på min gamla och hon är ju 12 år och går svårklass nu så jag hoppas verkligen att jag inte behöver byta för att hon vuxit ur den:crazy::D

HannaZ: Det låter inte alls kul!! Det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig... Hoppas det ordnar sig, när jag provade ut min sadel så sa dom att om man inte kan hitta en Amerigo som ligger bra så kan man inte hitta nån annan (skämt åsido liksom) Så det kommer gå fint ska du se!!:banana:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jo jag håller tummarna för att detta går att lösa.

Hur är era Amerigo i kanalen? Kan det vara så att just vegan är smalare?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Fick ju min i eftermiddags så jag har inte hunnit inspektera den nått vidare än - ska göra det imorgon och återkomma med rapport:D
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Hade du tänkt köpa en ny M&N? De ligger ju på 18-19000:- och för det priset får du ju en begagnad Amerigo.
Du kan ju åka till ridin och prova ut och sedan leta efter en begagnad.:) Eller så kanske Vegan passar din häst bäst och den är ju lite billigare.

Jag är ju som du vet grymt nöjd med min!:love:

Nepp, skulle inte bli en ny utan en beg MoN. Har haft den hemma på prov, men den rör sig vid arbete så tyvärr funkar det inte...:(

Har dock bokat sadelutprovning till nästa lördag, men då blir det Prestige, Bates, HdR och Globus som ska provas. Prestige D1 ska finnas på plats och den är jag lite nyfiken på.

En undran till alla Amerigo-ryttare! Har någon av er ridit i en Dominus-och är den lik Amerigon att rida i?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Skit med sadeln då!:mad: Hoppas att du hittar något bra när ni ska prova!

Jag har faktiskt en dominus hoppsadel. Lite svårt kanske att jämföra hopp och dressyr kanske men dominussadeln ligger bra på Heddan också och hon jobbar jättetrevligt i den. Rider mest ut i hoppesadeln men hon känns i princip alltid mjuk och fin även i den.
Jag gillar den också, väldigt mjuk och bekväm.:)
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag har haft en Dominus dressyr tidigare och den låg bra på hästen, men i ärlighetens namn gillade jag inte att rida i den. Alldeles för bred att sitta i och felkonstruerade knästöd för mig.

Men det ger mig lite hopp om att Amerigo skulle kunna passa häst!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag tycker att min Cortina verkar ha en ganska bred kanal. Jag har inte mätt, men kan göra det imorgon (om jag kommer ihåg).
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Nån som vet hur breda kanalerna på Amerigosadlarna är generellt.
På min Vega är kanalen 6,7 cm mitt under.

I min Alto får jag i hela min knytna näve och det är minst 8.5 cm. :eek:

Men du.... De kan ju bygga en sadel med precis vilka mått som helst så det ska väl inte va några problem att få en som passar. De kan ju bygga över 200 olika varianter, sägs det.
Märkligt att de provade ut en som inte var bra, bara :confused:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Har varit på RidIn nu. De ska stoppa den mer framtill (var extra urplockad till min häst, vilket inte funkade....).

Angående kanalen så sa hon att den var tillräkligt bred och att trycket med deras bossa fördelas utåt eftersom den inte är fastsydd i ytterkant. Men på henne lät det inte som att övriga sadlar hade bredare kanal - vilket de uppenbarligen kan ha.

Jag blev erbjuden att få lämna tillbaka sadeln men enl inprovaren trodde hon inte att nån av de andra modellerna skulle funka. Och jag trivs ju super i den så vi gör ett försök med mer stoppning och så får vi se.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

nej det vet jag tyvärr inte. men upp till 2 brukar anges som MW utomlands, 2-3 som W. så jag misstänker att den inte är så jättebred.. 110 grader kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp