Frågor om Amerigo....

Sv: **uppdaterad** Amerigotråd!

Nu har jag sammfogat din tråd med denna, denna tråd blir ju automatiskt upputtad när det kommer nya inlägg och eftersom nästintills alla Amerigoanvändare skrivit i denna så får du säkert svar av någon.

Personligen tycker jag att om du funderar på att köpa en Amerigo, ta då ut en utprovare - du behöver ju inte köpa en sadel av dom för det. Då får du reda på exakt modell och bomvidd och kan leta på begagnatmarknaden själv om du vill (det är ju oftast lång leveranstid på Amerigo om man vill köpa nytt). Så gjorde vi, fungerade ypperligt.
 
Sv: **uppdaterad** Amerigotråd!

jag har pratat med amerigo och prestiges vidaste bommar motsvarar 2.5 eller 3 i amerigo, beroende på modell. så amerigo är inte så rymliga, normal bom (0) lär vara max en 33'a i prestige.

+1,5 ser jag oftast annonserat som normal mot vid, från +2 och uppåt brukar kallas vid. mesta jag sett är +4.:)
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Man blir inte riktigt klok på bomvidder. Hade ju en M&N 32 förut som var för trång (Det var den vidaste då tror jag, en -04)
Min Vega är lite för vid (+1,5), men ska då vara normal mot vid. Dominussadeln som jag har är XW och den är lagom.
non-desol%E9-987.gif
 
Sv: Frågor om Amerigo....

dominus har jag hört går för att vara väldigt små i stl. m&n finns väl upp till 34?

tror nog att hur hästen ser ut över ryggen vs hur sadelns bossor är formade har en hel del att göra med hur vid en sadel upplevs också. tex om det finns massa stoppning eller tunna paneler. och om hästen är jämntjock över hela ryggen eller ej.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag tror att Centaur är ganska rätt på det vad gäller vad en +-0 motsvarar i en Prestige.
Jag skulle tro att den motsvarar 33-34 i Prestige.

Om jag fattat det rätt så brukar de också säga att en +2 är ungefär det samma som 37 i Prestige.

Min häst har +2 i Amerigo. Den enda Prestige jag kan jämföra med är en hoppsadel som var bomvidd 37 och den var, av vad jag kunde se, precis på gränsen till för smal. Någon dressyrsadel har jag inte haft i Prestige, så där har jag inget att jämföra med.

Om du är intresserad av Amerigo är det nog lättast att ta ut en av deras utprovare och sedan leta begagnat. Det är ju inget som säger att man måste handla av dem. ;)
 
Sv: Frågor om Amerigo....

*kl*
Jag var och träffade en utprovare från Amerigo och jag provred ett gäng med sadlar och hittade en som både jag och hästen var mer än nöjda med. En CC.

Hon sade att jag kunde leta begagnat på egen hand eftersom jag fått modellbeteckningen på den som passade, och om jag inte hittade någon skulle jag återkomma till henne. Min ekonomi tyckte att det kunde vara lämpligt med en som var begagnad ;) och min häst är ganska ung så han kommer med all säkerhet att bredda ur den.

Någon månad senare hittade jag en hos en islandsryttare i södra delen av landet till ett helt ok pris. Numera rider jag nästan enbart i dressyrsadeln :o (har annars ridit i min Butet hopp på alla hästar i flera år) så man kan säga att den var värd varenda krona!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

JAg har också en amerigo cc dressyr till mina hästar och en butet hoppsadel, gillar verkligen min butet, men har inte alls kommit till rätta i min amerigo dressyr sadel.
Då är min dock en sproilans ny, ungefär hur länge / mycket ridning, krävs det innan man lixom suttit in dom? just nu känns den rätt stel och har inte hunnit forma sig efter hästarna heller.

Passar den inte mig eller bör jag ge den mer tid att "räka" till sig? :confused:

har bara ridit i den ett tio tal gånger.

HAr även funderingar till att amerigo utprovaren i framtiden skall få komma ut och prova ut en hoppsadel, du hon trodde att min butet kanske blir för smal i framtiden.
Frågan är nu bara om jag trivs lika bra i en amerigo som min älskade bute sadel :D
Vad anser du som har både ock, skillander mellan butet och amerigo, hopp och dressyr sadeln??
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Buten sitter man så fruktansvärt mkt i stolsits anser jag och det blir väldigt tydligt om man är van att rida i Amerigosadlarna.

Har haft mina amerigo hopp och dressyr i nästan 10 år nu och kommer aldrig byta till ett annat märke, dock behövs dom stoppas om :crazy:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Svårt att svara på hur sadeln sätter/formar sig efter ett tags användning, jag hade ju "tur" att hitta min Amerigo beg.

Men som fio skriver så ger Butet-hoppsadeln mer stolsits och man får nog en smärre chock när man sätter sig i Amerigo dressyren ;)
Benen hamnar där dom borde, i alla fall i min dressyrsadel.

Jag hade nog givit dressyrsadeln några chanser till, nya sadlar är i min värld inte alltid speciellt roliga. Jag var INTE nöjd med Buteten när den var ny, men den gav med sig efter några månaders användning (eller också vande jag mig vid den, tycker dock fortfarande att den är hård att sitta i några längre stunder)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp