Sv: Frågor om Amerigo....
Så där, nu är sadeln provad. Jag ska enligt beräkningarna använda lammullspad under, sadeln är aningens för vid för att hon ska ha något att växa i/kunna bygga muskler. Sadeln kändes bra under ridningen och hade inte rört sig något. Däremot är den högre i bak än vad provridningsexemplaret var, förmodligen för att den här är sprillans ny – stoppningen har inte satt sig ännu, provexet var väl hyfsat inriden. Ska prova att stoppa i ilägg fram i padden (Jag har en Mattes correction pad med "fyllningsfickor" fram och bak på padden) vid nästa ridpass och se hur sadeln lägger sig då. Får kanske köra med det framtill i några veckor tills sadelns stoppning format om sig.
Zanzan: Min cortina är +1,5 i vidd, 17" i säte och normallånga kåpor.
Saigon: Knä/lårstöden ser relativt stora ut, men låser inte alls fast benet i sadeln.
HannaZ: Mitt medföljande sadelöverdrag (Gult bomullstyg med grön Amerigo-text) är jag inte alls rädd för att använda. Söm mitt på, men jag har ju haft ett likadant på den gamla sadeln utan att det blivit något märke efter sömmen.
Det bästa med hela affären är att jag la beställningen innan prishöjningen (mitt pris på nya sadeln 26900:-) samt att de tar min gamla sadel i inbyte. Får 16900:- för den, alltså kostade den nya "bara" 10000:-
Bilder, ursäkta storleken.
Bilder från sidan, det syns att sadeln ligger för högt baktill.
Närbild, det syns att eftersom sadeln hamnat för högt bak så skjuts jag framåt i sadeln och låret/knät hamnar inte optimalt mot lår/knästöden. Dessutom sitter jag nästan som i nedförsbacke och får lite svårt att vinkla upp mitt bäcken.
Provridningsexemplaret. Den är mjukare i sin stoppning då det ridits mer i den och därför sjunker den ihop och lägger sig bättre på hästens rygg.
Min förhoppning är att min nya ska sjunka ihop och forma sig på samma sätt som provridningsexemplaret gjort. Tar man hjälp av utprovarna inom en månad så får man hjälp med kostnadsfria justeringar och fixas det ändå inte inom tre månader så får man byta modell, om det skulle hjälpa, eller låta köpet gå tillbaka.