Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Hej!
Svar till Hovis och Vdb ang djupa böjsenan!
Jag ser på det så här, djupa böjsenan (eller på latin; Flexor digitorum profundus) som har sitt ursprung på mediala epicondylus humerus, medialt på olecranon (armbågsspetsen) samt mitten av caudala ytan (baksidan) på radius. Den fäster på distala falangens (hovbenet) undersida.
Funktion, extension av armbågsleden och flexion av carpalled och hovled.
Då det måste finnas en harmoni och balans mellan extensor och flexor senorna för att bibehålla en balanserad och upprätt hållning i benen (bla för att hästen ska kunna stå stilla utan att falla ihop då den sover och då inte använder musklerna) så ser jag det som att i en fångställning så väljer hästen att stå mkt onaturligt. Detta är ju ganska uppenbart. Men jag kan då inte se det annat än att det måste sträcka mer än i upprätt position i djupa böjsenan i en fångställning då hästen genom den har rätat ut hovleden mer, således borde djupa böjsenan vara mer påverkad och sträckt samt att extensor är mer avslappnad?
Dessutom verkar det mest naturligt att ju högre trakter ju större risk för bakåt bruten axel, varför? Jo, för att en häst skulle inte kunna stå normalt med ett "slack" i djupa böjsenan. Fullständigt onaturligt då hästen som jag beskrev här ovan måste ha ett en viss spänning och också balans mellan extensor och flexor. Ett påtvingat "slack" i en sena måste kompenseras genom muskelspänning istället för att inte hästen ska falla ihop. ATT hästen står i fångställning beror således inte på att den vill undvika drag i senan, utan pga av en kraftig smärta i tådelen. Att i det läget höja dom ofta redan för höga trakterna leder då oftast till att hästen måste antigen spänna musklerna i bogpartiet för att kunna stå normalt eller så sänker den kotan för att bibehålla rätt "press" på djupa böjsenan!
Det verkar helt ologiskt att en sena som är till för att bibehålla ett visst tryck för att hästen ska kunna stå i balans, plötsligt skulle få kraft till att rotera hovbenet. Finns detta bevisat i någon form, isf hur?
Det verkar vara så (motbevisa mej gärna) att man tror mkt inom det tradionella, men iaf vad gäller mej, så när jag ställt frågor om bevis så blir det knäpptyst. Varför?
Vill inte gå in på något invecklat men du ber ofta om fakta och forskning. (Säger inte att det är något fel i det). Finns mkt forskning inom det tradionella, ja, men vad jag undrar är om man kunnat bevisa det man säger är orsak och verkan osv? För varför är då den tradionella forskningen så mkt mer tillförlitlig om man som du skrev i ett inlägg ovan, egentligen vet mindre om fång ju mer man forskar och inte har några egentliga bevis vare sej för orsak eller om den tradionella behandlingen av fång är korrekt?
Hoppas också på seriösa svar då denna nya tråd har börjat mkt bra och jag uppskattar verkligen om man kan ställa och svara på frågor utan att klanka ner på någon eller vara spydig! Den framtoning du haft hittils här är mkt trevligare och bidrar till en trevlig diskussion, tack för det!