Frågor och funderingar...

Polly_Mulle

Trådstartare
Länge sedan jag hade tillgång till min tränare och motivation och självförtroende börjar tryta... Frågorna hopar sig, någon som har lust att komma med idéer och åsikter?

Vi har lagt massor med tid på sökningen fram-ned och hittat den bra. Men hur mkt kan jag rida honom lång och låg? Han hamnar inte på bogarna, lyfter ryggen ordentligt.
Är det vettigt att rida hela pass ibland bara lång och låg med koncentrationen på balans och takt?
Vi går mot en öppnare form, hur öppen kan jag rida honom? Spelar det någon roll om formen är öppnare i lång o låg eller om den är öppnare i en högre form?
Jag kan verkligen inte sitta ner i hans trav när han jobbar optimalt med ryggen. Ska jag då välja att rida optimal ryggverksamhet på raka och böjda spår, lättridning och inte kunna rida skolor o liknande eller ska jag välja att ta ner lite på ryggaktiviteten för att kunna sitta ner och kunna rida lite skolor i stärkande syfte? Ska jag variera lite mellan sittbart och riktigt bra arbete men under lättridning? Eller är det bara att gå tillbakas till övergångar mellan skritt och trav igen...?
Hjäääälp, jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja...
 
Sv: Frågor och funderingar...

Nu är ju jag inte lika långt kommen alls eftersom min häst bara är 3½år gammal men jag kan bidra med detta.

Vi hade jätteproblem med lång o låg eftersom hästen har en sån exteriör att hon gärna går högt. Så vi jobbar på det och min tränare sa att först ska jag koncentrera mig på att försöka få till det i skritten så att jag kan rida henne så närhelst JAG vill och inte bara några steg då och då. När det funkar så ska jag kunna ge henne en klapp på halsen(slack tygel) och då ska hon kunna gå kvar där...funkar detta test så kan vi påbörja samma sak i traven...

I detta arbete tycker min tränare att jag ska sitta i avlastningssits så att hästen "vågar" använda ryggen, så småningom kommer hon ju bli starkare och då kan jag sitta ner. Men i traven är det lättridning som gäller.

Jag tycker inte det är fel att prova att ta upp formen lite undan för undan. Jag gör inte det ännu men det är ju för att hästen inte är redo men annars ser jag inget fel i det.

Jag skulle välja bort skolor o dylikt istället för att sitta ner och inte kunna ha en väl arbetande häst. Däremot så tycker jag gott du kan prova att rida skolor i lättridning, det GÅR, även om det är obekvämt och knepigt. Bra för balansen:)
 
Sv: Frågor och funderingar...

Jag är definitivt ingen expert men mitt råd skulle vara att försöka trava saktare med bibehållen bärighet. Nu vet ju inte jag vilket tempo du travar i men det blir betydligt lättare att sitta ner i en riktigt kort trav.
Sen att han vill bli lite öppen i formen gör nog inget så länge han fortfarande går avslappnat och jobbar bra.
 
Sv: Frågor och funderingar...

Naturligtvis är det lättare att sitta om han går kort, men han orkar inte bära i kort trav utan jag får välja en lite större trav med mkt ryggverksamhet eller en kortare trav med betydligt mindre arbete om jag ska kunna sitta ner... Hade han orkat bära sig korrekt i kort trav hade jag ridit i det tempot och sedan succesivt lagt in lite mer tempoväxlingar för att lära mig sitta.
 
Sv: Frågor och funderingar...

Oki, kanske vänta med att rida skolorna i trav tills han orkar bära sig bättre. Ett tips att få bättre bärighet i traven är att öva travigångsättningar. Skritta i ett lugnt tempo och när han känns bra så peta till med innerskänkeln i samma ögon blick som han ska lyfta ytter fram och på så sätt bara be honom byta takt inte öka farten, trava bara några steg och bryt av. Låter kanske lätt men det tog mig flera månader att få det att funka bra. Det är viktigt att inte hästen ökar skritten innan den tar trav. Jag började med att lära in denna övning från marken. Först stilla stående, peta lite på bakbenet med spöet och be hästen lyfta benet utan att gå iväg, ska stå still, använd gärna även ett smackljud som du sedan kan använda när du rider. Sedan när det funkar så led hästen i skritt och peta, smacka till och försök få hästen att byta takt. Numera behöver jag bara smacka till så byter min häst takt och travar använder varken skänklar eller spö.
Skulle rekomendera att öva detta tidigt i ridpasset medans han har ork.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp