Frågor från nybliven Islandsägare

S

Solfari

:bow:Hej på er alla!
Jag har precis skaffat en äldre islandsherre och har några allmänna frågor som jag hoppas att få svar på. Vi , min dotter och jag, har inte haft häst förut men har nu hittat en genom snäll pålle som passar oss perfekt. Men vi har inte någon direkt vana av islandshästar, förutom turridning då...

Till att börja med undrar jag över några säkert självklara saker för er med vana:

* Varför är stigbyglarna utformade på ett speciellt sätt jämfört med andra vanliga stigbyglar?
* Varför har de specialträns utan käkrem och pannband?
* Han har väldigt kraftig päls och undrar då hur man skall göra för att inte kränga på han ett täcke för ofta? Han står i ett litet stall med 2 andra hästar som oftast har täcke på sig, men jag vill ju inte förstöra honom med detta:confused:? Vi har använt ett regntäcke med ett tunnt fleecefoder för att han skall torka upp emellanåt. Han har varit en utehäst för det mesta, men måste ju nu stå inne pga de andra hästarna. Tacksam för tips!:bow:

Sv: Frågor från nybliven Islandsägare

1. Speciella säkerhetsstigbyglar, om jag inte har helt fel för mig är dom väll upptäkta/uppfynda på island
  2. bra fråga, den kan jag tyvärr inte svara på, då jag rider med käkrem.finns massor med islandshäst med pannband dock
  3. klipp trianglen vid hals och bog som många andra islandsryttare gör? eller rid honom inte så hårt just under vintern. Täcka honom med svettäcke om han blir svettig bara

lycka till mer er islandsherre!

Tack för svaret!
Jag ser att jag formulerade mig fel med täckesproblemet:angel:
Jag menar vad ni har för täcke när det är för kallt eller blåsigt ute?
Låt säga att det är -5 grader i en vecka, eller -13 har ni täcke då, eller om det är +2 grader med snålblåst och regn då o då?

Hej, trevligt med en ny här :)

Fråga 1 har du redan fått bra svar på så jag kan hjälpa till lite med fråga 2 ;)
Islandsträns skall helst vara så enkla som möjligt, de gamla islänningarna hade varken tid eller lust med onödigt många remmar eller dylikt då de red mycket och ofta... Hmm skum förklaring ^^
Men sen har de levt kvar att man vill ha enkla träns till dem, det är inget särskillt med dem annars. Man kan ha käkrem & pannband om man vill men de gör eg. inte så stor nytta, de bara finns där...
Jag har pannband ibland på min men då ett med ljusblå stenar på bara för att det är fint, annars fyller det ingen diretkt funktion tycker jag om man har ett träns som passat hästen.

På fråga 3 så gär ni väl som ni vill, oftast blir de ju inte löddersvettiga om man inte tränar dem hårt vintertid, om hän bara blir lite svettig men ni ändå vill släppa ut han så är Boetts vintersvettäcke ett alternativ, eller att låta han stå inne och torka med ett fleecetäcke om ni har tid med det.
Annars kan man klippa en triangel som wippos tipsade om, om man inte vill helraka då.

Hoppas ni blev lite klokare iaf, och fråga bara på om ni kommer på ngt mer :)

okey, men om han inte är klippt så behöver han inget. En del gammla hästar sägs behöva det i äldre dar, men vi har en här hemma på 23 som aldrig har haft något annat än ett svettäcke på sig. så det är helt lungt :)

därimot om han är/blir klippt så ska du täcka honom om han behöver det. beror på vilken klippning.

Tack för svaret!
Jag ser att jag formulerade mig fel med täckesproblemet:angel:
Jag menar vad ni har för täcke när det är för kallt eller blåsigt ute?
Låt säga att det är -5 grader i en vecka, eller -13 har ni täcke då, eller om det är +2 grader med snålblåst och regn då o då?

Jag har aldrig täcke på grund av väder, utan enbart om jag tränat hästen så att han blivit svettig. Han är klippt på hals/bringa/bog, vilket också gör att han torkar MYCKET fortare efter träning, vilket också minskar behovet av täcke.

Om hästen är svettig när han går ut och det är kallt så får han täcke, annars kanske de kan få täcke om det är ihållande regn, blåser och är runt 5 grader... mest för han skall få torka upp...
Ser man att hästarna står och kurar mer än vid "vanligt" regn kan man ju slänga på ett täcke så de får torka en stund. :)

På de två första frågorna kan jag bara svara: För att de har det så på Island :) Alla kulturer har ju hittat på sin egna hästutrustning, och vi med islandshästar har anammat mycket av det isländska.

På fråga tre: Det beror helt på hur mycket han fryser!
Min 4-åring går utan täcke hela tiden, han har superpäls och fryser aldrig. Om han skulle bli väldigt svettig någon gång så får han ett fleece-täcke på sig ett tag inomhus tills han torkat upp lite, sen får han gå ut utan täcke.
Skulle det däremot bli underkylt regn och skånsk blåsväder samtidigt så skulle jag överväga ett täcke.

Hästarna som rids och tränas ordentligt helklipper jag alltid, och då får de bo i sina vintertäcken helt enkelt, dygnet runt :)

Hopaps det är nog med svar!

Tack för alla snabba svar! Det är ju perfekt att slänga ut en fråga här om det är något man undrar! Det är ju inte lätt som nybliven hästägare att hänga med i vad "hästfolket" runt om en säger:confused:!
Så då är det bra att fråga här så man slipper skämmas...:o

Vår isis är 20år och en riktig snäll herre. Han har aldrig stått och frusit ännu, vi har bara haft honom i 1 månad, men däremot verkar han klia sig mer med täcket på. Samtidigt som han nästan myser när han får på det ibland! Men vi får väl gå lite på känsla, men som det är nu så har vi nog täckt honom lite för mycket tror jag.

Som det är nu så får han hö och Kraft Rehab, vilket han fått eftersom han varit stilla ett tag och behövt lite extra för att hålla hullet. Men jag undrar om det kanske är dags att ge honom lite mineraler och vitminer xtra? Är det ngt som är brukligt på Isisar?
Det är ju onödigt om det inte behövs, men jag vet inte riktigt?
Han har ju inte fått det tidigare så det kan ju vara dumt att börja med det kanske?:confused:

ALLTID mineraler, har jag fått lära mig av duktigt hästfolk!

Min får massor med hö, lite betfor, en deciliter mineraler och så har han en saltsten med lite extra mineraler som han kan slicka på om han vill.

Sen bör man ju egentligen ta analys på sitt hö också och bygga foderstat efter det... Själv har jag hö från tre olika partier uppe på skullen, så det är inte lönt för mig.
Jag kör på det gamla fina sättet- jag fodrar med ögonen. Om min häst är pigg och glad och lagom rund och är frisk och fräsch, så är foderstaten bra! :)

Ang. täcken så tänk på att det som är varmt och gosigt för oss är alldeles för varmt för hästar. Om man stoppar in handen under täcket och känner på hästen ska det inte kännas varmt- då är det för varmt för hästen.
Hästen ska vara kylig ovanpå pälsen, då är den antagligen lagom varm inne vid huden! :)

Tack Munnin. Låter ju klart och bra. De andra hästarna får oxå 1 dl mineraler, så det kan det nog bli i framtiden.
Och täckestipset skall jag kolla med jämna mellanrum.

En fråga till: Vet ngn vad Solfari betyder?
Har sett att många heter så...

Tack Munnin. Låter ju klart och bra. De andra hästarna får oxå 1 dl mineraler, så det kan det nog bli i framtiden.
Och täckestipset skall jag kolla med jämna mellanrum.

En fråga till: Vet ngn vad Solfari betyder?
Har sett att många heter så...

Ni har en "han som färdas med solen". ;)

Sólfari (uttalas Såolfari) = Han som färdas med solen

Ja, det är ett relativt vanligt namn, men väldigt vackert! Finns några mycket trevliga hingstar med det namnet!

Sätter inte på täcke utifrån väder eller blåst, de går i sin vinterskrud ute dygnet runt med tillgång till ligghall. Jag använder bara täcke för att de ska torka efter ridning vintertid. Slog på stort o köpte två regntäcken efter x antal veckors ihärdigt regnande, hittade det ena sönderslamsat o nertrampat i hagen så det är inte alla som uppskattar täcke.

Jag var nybliven hästägare förra hösten o köpte även jag isis som första häst. Jag köpte ganska omedelbart två böcker; Islandshästar, skötsel - hälsa - gångarter av Å ericson, R Frey o L Lennartsson och boken rida Islandshäst - Reynirs ridskola. Jag tycker att jag har haft mycket glädje av båda.

Som sagt, islandshästar är lika beroende av en korrekt foderstat som alla andra raser. Och enda sättet att få det,är att göra en höanalys, och börja räkna sen, vad den egentligen behöver.
Har hästen exem, eftersom den kliar sig?

Om den bara kliar sig med täcke behöver den verkligen inte ha exem!
Vår gamle man kliar sig ibladn när han ahr täcke på, säkert pga att det blir för varmt där under. Då åker täcke av, och då kliar han sig inte mer ^^

No, inga exsem. Han har nog bara varit för varm...

Kan det bli några problem om man skulle börja ge honom mineraler? Eller vad kan hända?

Kommer inte att göra det nu i början iallafall, utan mer till våren då vi skall börja rida honom i form.

Om den bara kliar sig med täcke behöver den verkligen inte ha exem!
Vår gamle man kliar sig ibladn när han ahr täcke på, säkert pga att det blir för varmt där under. Då åker täcke av, och då kliar han sig inte mer ^^

Nej, det var inte så jag menade.Utan jag undrade om hästen har sommarexem, för isåfall, kan man ju komma med lite råd där med, om nu nån behöver. Det är ju trots allt väldigt vanligt. Och den här årstiden är ju perfekt att plugga in den typen av kunskaper, så man vet hur man ska förbereda sig. Men nu är väl förmodligen inte fallet så.

Inget händer om du börjar ge honom mineraler, det är bara bra för honom. SÅ köp du en hink och börja med det direkt!
Alla våra får mineraler, även de som inte rids.

Och det där med att ni inte ska rida i form förrän senare- får man fråga varför?
Att börja visa hästen rätt form är essentiellt i ridningen. Gör det redan från början så utvecklas ni tillsammans med hästne från dag ett, ni får en häst som musklar sig på rätt sätt och därigenom har lättare för att bära runt er = gladare häst och gladare ryttare!

En vanlig missuppfattning är att det är jobbigt, slitigt och tråkigt för hästen att gå i form. Det är fel. En korrekt (alltså får tillfället och för just den hästen, korrekt) form hjälper bara, det stjälper aldrig! :)

Vi har ridit honom från dag ett, men tyvärr har jag inte fått komma till sadlen så ofta, då min dotter blir helt uppriven vid sidan om paddocken och slänger arga blickar på mig om jag lånar honom för länge!!:love: Detta är ju hennes häst, så jag får väl lugna mig tills nyheten lagt sig lite och skolan är igång....

Nu har vi har inte kunnat rida på ett par dagar då vi inte har fått på klampskydd än, så han går på styltor så fort vi försöker. Och det där jädrans vädret här är ju hopplöst!! Kramsnö varje dag:mad:
Han var nyskodd när vi hämtade honom och vår hovslagare kommer om några veckor, så vi får vänta på honom ELLER regn!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: fio
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar