Frågor angående fodervärdsavtal - uppsägningstid. Tacksam för svar!

Sv: Frågor angående fodervärdsavtal - uppsägningstid. Tacksam för svar!

Jag har det omvända problemet, och kan ju bara säga hur vi har tolkat det. Skrev på kontrakt om fodervärd (jag är fodervärden) som skulle löpa mellan 16 augusti 2009 och 16 augusti 2010. Ifall avtalet inte sas upp före 16 juni -10 (två månader före alltså) så löper kontraktet på ytterligare ett år. På grund av olika skäl (har en egen tråd om ämnet, men lite kort så går det inte att rida på hästen, eller använda henne överhuvudtaget, hon är rent farlig att hantera) så sa vi upp kontraktet nu i december. En del hävdar att ägaren därmed skulle bli tvungen att ta tillbaka henne två månader efter att vi sa upp kontraktet, alltså nu i halva februari, men tyvärr sitter vi nog fast med henne tills det löper ut i augusti. OM inte ägaren kan ta tillbaka henne tidigare, men det ser mörkt ut.

Prata med fodervärden är mitt råd. Vägrar fodervärden lämna ut hästen kan du nog inte ta tillbaka den förrän kontraktet har gått ut. Men kommunikation är i vilket fall som helst bra, ni kanske kan komma fram till en kompromiss?

Jag har inga erfarenheter av fodervärds kontrakt då jag har min "foderhäst på prov tills vecka 12 ungefär och sedan ska vi skriva avtal men jag har just varit med om att de tog ifrå mig min foderhäst. Jag hade ett fjordsto på foder men vi hade inte skrivit kontrakt för det va ju liksom grannen som jag hade ridit hos i flera år och som ändå inte skulle behöva hästen på 2 år så vi sa att hon va min i 2 år men nu så avlivades hennes häst och då tog hon min istället:S:(<3

Men jag skulle inte bli glad för presenter i form av träns i hästens storlek eller hästgrejer överhuvudtaget det skule bara kännas sorgligt..

Förstår att du saknar din häst men tänk lite på fodervärden som kan ha fäst sig vid den, prata med denne om det så får du se, men det är aldrig kul om någon bara tar hästen utan att prata om det först!

Det vore kanon :bow:

Jag känner mig alltid så nördig när jag kan spinna vidare och luska i avtal och juridiska termer hur länge som helst :o

En del hävdar att ägaren därmed skulle bli tvungen att ta tillbaka henne två månader efter att vi sa upp kontraktet, alltså nu i halva februari, men tyvärr sitter vi nog fast med henne tills det löper ut i augusti. OM inte ägaren kan ta tillbaka henne tidigare, men det ser mörkt ut.

Jag ska kolla din egen tråd då men Iskall89, jag skulle också hävda att ägaren ska ta tillbaka henne. Ni har ett avtal som reglerar uppsägningstiden och ni har följt den. Ni har rätt att säga upp avtalet.

För mig är det en självklarhet att man inte ska tvingas ha kvar en häst, särskilt om den har ett farligt beteende. Rätten att säga upp ett avtal finns ju där för att du ska kunna ta dig ur det om det behövs. Uppsägningstiden finns ju där som ett skydd för båda parter så att inte någon helt plötsligt säger upp avtalet och den andra hamnar i ett dumt läge. Så länge ni följer uppsägningstiden så är det okej, och det verkar ni ju beredda att göra.

Edit: Kollade din andra tråd nu och måste ha läst för snabbt/missuppfattat.
Ni hade alltså inte skrivit in något om uppsägning utan bara att det inte skulle löpa vidare om ni sa till minst två månader innan? Ja i så fall är det nog tyvärr så att det är svårare att ta sig ur...

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som gäller just fodervärdsavtal men i t.ex. mobiltelefonibranschen så fungerar det ju så att man har en bindningstid (ex. ett år, om vi ska jämföra med den här situationen) och tre månaders uppsägningstid. Det innebär att du är bunden att ha kvar abbonemanget i ett helt år, säg 1:a januari -09 till 1:a januari -10, men från och med 1:a oktober kan du säga upp abbonemanget. Du har då kvar det i tre månader, till den 1:a januari -10 om du säger upp det just den 1:a oktober. Säger du inte upp det då, så fortsätter du helt enkelt att ha abbonemanget men utan bindningstid. Vill du säga upp abbonemanget t.ex. i april -10 så får du göra det, och då är det tre månaders uppsägningstid.

Det är som om du t ex hyr en lägenhet på ett år i taget. Kontaktet ska sägas upp 3 månader innan det går ut annars löper det vidare på 1 år till automatiskt. Inget konstigt alls med det.

Hej!
Jag har tidigare varit i kontakt med Deckermans gällande frågor kring detta ämne och fick förklarat för mig att:
Nej, som hästägaren har man inte rätt att hämta hem sin häst (utan särskilda skäl som stärks av lagen) tidigare än vad som blivit överrenskommet skriftligen mellan hästägaren och fodervärden. Detta kan komma att klassas som kontraktbrott. Däremot har hästägaren rätt att säga upp gällande avtal med fodervärden förutsatt att man i samband med detta fullföljer kontraktets villkor gällande till exempel uppsägningstid. Har man skrivit in i fodervärdskontraktet att 3 månaders uppsägningstid gäller har fodervärden rätt att ha kvar hästen dessa 3 månader förutsatt att hästägaren inte på något vis kan bevisa att hästen på något sätt blivit illa skött hos fodervärden.

Sedan behöver det inte vara så att kontraktet automatiskt förlängs med 12 månader om man inte säger upp det en viss tid innan kontraktet går ut. Skulle det uppstå en tvist mellan hästägare och fodervärd där fodervärden mot hästägarens vilja vill lämna tillbaka hästen efter foderavtalets slut ska det mycket till innan avtalet förlängs med 1 år. Oftast kan det handla om att gällande uppsägningstid träder i kraft efter fodervärdsavtalets slutdatum.

Hej!
Jag har tidigare varit i kontakt med Deckermans gällande frågor kring detta ämne och fick förklarat för mig att:
Nej, som hästägaren har man inte rätt att hämta hem sin häst (utan särskilda skäl som stärks av lagen) tidigare än vad som blivit överrenskommet skriftligen mellan hästägaren och fodervärden. Detta kan komma att klassas som kontraktbrott. Däremot har hästägaren rätt att säga upp gällande avtal med fodervärden förutsatt att man i samband med detta fullföljer kontraktets villkor gällande till exempel uppsägningstid. Har man skrivit in i fodervärdskontraktet att 3 månaders uppsägningstid gäller har fodervärden rätt att ha kvar hästen dessa 3 månader förutsatt att hästägaren inte på något vis kan bevisa att hästen på något sätt blivit illa skött hos fodervärden.

Sedan behöver det inte vara så att kontraktet automatiskt förlängs med 12 månader om man inte säger upp det en viss tid innan kontraktet går ut. Skulle det uppstå en tvist mellan hästägare och fodervärd där fodervärden mot hästägarens vilja vill lämna tillbaka hästen efter foderavtalets slut ska det mycket till innan avtalet förlängs med 1 år. Oftast kan det handla om att gällande uppsägningstid träder i kraft efter fodervärdsavtalets slutdatum.

Alltså...
Om vi säger att avtalet ska gälla från 1 jan 2011 till 1 jan 2012, med 3 månaders uppsägningstid. Ägaren kommen på att denne vill ha tillbaka sin häst och säger upp avtalet 1 april, får alltså hästägaren ta tillbaka hästen den 1 juli då?
Känner mig duktigt trög som inte fattar trots förklaring?

*kl*
Har själv precis skrivit kontrakt med Lars Deckemans Fodervärdskontrakt. Där står det så här:

Avtalet gäller från den _____ till den _____ och förlänges automatiskt med _____ månader i sänder såvida uppsägning ej skett senast ____ månader före avtalsperiodens utgång.

Så nu undrar jag ju så klart om jag, enligt kontraktet, har möjlighet att få hem min häst tidigare än avtalsperiodens utgång om jag säger upp kontraktet? Precis som TS.

Nej, inte som jag tolkar det (men jag är inte utbildad jurist). Fodervärden har rätt att ha din häst under period ni avtalat. Vill du ha hem din häst efter avtalsperioden måste du säga upp kontraktet i tid.

Nej det står klart och tydligt vilken period det gäller och hur/när uppsägning ska ske. Vill du ha hem hästen tidigre än avtalat så är det upp till fodervärden.

Personligen hade jag inte velat ta en häst på foder om jag inte visste att jag skulle få behålla den en tid, ofta är det högre kostnader initialt då man oftast har investerat massor av tid/pengar/engagemang på hästen. Resurser som helt eller delvis blir som slända i sjön om hästen åker hem.

håller helt med.. har man ett kontrakt så ska man följa det. Däremot kan du alltid fråga henne om hon kan tänka sig släppa den tidigare. lycka till.

Nej, inte som jag tolkar det (men jag är inte utbildad jurist). Fodervärden har rätt att ha din häst under period ni avtalat. Vill du ha hem din häst efter avtalsperioden måste du säga upp kontraktet i tid.

Okej, men då vet jag ;) Tack för förtydligandet!

I mitt fall så ser jag inte det som något som helst bekymmer. Fodervärden och jag är mycket överens. Skulle det av någon anledning bli så att jag vill ha tillbaka hästen tidigare, så är det nog inga problem. Men sannolikheten att det skulle bli så är mkt liten. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka