Frågor ang. Yorkies.

YlvaG

Trådstartare
Jag har länge velat ha en liten yorkie.

Kan man ha en york och träna och ev. tävla lite bruks och lydnad? Eller ska jag glömma min dröm och ha en annan ras för just det och sen en york bara som familjehund?

Sv: Frågor ang. Yorkies.

Visst kan man tävla lydnad även med små hundar, men vill man satsa ordentligt på ffa bruksbiten är nog kanske inte en york den lämpligaste rasen ;)

Det är ju annars en pigg, vaken och energisk liten hund som bara mår bra av att få vara annat än enbart sällskapshund :)

På samma klubb som jag tränar i finns det en yorkie som är helt oslagbar! Han är så cool och arbetsvillig. Hans ägare och jag var typ de enda två som gick lydnads tvåan med små hundar, så vi blev bättre bekanta och tränade mycket tillsammans. Vi började även agility tillsammans och det gick hur bra som helst.

Hur som helst så ville jag egentligen bara skriva att får man rätt individ så går det nog bra att tävla i det mesta. Denna lilla herren vann "tävlingen" på klubben varje gång.

Här är han på agilitybanan. Tar dock paus. Har tyvärr inga på honom in action så att säga.
normal_img_017.jpg

normal_img_013.jpg

Jaa, det är ju inte aktuellt än på ett tag så, men det vore ju somsagt intressant att få höra om andra yorkies prestationer.

Visst, jag gillar utställningar- på katt. Så om jag skulle börja ställa york känns det som att då kan man inte köra "bruksgrenar" med tanke på pälsen. Så är det lixom utställning ELLER bruksgrenar (då menar jag alltså aktiva grenar som kanske inte är så bra för en utställningspäls)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 958
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 462
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V